آشنایی با شماری از معروف ترین جاهای دیدنی ایروان

ایروان که در ارتفاعی بین 900 تا 1300 متر از سطح دریا قرار دارد، از نظر صنعتی یکی از مراکز مهم بشمار آمده و علاوه بر صنعت، در فرهنگ و علم نیز جز برترینهای منطقه قفقاز هست. در ایروان کارخانه هایی وجود داشته که این کارخانه های عظیم در حوزه آماده سازی فلزات، ماشین افزار، لوازم برقی، مواد شیمیایی، بافندگی و مواد غذایی فعالیت دارند. بدلیل خطوط آهنی که از این شهر به سمت خارج گسترش یافته، بخش عظیمی از محصولات کشاورزی توسط این شهر جابه جا می گردند و ایروان به قطب بازرگانی بدل گردید. یکی از عللی که مسافران این شهر را برای گردش انتخاب می کنند، معروف ترین جاهای دیدنی ایروان هستند. به همین خاطر، ما در مقاله بهترین جاذبه های دیدنی ایروان سعی کردیم تا شما را با مشهورترین جاذبه های گردشگری ایروان آشنا کنیم. پس، با ما همراه باشید.

موزه آثار خطی matenadaran

در موزه آثار خطی matenadaran آثار خطی بدست آمده از این شهر و نسخه های خطی دیگر نگهداری می شوند. این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری ایروان صندوقچه ای پربار است از نسخه ها و کتبی که از قرون وسطی به یادگار مانده اند. علاوه بر حفظ نگهداری این آثار، این موزه محلی برای تحقیقات علمی و پژوهش های مربوط به آنان نیز هست.

موزه آثار خطی matenadaran

میدان جمهوری

میدان جمهوری را در سال1926 فردی با نام الکساندر تامانیان طراحی نمود و از قدمت بالایی برخوردار است. میدان جمهوری واقع در تقاطع خیابان های abovyan و nalbanyan و tigran mets avenue و vazgen sargsyan وamiryan واقع شده و به نوعی نقطه اتصال آنهاست. این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی ایروان پیش از اینکه ارمنستان به استقلال برسد، نام دیگری داشت و به نام میدان لنین شناخته می شد. علت نامگذاری آن هم ارتباط مستقیم با نام لنین، رهبر شوروی سابق و مجسمه ای داشت که از آن در میدان ساخته شد. بعد از مستقل شدن، این مجسمه به پایین کشیده شد و نام میدان را هم عوض کردند.

میدان جمهوری
میدان جمهوری 2

پارک عشاق

اگر مایل به پیاده روی و استفاده از زیبایی های محیط طبیعی علاقمند هستید، حتما به پارک عشاق سری بزنید. این پارک زیبا که در زمینی به مساحت 2.5 هکتار بنا گردید، توانسته تا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند. پارک عشاق که در قدیم به نام kozem park مشهور بود، در بین سالهای 2005 تا 2008 شکل تازه ای به خود گرفت و مسئولان پارک اقدام به بازسازی آن نمودند. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایروان هم اکنون در baghramyan واقع شده و بازدیدکنندگان بسیاری همه روزه از محیط فوق العاده اش لذت می برند.

پارک عشاق

موزه paranjanov

یک سال بعد از مرگ سرگئی پارانجانو یعنی در سال 1991، موزه ای با نام او تاسیس شد. پارانجانو هنرمند مشهور ارمنی و اهل شوروی بود که آثار بسیاری را خلق کرد که هم اکنون در موزه او نگهداری می شوند و مورد بازدید همگان از نقاط مختلف قرار می گیرند. این موزه از جمله مشهورترین جاذبه های گردشگری ایروان هست.

موزه paranjanov

موزه تاریخ ارمنستان

در موزه تاریخ ارمنستان چیزی در حدود 40000 اثر هنری یا شاید بیشتر موجود است. این موزه ارزشمند در سال 1919 ساخته و در سال 1921 اجازه بازدید آن به مردم و گردشگران علاقمند داده شد. علاوه بر ارزش عظیم آثاری که در این موزه وجود دارند، ساختمان اصلی این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایروان دارای معماری خاصی است که در نوع خود بدیع و چشم نواز بوده و دیدگان هر بیننده ای را محو می کند.

موزه تاریخ ارمنستان

دریاچه sevan

دریاچه سوان از بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان از دیدگاه ارتفاع قرارگیری از سطح دریا بحساب می آید و همواره بازدیدکنندگان فراوانی را به تماشای زیبایی های خود فرا می خواند. این دریاچه یکی از بهترین جاذبه های دیدنی ایروان بشمار می آید.

دریاچه sevan
دریاچه sevan 2

موزه فرش megerian carpet

این مکان اولین موزه در حوزه آثار فرش در ایروان و همینطور ارمنستان بوده و بنا گردید تا از آثار نفیس و ارزشمندی نگهداری نماید. فرشهایی که در این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری ایروان بچشم می خورند، فرشهای سنتی اصیل و بافته دست هنرمندان ارمنی هستند. این موزه در سال 2014 با هدفی بزرگ تأسیس شد. هدف اصلی ایجادش شناساندن فرشها به خود مردم ارمنستان و همچنین به توریست هایی بود که به این کشور می آمدند.

موزه فرش megerian carpet

پارک پیروزی (victory park)

علت نامگذاری این پارک به حضور کشور ارمنستان در جنگ جهانی دوم و پیروزی آنها باز می گردد و با بازدید از این پارک هنوز آثاری از آن دوران سیاه را مشاهده خواهید کرد که شما را در اتمسفر دوران جنگ قرار می دهند. پارک پیروزی در منطقه ای با نام kanaker-zeytun قرار گرفته و با ورود به آن، یک دریاچه مصنوعی را می بینید که به زیبایی طراحی و ساخته شده است. علاوه بر آن، مانند بسیاری از پارکها از ساخت شهربازی غافل نبوده و شما می توانید کودکان یا حتی خودتان را میهمان این شهربازی کنید. در این پارک زیبا موزه ای دیده می شود که بازدید عموم از آن آزاد هست.

پارک پیروزی (victory park)

مرکز خرید dalma garden

در سال 2012 رئیس جمهور ارمنستان یک مرکز خرید را در شهر ایروان تاسیس کرد که تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های دیدنی ایروان گشت؛ مرکزی با نام delma garden. در سفرها، اکثر گردشگران علاقه زیادی به خرید سوغاتی یا بطور کلی خرید دارند. این مرکز با دارا بودن شعب مارکهای معروف جهانی می تواند این علاقه گردشگران را به واقعیت تبدیل کند.

مرکز خرید dalma garden

کلیسای saint gregory the Illuminator

بزرگترین کلیسای ارمنی های آپوستلیک در ایروان و همینطور در جهان، همین کلیساست. یکی از نکات جالب توجه درباره این کلیسا این است که شما می توانید آن را از اکثر نقاط شهر مشاهده نمایید. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی ایروان معماری خاص و فوق العاده ای دارد و آن را در سال 2001 بنا کرده اند.

کلیسای saint gregory the Illuminator
کلیسای saint gregory the Illuminator 2

مسجد کبود

در ایروان علاوه بر مسیحیان، شهروندان مسلمان هم نقش دارند. برای شیعیان در قرن 18 یک مسجد بنا گردید که هم اکنون نیز پابرجاست. در گذشته در این منطقه تعداد مساجد به 8 عدد می رسید اما، در حال حاضر هیچ کدام از آنها دیده نمی شوند و تنها یادگار باقی مانده از آنها همین مسجد کبود هست. مسجد آبی در بین سالهای 1375 تا 1379 خورشیدی به وسیله بنیاد مستضعفان و جانبازان و بدست معماران چیره دستی از ایران نوسازی گردید. پیش از آنکه آذربایجانی ها از خاک ارمنستان بیرون رانده شوند، این مسجد بوسیله مسلمان شیعه آذری نگهداری شد و آذری ها به آن رسیدگی می کردند. اکنون این مسجد ایرانی یکی از بهترین جاذبه های دیدنی ایروان بحساب می آید.

مسجد کبود
مسجد کبود 2

بازار vernissage

اگر شما صنایع دستی را به عنوان سوغاتی و یادگاری در گزینه های خود دارید، باید بدانید بازار vernissage بهترین مکان برای این کار هست. محیط این بازار راحت بوده و در اطراف خیابان aram و buzand قرار گرفته است. این بازار خاص و زیبا بطور عادی در همه ایام هفته باز نیست، بلکه فقط در آخر هر هفته کار می کند و بیشتر در آن وسایل سنتی و صنایع دستی ارمنستان بفروش می رسند. در سال 1980 هنرمندان ارمنی در این بازار شروع به کار نمودند. این افراد در ابتدا با نشان دادن کارهای هنری خود به مردم این بازار را راه اندازی کردند. این بازار به مرور گستردگی بیشتری یافت و کم کم به یکی از بازارهای مشهور تبدیل شد.

بازار vernissage

هزار پله

هزار پله در سال 1980 آماده بهره برداری گردید و از همان زمان جز جاهای دیدنی ایروان بحساب آمد. اگر از معماری این بنا بخواهید بدانید، باید بگوییم که با استفاده از پله های فراوان منطقه kentron را به تعدادی زیادی از نواحی دیگر شهر متصل می کند. این اثر زیبا دارای معماری نو و عالی است که در کنار نمایی از طبیعت، به رخ همگان کشیده می شود. اگر اهل عکاسی هستید، هیچ نگران نباشید. فواره های خاص، مجسمه ها و بقیه بناهای این مجموعه سوژه بسیار خوبی برای عکاسی شما خواهند بود. هنرمندان و نقاشان بلند مرتبه این ناحیه از کنار این اثر به سادگی نگذشته و تعدادی از کارهای نقاشی یا مجسمه سازی خود را در این مجموعه برای نمایش قرار داده اند.

هزار پله

ساختمان اپرا

از نظر رتبه اپرای ایروان بین ده بنای عالی قرار می گیرد و به جرات می توان گفت که یکی از اعجازهای برتر معماری محسوب می گردد. ساختمان اپرا همواره جایگاه ایفای نقش هنرمندان بسیاری بوده که به ایروان می آیند و در این سالن به اجرای کنسرت می پردازند.

ساختمان اپرا

بازدید از مجسمه شخصیت های مهم در نقاط مختلف شهر ایروان

در نواحی متفاوت شهر ایروان مجسمه های زیادی از افراد مشهور و محبوب و افرادی که نقش بسزایی در ساخت سرنوشت تاریخی یا فرهنگی این شهر داشته اند، به چشم می خورند که همه آنها توجه گردشگران را جلب می کنند. اگر بخواهیم چند نمونه از آنها را نام ببریم، می توانیم به مجسمه david of sassoun و مجسمه varden mamikonian اشاره کنیم.

بازدید از مجسمه شخصیت های مهم در نقاط مختلف شهر ایروان

معبد گارنی

معبد گارنی در زمان هایک ناهابت بنا گردید. این بنا شامل قسمتهای مختلفی هست که از بین آنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-با دستور فرمانروا تیرداد اول در سال 66 میلادی، عبادتگاه به عنوان اصلی ترین قسمت بنا ساخته شد. این عبادتگاه زیبا بنا به آیین و اعتقادات آن زمان به خداوند مهر پیشکش شد اما، بعد از اینکه دین مسیحیت در ارمنستان به عنوان دین رسمی پذیرفته شد، این بنا در حدود قرن 4 میلادی بدون تغییر باقی ماند. در نزدیکی آن یک کلیسا ساخته شد که در سال 1679 میلادی بدلیل وقوع یک زمین لرزه بسیار بزرگ از بین رفت و اثری از آن بر جای نماند.

-یک حمام ویژه متعلق به دختر خسروپرویز را که در اصل خواهر تیرداد سوم بود، خواهید دید. این حمام بخشهایی از قبیل حوضچه های آب گرم و سرد و حمام بخار دارد. در کف این حمام کاشیکاری بسیار خاصی به چشم می آید که در آن از 15 رنگ طبیعی استفاده شد. نقاشی هایی از ماهی های دریا به ظرافت هرچه تمامتر کشیده شده و در وسط همه آنها، نمادی از یک زن و مرد به تصویر درآمده که نشانگر خدای اقیانوس است.

-در قسمت دیگر کتیبه ای وجود دارد که در آن به زبان اصلی یونانی، متنی پیرامون ساخت این اثر تاریخی به دستور پادشاه آن زمان بر روی سنگ نوشته شد.

معبد گارنی
معبد گارنی 2

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با شماری از معروف ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 25 بهمن 1402

این خبر به جهت آشنایی با شماری از معروف ترین جاهای دیدنی خراسان شمالی برای شما نگارش شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :