خرید در بازار بزرگ استانبول | فریب فروشندگان را نخورید!

یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در دنیا، بازار بزرگ شهر استانبول است.این بازار سه هزار مغازه دارد که در 61 خیابان مختلف واقع شده اند.بازار استانبول تنها یک مکان قدیمی و دیدنی در این شهر نیست. بلکه مرکز تحرک این شهر محسوب میشود. این بازار بسیار پر طرفدار است و هرساله توریستهای مختلفی را از سراسر دنیا به خود جذب میکند. قدمت آن به قرن پانزدهم برمیگردد و به علت استقبالی که گردشگران و مسافران از آن میکنند همیشه شلوغ و پر تحرک است. مانند هر بازار دیگری در تمام دنیا، در روز جنب و جوش و فعالیتهای روزانه در آن دیده میشود. وقتی که از شلوغی این بازار استانبول خارج میشوید، میتوانید همه نوع افرادی را در رفت و آمد ببینید. مردم معمولی، مسافران و افراد محلی خریداران در بازار جستجو میکنند و تلاش دارند تا کالاهای دلخواهشان را با مناسب ترین قیمت خریداری کنند.به طور کلی در شهرهای گردشگر پذیر سراسر دنیا، تلاش میشود از صنعت توریسم درآمدی برای اهالی ایجاد شود. افراد محلی، تلاش میکنند از حضور مسافران و گردشگران استفاده کنند و اجناس مختلف خود از کالاهای محلی و صنایع دستی و... را به مسافران عرضه نمایند.این تلاش برای کسب سود منجر به بالارفتن قیمت کالاهای پرطرفدار بیش از حد معمول میشود.فروشندگان تلاش میکنند تا سود بیشتری به دست آورند.بنابراین خرید سوغاتی و اجناس سنتی با قیمتی مناسب اندکی سخت به نظر میرسد.در این مقاله راهکارهایی بیان میشود که شما بتوانید در بازار بزرگ استانبول مانند یک خریدار حرفه ای و محلی خرید کنید. همراه ما به گردش برای خرید در بازار بزرگ استانبول به این شهر بیایید.

بازار استانبول

آشنایی با بازار بزرگ استانبول

یکی از بزرگترین و جذاب ترین بازارهای سرپوشیده دنیا که دارای خیابانهای سرپوشیده و تعداد بسیاری مغازه است بازار بزرگ استانبول است. این بازار دارای 61 خیابان و 5000 مغازه است . این بازار مجموعه فوق العاده و رنگارنگی از بازارهای مختلف است که در آن انواع مختلف لباسها و منسوجات پارچه ای و همچنین انواع ظروفف، کاشی ها و بدلیجات و غذاهای خوشمزه ترکی عرضه میشود.شهرت اصلی این بازار استانبول به دلیل جواهر فروشی ها، فرش و قالیچه، سرامیکهای دست ساز، ادویه ها و مغازه های عتیقه فروشی آن است.این بازار از محبوب ترین و مشهورترین مکانهای دیدنی شهر استانبول است و بر طبق آمار ارائه شده، هر سال 250 هزار تا 400 هزار مسافر و توریست را جذب خود میکند. درسال 2014 نام بازار بزرگ استانبول به عنوان یکی از نخستین مراکز خرید دنیا شناخته شد. در واقع این بازار استانبول یکی از جاذبه های توریستی پر بازدید دنیا لقب گرفت.بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد فاتح و با هدف تجارت پارچه ها و محصولات پارچه ای ، بعد از فتح قسطنطنیه ساخته شد. این تنها یک بخش اصلی بود و بقیه قسمتها به تدریج در طول زمان به آن اضافه شدند.در قرن شانزدهم با فرمان سلطان سلیمان بازار گسترش پیدا کرد. در قرن نوزدهم یک زلزله شدید بازار را با تخریب جدی مواجه ساخت اما خیلی زود اقدام به بازسازی آن نمودند. اما بازار استانبول تنها یک بازار نیست، این بازار چندین کافه و رستوران،چهار آبنما،دو حمام و دو مسجد را نیز شامل میشود.همانطور که میدانید فروشندگان حرفه ای به خوبی میدانند چطورکالای خود رابه فروش برسانند که بیشترین سود را به دست آورند. اما بسیاری از خریداران هم این توان را دارند که درشلوغی بازارخرید موفق و به صرفه ای داشته باشند.تنها کافی است که روش درست معامله کردن را بلد باشیم. در این مقاله تلاش شده نکات کوچکی را برای روشهای بهتر معامله کردن به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

خرید در بازار استانبول

راهنمای خرید در بازار بزرگ استانبول

در بازاربزرگ استانبول با تعداد بالای مغازه ها ،شما میتوانید تقریباً هر نوع مغازه ای را پیدا کنید.هرنوع کالایی با هر کیفیتی در این بازار یافت میشود.کالاهای باکیفیت و متوسط و حتی کالاهای کم کیفیت و ضعیف.افراد خبره و فروشندگان از قیمت واقعی کالاها به خوبی خبر دارند و خیلی خوب میزان سودی را که با فروش یک کالای خاص نصیبشان میشود را میدانند.اما برای خریداران اصل بر خرید کالای با کیفیت قرر دارد. شما باید بتوانید تشخیص دهید که کالای مورد نظر شما واقعا همان است که فروشنده آن ادعا میکند یا خیر؟آیا جواهری که انتخاب کرده اید اصل و با ارزش است ؟کیفی که انتخاب کرده اید واقعا چرم است؟ پارچه لباسی که میخواهید بخرید کیفیت لازم را دارد؟ فرشی که به شما معرفی کرده اند واقعا دستباف است یا خیر؟ و از همه مهمتر اگر شما توانایی شناسایی کالای خوب را دارید چطور این کالای خوب را با قیمتی مناسب تر خریداری کنید؟

خرید در بازار بزرگ استانبول

1- در بازار استانبول زمان مناسب را بشناسید

در بازار استانبول ، معمولا مغازه ها توسط فروشندگان اداره میشوند، این یعنی صاحبان کالا فروشندگانی را استخدام میکنند تا کالایشان را به شما بفروشند و این فروشندگان در ازای مقدار کالایی که میفروشند دستمزد خود را از مغازه داران دریافت میکنند. این یعنی فروشندگان باید روزانه مبلغ مشخصی کالا بفروشند. پس طبیعتا برای رسیدن به آن مبلغ خاص فروشندگان تمایل به فروش بیشتر مخصوصا در ساعات اولیه روز دارند. با این حال برایشان فرقی نمیکند که کالایی که میفروشند را به چه قیمتی بفروشند یعنی نگران بالا بودن سود مالک نیستند بلکه به دنبال این هستند که در درجه اول فروش خود را به حدقابل قبول برسانند تا حقوق روزانه خودشان را دریافت کنند.پس تا قبل از رسیدن به این حد فروش قیمتها میتوانند مناسب تر باشند.زمانی که فروش مغازه به حد نصاب رسید فروشنده تلاش میکند با تغییر روش فروش خود، به سود بیشتری دست یابد و کارفرمای خودش را راضی کند.

خرید در ترکیه

2- هیچ وقت خودتان را مشتاق نشان ندهید.

وقتی وارد بازار استانبول میشوید، فروشندگان به زبانهای مختلف به شما خوش آمد میگویند.آنها تلاش میکنند با چرب زبانی توجه شما را به کالاها و مغازه خودشان جلب کنند. خوش برخوردی یکی از روشهای جذب مشتری است. اما یادتان باشد اگر جنس به خصوصی نظر شما را به خودش جلب کرد، علاقه تان را آشکار نکنید.به مغازه بروید،در میان کالاها چرخی بزنید و کالاهای مختلف را بررسی کنید. درباره قیمت اجناس مختلف بپرسید و دراین میان اجناس دلخواهتان را هم قیمت کنید.با این روش میتوانید تا حدودی از افکار فروشنده کالا آگاه شوید و قصد او را درک کنید.بعد برای چانه زدن درباره قیمت چیزی که مایل به خریدنش هستید آماده شوید.

3- بهترین قیمت خود را لو ندهید.

زمانی که مشخص کردید که به خرید یک کالای مشخص تمایل دارید، فروشنده نیز برای معامله با شما وارد عمل میشود.حالا دو طرف تلاش میکنند که برای مبادله کالا به توافق برسند. فروشنده میخواهد با بیشترین سود بفروشد و خریدار تمایل دارد به مناسب ترین قیمت دست یابد.اما فروشنده نمیخواهد مشتریش را از دست بدهد او باید قیمتی را ارائه کند که از نظر مشتری مناسب باشد پس باید بفهمد که مناسب ترین قیمت آن جنس خاص از نظر شما چه میزان است. در این جور مواقع مراقب باشید قیمت را لو ندهید.چون هر قیمتی که برای این کالا پیشنهاد کنید دیگر نمیتوانید با قیمتی پایین تر توافق کنید.پس قیمت آغازین این چانه زنی بهتر است پایین تر از حد مورد نظرتان باشد.حالا نوبت شماست.سعی کنید تا مغازه دار وارد مرحله تخفیف و چانه زدن شود. اگر شما در چانه زنی مهارت داشته باشید قیمتی که در ابتدا از مغازه دار میشنوید که شما را حیرت زده خواهد کرد.پس کالا را سرجایش بگذارید و بدون آنکه قیمت بقیه کالاهایش را بپرسید خیلی آهسته به طرف در بروید.باید وانمود کنید که از خرید کالایش منصرف شده اید و دیگر علاقه ای به خرید کردن از او ندارید. البته نگاهی هم به بقیه کالاها بیندازید. اگر بتوانید فروشنده را فریب بدهید، او سعی میکند با پیشنهاد کردن قیمت جدیدی شما را به معامله برگرداند.حالا میتوانید چانه زنی را شروع کنید.

خرید در بازار ترکیه

4-بازار استانبول: زمان چای

وقتی وارد چانه زنی میشویم، برنده کسی است که آرام و با برنامه ریزی عمل کند برای چانه زدن عجله نکنید.باید وانمود کنید که دو دل هستید و مطمئن نیستید که میخواهید این کالا را بخرید. این طوری شما دست بالا رادارید.اگر فروشنده احساس کند که شما تمایل به خرید کالا دارید او دست بالا را در معامله خواهد داشت. پس کمی حفظ ظاهر کنید. طوری وارد عمل شوید که در طی گفتگوی شما علاقه فروشنده به فروش کالا بیشتر از علاقه شما برای خریدن آن جنس باشد.وقتی شما خرید در بازار بزرگ استانبول را تجربه میکنید ، چندان عجیب نیست اگر فروشندگان شما را به خوردن چای دعوت کنند. این کار آنها دو دلیل مهم دارد. اول اینکه پذیرایی از شما در مغازه ر خ میدهد و مشتریان دیگر نمیتوانند متوجه بحث شما برای چانه زدن و در نتیجه میزان تخفیفی که از فروشنده میگیرید شوند. چون در این صورت آنها نیز طلب تخفیف میکنند و میزان تخفیف بالا برای سود فروشنده چندان مناسب نیست. هیچ فروشنده ای دوست ندارد به همه مشتریانش تخفیف بدهد.پس داخل مغازه محل بهتری برای گفتگوی خصوصی تر است. ضمن اینکه کالاهای دیگر نیز پیش چشم شما قرار میگیرد شاید با یک تخفیف خوب مایل باشید باز هم خرید کنید. نکته مهمتر برای خرید در بازار بزرگ استانبول اینکه وقتی فضای معامله بین شما و مغازه دار خصوصی تر شود، رابطه صمیمانه تری شکل میگیرد. کسی چه میداند نباید تعجب کنید اگر خیلی ناگهانی پای مشکلات زندگی و مسائل خصوصی مغازه دار هم به این گفتگو باز شد.یادتان باشد نباید فریب بخورید.اینکه شما کالای دلخواهتان را با کمی تخفیف بخرید ضربه سنگینی به مغازه دار نمیزند. پس مطمئن باشید پس از خرید شما دخترش بدون جهیزیه نمیماند و شهریه دانشگاه پسرش هم تامین میشود. اگر فروشنده وارد این بازی شد، شما هم همبازی اش شوید . آنقدر این بازی را برای خرید در بازار بزرگ استانبول ادامه دهید تا به قیمت دلخواه خودتان برای کالا برسید.

اجناس بازار استانبول

5- تا چقدر تخفیف؟

در بازار بزرگ استانبول هیچ قانون مشخصی برای میزان تخفیفی که میتواند در یک معامله شکل بگیرد وجود ندارد. بعضی موارد در بازار بزرگ استانبول بیشترین حد تخفیف 35 درصد بوده و در بعضی دیگر بیشتر از 50 درصد هم تخفیف گرفته شده است. البته باید این روش همیشه هم جواب نمیدهد. در بازار بزرگ استانبول بدون شک فروشندگان کارکشته و ماهری هم هستند به سادگی تسلیم ترفند شما نخواهند شد. اما این برای شما یک تمرین است و تمرین کردن کمک میکند تا بهتر از قبل به خواسته هایتان برسید.یادتان باشد همیشه حفظ ظاهر کنید. لبخند بزنید . از کوره در نروید.عصبانی شدن و برخوردهای خشن و توهین آمیز به شما کمکی نمیکند. معامله کردن در بازار بزرگ استانبول فقط یک بازی است.بازی ای که میتواند به برنده شدن یا شکست هریک از دو طرف منجر شود.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

خرید در بازار بزرگ استانبول | تجربه ای متفاوت در بازاری آسیایی

ز. نیرومند ، پنج شنبه 2 آبان 1398

در این مطلب قصد داریم به معرفی بازار بزرگ استانبول پرداخته و شما را با راهکارهای خرید خوب و ارزان در این بازار آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :