حقایقی دانستنی و حیرت انگیز در مورد دبی

یکی از برترین شهرهای گردشگری جهان، شهر دبی است. این شهر در کشور امارات متحده عربی و در همسایگی کشور ما قرار گرفته است.  یکی از شهرهای حاشیه خلیج فارس که در مدت کوتاهی در زمینه اقتصادی، تجاری و توریستی به پیشرفت چشمگیری دست یافته و خیلی زود رشد کرد، دبی می باشد. با اینکه این شهر در حقیقت یک شهر بیابانی است و آب و هوای آن در بیشتر ماههای سال شدیداً گرم است اما به خاطر امکانات زیاد و مراکز تفریحی و بازارهای متنوعی که دارد مسافران را از سراسر دنیا و در تمام طول سال به خود جذب مینماید. از آنجا که ایرانیان زیادی علاقه مند به سفر به کشور امارات و گردش در دبی هستند، این مقاله را درباره آنچه شما باید از دبی بدانید و قوانین و حقایق جالب این کشور نوشتیم. در ادامه با همگردی همراه باشید.

دبی

حقایقی دانستنی از دبی

1) شهر دبی در جنوب شرقی خلیج فارس قرار گرفته و پرجمعیت ترین شهر امارات متحده عربی محسوب می شود.

2) کشور امارات در 1971 از هفت امارت به نامهای دبی، ابوظبی، عجمان، فجیره، راس الخیمه ، شارجه و القوین تشکیل شد. با وجود اینکه شهر دبی یک شهر پیشرو درجهان است اما در حقیقت یکی از هفت امارتی است که کشور «امارات متحده عربی» را تشکیل داده. هر امارت توسط یک پادشاه به طور مستقل هدایت میشود. مجموع این هفت پادشاهی تشکیل شورای عالی فدرال کشور امارات را می دهند و یکی از این هفت پادشاه رئیس جمهور کشور امارات است.

3) تنها بخش های این کشور که دارای قوه مقننه هستند و در مسائل مهم این کشور حق وتو دارند دو شهر دبی و ابوظبی میباشند.

4) با وجود اینکه در کشور امارات و به خصوص شهر دبی زبان انگلیسی به صورت گسترده و عمومی استفاده می شود اما زبان رسمی دبی زبان عربی است.

5) دین رسمی کشور امارات اسلام می باشد.

6) 85 درصد ساکنان شهر دبی مهاجران هستند و تنها ده تا پانزده درصد از ساکنین آن افراد بومی کشور امارات می باشند. بیشتر مهاجرین به این منطقه از کشورهای آسیایی هستند. به طور مثال هند (51%)، پاکستان (16%)، بنگلادش (9%) و فیلیپین (3%) مهاجرین به این شهر را تشکیل میدهند.

7) ارتفاع دبی از سطح دریا در حدود 16 متر است و مساحت این شهر در حدود 4112 کیلومتر میباشد. جالب است بدانید در حدود 228 کیلومتر مربع از مساحت این شهر را زمین های باتلاقی و دریایی تشکیل می دهند که سازندگان شهر به خوبی توانسته اند آنها را به زمین های خوب و قابل استفاده تبدیل کنند.

8) مانند تمام امارت های کشور امارات، واحد پول شهر دبی درهم است.

9) بلندترین برج جهان در این شهر واقع شده. ساخت این برج در سال 2010 به اتمام رسید. برج خلیفه دبی حدود 828 متر ارتفاع دارد. طراح این برج «آدریان اسمیت» بود. نام گذاری این ساختمان به احترام رئیس جمهور امارات و حاکم ابوظبی «خلیف بن زاید آل نهیان» صورت گرفت برج خلیفه به عنوان قسمتی از توسعه های جدید مرکز شهر دبی در آن سال افتتاح گردید.

10) برای بازدید از برج خلیفه می توانید با پرداخت هزینه ورودی به یکی از سکوهای بازدید در فضای باز بروید. این دو سکو در طبقه صد و بیست و چهارم برج و در ارتفاع چهارصد و پنجاه و دو متری واقع شده اند. در پنجم ژانویه سال 2010 زمانی که این سکوها افتتاح شدند بلندترین سکوی بازدید جهان بودند. هزینه ورود به سکوها از 125 تا 300 درهم متفاوت بود و این قیمت به روز بازدید یا مقدار رزرو قبل از آن وابسته بود.

11) بهتر است بدانید که دبی دقیقا در صحرای عربستان قرار گرفته ؛ فضای این شهر بیابانی شنی است که کنار کوه های غربی هاجر قرار دارد و در امتداد مرز دبی و عمان در «حتا» کشیده شده است.

12) از آنجا که شهر دبی در کویر ساخته شده و آب و هوای آن خشک و کویری است، هوای آن در بیشتر روزهای سال گرم و آفتابی است و در حقیقت بیشتر از سیصد روز در سال آفتاب گرم و قدرتمند بر آن میتابد. سردترین ماه این شهر ژانویه است که متوسط دمای دبی در این ماه به 24 درجه ی سانتیگراد میرسد. با این حساب مشخص است که دمای هوای آن در تابستان بسیار گرم بوده و حتی در زمانی که باد می وزد هوا شرجی است. متوسط دمای دبی به 41 درجه سانتی گراد در فصل تابستان میرسد و دمای هوای آن در شبهای ماه آگوست حدود 30 درجه ی سانتیگراد می باشد.

13) میزان بارش های آسمانی در شهر دبی به طور متوسط 940 میلیمتر در سال است.

14) خوب است بدانید که شهر دبی در یک منطقه  مناسب و با ثبات بنا شده. آبهای خلیج فارس آنقدر عمیق نیست که سونامی به وجود بیاورد و از نظر زمین شناسی احتمال زلزله نیز در حوالی آن بسیار اندک است.

15) دبی با شاخص رشد 6/1 در سال 2014 یکی از اقتصادهای قدرتمند جهان است. سرعت رشد اقتصادی این کشور بسیار بالاست و در همان سال هم تولید ناخالص ملی ان برابر با 107/1 میلیارد دلار بود.

16) ممکن است فکر کرده باشید که این رقم بالای تولید ناخالص ملی به دلیل وجود نفت است اما خوب است بدانید که ساخت و ساز ساختمان، املاک، خدمات مالی و تجارت بزرگترین بخش های سازنده اقتصاد در دبی هستند. در حقیقت درآمدهای حاصل  از نفت و گاز طبیعی رقم بسیار کمی (کمتر از 5 درصد) را در اقتصاد امارات تشکیل می دهند.

17) بزرگترین شریک تجاربی بین المللی دبی، کشور چین است و بعد از چین، هندوستان و در آخر آمریکا با 22/62 میلیارد دلار سرمایه میباشد.

18) توریسم و گردشگری  یکی از راه های دولت دبی برای به دست آوردن ارز خارجی است. در گزارش منتشر شده از «فهرست شهرهای مقصد جهان» و براساس آمار شرکتهای حمل و نقل هوایی، دبی در سال 2015 به عنوان چهارمین  شهر مسافرت پذیر جهان معرفی شده است.

19) در امارات قانون منظمی برای نوع پوشش وجود دارد. در دبی پوشیدن لباسهای ناشایست یا بدن نما ممنوع است و این قانون در تمام مکانهای عمومی اجرا میشود.

20) همانطور که گفتیم دبی در یک منطقه بیابانی بنا شده پس هیچ رودخانه طبیعی در آن وجود ندارد. تنها یک خلیج کوچک بنام «نهر دبی» دارد که آن را برای عبور کشتی های بزرگ لایروبی و عمیق کرده اند. نهر دبی از شمال شرق تا جنوب غرب این شهر کشیده شده است.

21) زمانی که شهری یکی از مناطق جذاب و پرگردشگر جهانی باشد، حمل و نقل عمومی آن نیز باید متناسب با حجم مسافران باشد. در شهر دبی بیشتر از سه هزار تاکسی روزانه به طور متوسط 194 هزار سفر بین شهری را مدیریت میکنند. در طی این جا به جایی های بین شهری 385 هزار نفر به مقصد میرسند. کلیه تاکسی های این شهر تحت نظر «RTA» هستند. بدنه کلیه این اتوموبیل ها کرم رنگ است و سقف های آنها با رنگهای متنوع مشخص شده. ضمن اینکه در این شهر تاکسی هایی نیز ویژه خانمها وجود دارد که سقف صورتی رنگ دارند و رانندگان آنها نیز زنان هستند. این تاکسی ها به طور ویژه به خانمها خدمت رسانی می کنند.

22) از میان بلندترین هتلهای جهان، هفت هتل در شهر دبی قرار دارد. برجسته ترین هتل دبی که سومین هتل بلند این شهر است «برج العرب» نام دارد. این هتل که شبیه بادبان کشتی طراحی و ساخته شده بسیار زیبا و لوکس است.

یک جهانگرد و نویسنده ی انگلیسی می نویسد:این هتل تنها هتل 7 ستاره ی دنیا است.

هتل برج العرب در یک جزیره ی مصنوعی ساخته شده که فاصله ی آن از جزیره «جمیرا» 280 متر است و توسط پل های منحنی به شهر دبی متصل شده ، یک فرودگاه برای هلکوپتر نزدیک سقف آن قرار دارد که  ارتفاع آن از سطح زمین 210 متر است.

23) درسال 2014 براساس رتبه بندی هتل های ژنو در سوئیس، اتاقهای این هتل به عنوان گرانتریت هتل ها در جهان شناخته شده.

24)  هرسال حدود نیم میلیون نفر در بندر رشید سوار کشتی های تفریحی دبی میشوند.

25)  به جز بندر رشید، دبی بزرگترین بندر کانتینری در خاورمیانه را دارد که به نام بندر «جبل علی» شناخته میشود. این بندر بزرگترین بندر ساخته دست بشر در جهان میباشد. در سال 2013 بندر حبل علی نهمین بندر کانتینر شلوغ جهان بود.

26) «بازار دبی» با داشتن بیش از 1200 مغازه و بر اساس مساحت کل، بزرگترین مرکز خرید جهان محسوب میشود. دبی با  بیشتر از 70 مرکز خرید، «پایتخت خرید خاورمیانه» نامیده شده است.

27) بازار طلای شهر دبی بیشتر از 300 مغازه طلا فروشی دارد. مشهور است که در این بازار همیشه ده تن طلا وجود دارد به همین دلیل هم دبی به «شهر طلا» نیز مشهور است. در سال 2013، 40 درصد تجارت طلای جهان در دبی اتفاق افتاده است!

28) در ولنتاین سال 2013 بزرگترین باغ گل جهان در شهر دبی افتتاح شد. در این باغ که معجزه ی دبی (Dubai Miracle Garden)  نام دارد چهل و پنج میلیون شاخه گل با آبیاری قطره ای پرورش داده می شود.

29) اکثریت مسلمانان ساکن دبی سنی هستند بنابراین  روزانه  5 بار در این شهر از مناره های مساجد صدای اذان به گوش می رسد. از سال 2006 جمعه و شنبه تعطیلات رسمی آخر هفته ی دبی (و کل کشور امارات) اعلام شده، چون جمعه روز مقدس مسلمانان و شنبه آخر هفته ی غربی ها است.

30)  دراین شهر دو تعطیلی خیلی مهم برای جشن گرفتن وجود دارد یکی روز ملی کشور امارات که روز تشکیل امارات متحده عربی  در دوم دسامبر است و تعطیلات دوم عید فطر در آخرین روز ماه مبارک رمضان می باشد.

31) افراد غیر مسلمان می توانند در این شهر به سادگی گوشت خوک را از مراکز مشخص شده خریداری کنند و این مسئله کاملا قانونی می باشد.

 32) نخستین بار در سال 1995 اینترنت وارد دبی شد. در آن دوران یک سرور تمام محتوایی را که دولت تشخیص داده بود با ارزش های کشور امارات مغایرت دارد (مانند شبکه های دوستیابی) را فیلتر میکرد. به این ترتیب محتوای اینترنت در سراسر کشور امارات تنظیم شده و کنترل شده بود.

33) پرطرفدارترین ورزشها در شهر دبی، فوتبال آمریکایی و کریکت هستند.

34) افراد زیادی هستند که به حرکت در سرعتهای بالا در خیابانها علاقه مندند برای مقابله با این افراد یک خودروی لامبورگینی، فراری و بنتلی خریداری کرده و به مردان خود اجازه داده کسانی را که با سرعت بسیار بالا رانندگی می کنند و از کسانی  که قانون شکنی میکنند سبقت بگیرند و آنها را دستگیر کنند.

35) بزرگترین پارک تفریحی جهان و اولین پارک فراری در دنیا به نام دنیای فراری ابوظبی(Ferrari World AbuDhabi)  در این شهر واقع است.

36) با وجود اینکه شهر دبی در منطقه ای بیابانی قرار گرفته است، اما اگر شما طرفدار اسکی یا ورزشهای زمستانی باشید در «مرکز خرید امارات» فضای سرپوشیده ای وجود دارد که به شما امکان بهره گرفتن از تفریحات دلخواهتان را خواهد داد.

دبی

دبی
دبی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

حقایقی شگفت انگیز در مورد خمیر دندان که باید بدانیم

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 27 آذر 1399

مسواک زدن بدون خمیردندان موجب برداشتن پلاک میکروبی می شود، اما استفاده از خمیردندان، انجام مسواک زدن را مطبوع می کند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :