قلعه پرتغالی ها قشم؛ نشانه ای از استعمارگری پرتغالی ها در ایران

در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس، قلعه هایی دیده شده که به قلعه پرتغالی ها مشهورند. این بار، می خواهیم در مورد قلعه پرتغالی ها قشم صحبت کنیم. این مکان شامل بخشهای مختلفی از جمله انبار اسلحه، اتاق سربازخانه، مقر فرماندهی، زندان و کلیسا بوده و نشانه ای از استعمارگری پرتغالی ها در ایران بشمار می آید. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید قلعه پرتغالی ها کجاست و با تاریخچه قلعه پرتغالی ها آشنا شوید.

قلعه پرتغالی ها

آشنایی

براساس مقاله قلعه پرتغالی ها کجاست باید بدانید که دریانوردی به نام آلفونسو آلبرکرک در سال 1507 میلادی، اقدام به ساخت قلعه پرتغالی ها قشم کرد. این دریانورد، دهانه خلیج فارس را به تصرف خود درآورده و با ساخت این قلعه سعی داشت تا راه بازرگانی دریایی هند و اروپا را هم تحت سلطه خود در بیاورد. این هم نوعی از استعمارگری آنها در این آبراه مهم دریایی بود که حدود 110 سال هم به درازا کشید؛ صد و ده سالی که از 1514 میلادی شروع و در 1623 با حمله شاه عباس صفوی به پایان رسید. در این زمان بود که شاه عباس اول با لشکرکشی به جنوب ایران که رهبریش را امام قلی خان به عهده داشت و به کمک انگلیسی ها، توانست تا به استعمارگری پرتغالی ها خاتمه داده و پرچم آنها را از قلعه اصلی پایین بکشد.

این قلعه در سال 1378 توسط باستان شناسی ایرانی به نام احسان یغمایی کشف و از زیر خاک بیرون آمد. یک سال روی این قلعه تحقیقات باستان شناسی انجام شدند تا ابعاد استعمارگری پرتغالی ها کشف شوند. حفاری های شرکت برق در محدوده 500 متری این دژ مستحکم موجب کشف یک تونل قدیمی زیر زمینی شده که مستقیما به درون قلعه متصل می شد. به نظر می رسد که راه نجاتی برای فرماندهان و نیروهای نظامی پرتغالی بوده است و البته راهی برای انتقال مهمات به دیگر بخش و قلعه های اطراف. طول این تونل حدود سه کیلومتر بوده و تا نزدیکی های میدان سعدی قشم ادامه دارد.

آشنایی با قلعه پرتغالی ها قشم

ویژگی ها

قلعه پرتغالی های جزیره قشم در زمینی به مساحت بیش از 2000 متر مربع ساخته شده و در ساختش از مصالحی مانند سنگ های آهکی و گچی استفاده شد. این مصالح چند بار محکم سازی شده اند تا در مقابل حملات احتمالی دشمن مقاومت خود را از دست ندهند. چهار طرف این دژ مستحکم، چهار برج دیده بانی بلند قرار دارند که برای دفاع بهتر، از توپ و منجنیق درون آنها استفاده شده است. همه اینها نشان می دهند که از بین بردن استعمارگری پرتغالی ها چقدر سخت و دور از دسترس به نظر می رسید.

براساس مقاله تاریخچه قلعه پرتغالی ها باید بدانید که کاربری قلعه بیشتر نگهداری مهمات و سلاح بوده و بیشتر در مواقعی از آن استفاده می شد که قلعه های مجاور نیاز به سلاح بیشتر داشتند؛ یک قلعه تدارکاتی که برای حمایت از قلعه پرتغالی ها جزیره هرمز طراحی شده بود.

ویژگی های قلعه
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

قلعه قشم یادگاری 400 ساله از اشغال یک ساله پرتغالی ها است

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 8 دی 1400

براساس آخرین اخبار بدست رسیده، قلعه قشم یادگاری 400 ساله از اشغال یک ساله پرتغالی ها است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :