در سفر به آنتالیا چه باید کرد؟ آشنایی بیشتربا آنتالیا

سالانه میلیاردها دلار در دنیا صرف سفرهای گردشگری می شود. کشورهای مختلف، بسته به آب و هوا و منطقه جغرافیایی، جاذبه های تفریحی و توریستی ویژۀ خود را دارند. بعضی از آن ها از فضای طبیعی برای جذب گردشگران استفاده می کنند و برخی دیگر از آثار تاریخی و فرهنگی خود. ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشور تاریخی، با فرهنگی قدیمی و آب و هوایی بکر با وجود سواحل دریای مدیترانه و آثار تاریخی بیشمار، موقعیت بی نظیری را برای جذب گردشگران از سراسر دنیا در اختیار دارد و در سال های اخیر با برنامه ریزی دقیق و صرف سرمایه توانسته، بهره خوبی را از این موقعیت ببرد. پر بازدیدترین شهرهای این کشور، پایتخت آن استانبول و شهر آنتالیا هستند. جغرافیای خاص آنتالیا و وجود خط ساحلی دریای مدیترانه باعث رشد گردشگری در این ناحیه شده. فضای طبیعی، ساحل دلپذیر و استراحتگاه های کوچک و بزرگ و مناطق تاریخی باعث شده که این شهر برای افراد مختلفی با سلیقه های گوناگون جذاب و پرکشش باشد. اگر می خواهید بدانید که در سفر به آنتالیا چه باید کرد، با همگردی همراه باشید تا با جاهای دیدنی آنتالیا بیشتر آشنا شوید.

آنتالیا

شهر قدیمی "کالیجی" (Kaleici) و دروازه "هادریان" (Hadrian)

شهر قدیمی کالیجی که یکی از کهن ترین جاهای دیدنی آنتالیاست، قدمتی در حد سلجوقیان و رومیان دارد. این مکان تاریخی از بخش های مختلفی تشکیل شده. دروازه هادریان و محله دیواری قدیمی کالیجی در ترکیه مکان های تاریخی زیبایی هستند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. در اطراف این مسیر، خانه های رستورانی، کافه ساحلی و تعدادی ناهار خوری در هوای آزاد وجود دارد. همچنین انواع مغازه های فروش سوغاتی نیز در اطراف وجود دارد. معماری خانه ها غالبا به سبک دوره عثمانی است. مسجد ییولی مینا (YivliMinare)  از ساخته های قرن سیزدهم پس از میلاد نمونه خوبی از معماری سلجوقی در ترکیه است. موزه کالیجی نیز مکانی است که دیدن آن خالی از لطف نیست. در این موزه مانکن ها با لباس ها و لوازم قدیمی، در فضایی بازسازی شده بخشی از تاریخ و تمدن این کشور را در دوران مختلف به نمایش می گذارند. برای رفتن به منطقه زیبای کالیجی باید از دروازه هادریان عبور کنید. این دروازه باستانی در دوران رومی ها ساخته شده. اگر یک دوربین به همراه داشته باشید، می توانید تصاویر زیبایی را ثبت کنید.

دروازه هادریان

ساحل ماسه ای "لارا" (Lara)

اگر شما پیگیر جشنواره مجسمه های شنی بوده باشید، حتما نام ساحل لارا را شنیده اید. این ساحل ماسه ای شهرت جهانی خود را به بزرگ ترین جشنواره مجسمه های شنی در جهان مدیون است. در این جشنواره شرکت کنندگان اقدام به ساختن مجسمه های شنی بزرگ از سوژه دلخواه خود می کنند. مجسمه های ساخته شده در تابستان کنار ساحل باقی می مانند و از علاقه مندیهای بازدیدکنندگان و مسافران این منطقه می باشند. موضوع جشنواره به طور معمول اسطوره ها و قهرمانان افسانه ای کشورها می باشد.

ساحل لارا

کوه "تحتالی" (Tahtali)

اگر به تله کابین سواری علاقه مند هستید یا مایلید که مناظر خط ساحلی آنتالیا را از بالا ببینید یا به دنبال عکاسی از تصاویر ناب هستید، می توانید در سفر به آنتالیا به کوههای تاحتالی بروید، سوار بر تله کابین شوید و به ارتفاع 2365 متری بروید. یک ناهار خوشمزه یا عصرانه ای سبک را در کافه تریا یا رستوران های این منطقه صرف کنید. کوه تاحتالی به صورتی قرار گرفته که در یک طرف آن ساحل آنتالیا و در دامنه دیگر آن کوهستان زیبای توروس (taurus) قرار دارد. زمانی که هوا مساعد باشد، عده زیادی از علاقه مندان به چتر بازی را در حال صعود از این کوه می بینید.

کوه تحتلی

آبشارهای دودن و ماناوگات (Düden and Manavgat)

رودخانه ای بی نظیر که از جنوب کوه های طرس سرچشمه می گیرد و به دریای مدیترانه می ریزد. این رودخانه یکی از مناطق تفریحی ترکیه را پدید آورده است. از مکان های طبیعی این ناحیه، آبشار ماناواگات را می توان نام برد. این آبشار در مجاورت شهر کوچکی به نام ماناوگات قرار دارد و به دلیل ریزش آب از ارتفاع زیاد، منظره بی نظیری را به وجود آورده است. این آبشار در میان گردشگران طرفدار طبیعت طرفداران خودش را دارد. در حقیقت آنتالیا به دلیل داشتن دو جاذبه مهم گردشگری مورد توجه بازدیدکنندگان است که هر ساله توریست های زیادی به این شهر کوچک مراجعه می کنند. اول آبشار ماناوگات که جزئی از دیدنی های ترکیه می باشد و دیگری دریاچه ماناوگات که به دریاچه سبز معروف است. پس از خروج از آنتالیا، در دوازده کیلومتری شمال شرق این شهر، فضای سرسبز و زیبایی در مجاورت آبشار دودن قرار دارد. با پرداخت یک ورودی اندک می توانید وارد این فضا شوید. یک استراحتگاه خوب در روزهای گرم که برای رفع خستگی فوق العاده است و هوای خنک و محیط دلچسب آن می تواند انرژی بخش باشد. به واسطه وجود رودخانه، دریاچه و آبشار ماناواگات یکی از بهترین زیبایی های طبیعی مناطق مجاور آنتالیا را پدید آورده. مسئولین گردشگری در ترکیه نیز نهایت بهره را از این منطقه می برند و به طور منظم تورهایی در این منطقه برپا می کنند. به عنوان مثال تورهای رفتینگ یا تور رودخانه وحشی در منطقه آنتالیا روی رودخانه ماناوگات انجام می شود. در کنار آبشار و در آغوش طبیعت می توان بساط پیک نیک را پهن نمود و در رستوران های اطراف آن ماهی تازه خورد. در سفر به آنتالیا حسابی از تفریح در این مکان لذت ببرید.

آبشار دودن

موزه آنتالیا

در سفر به آنتالیا خواهید فهمید که موزه باستان شناسی آنتالیا در میان مکان های پر بازدید این شهر جای گرفته است. این موزه مجموعه ای از گنجینه های تاریخ طبیعی و باستان شناسی ترکیه است که به نام آنتالیا موزیسی هم شناخته می شود. شهرت این موزه به داشتن اتاق امپراطوری، تابوت ها و آیکون های مسیحیت است. تابوت های این موزه بیشتر از زمین های پرگ (perge) پیدا شده اند. این موزه به جز روزهای دوشنبه در تمام ایام هفته فعال است. سالن اصلی این موزه در حقیقت سالن بزرگی پر از تندیس های باستانی است.

موزه آنتالیا

استراحتگاه دی 400 (D400)

یکی از دوست داشتنی جاهای دیدنی آنتالیا، جاده ساحلی دی 400 است. این جاده از قسمت بین المللی آنتالیا شروع می شود و در شهر کاس kas (از شهرهای مدرن ترکیه) به پایان می رسد. اگر مسیر این جاده را طی کنید، تقریبا به تمام تفریحگاه های منطقه دسترسی خواهید داشت. علاقه مندان به ماجراجویی، گاه ساعت ها وقت صرف می کنند تا در این سواحل جستجو کنند. مکان هایی مانند معبد آپولو (Apollo) یا سیرالی (cirali) و یا روستای ویبس (vibes) از دیدنی های این مسیر می باشند. اگر از علاقه مندان به گلف باشید، بلک (belek) را دوست خواهید داشت.

استراحتگاه دی 400

آکواریوم آنتالیا

بی تردید یکی از بهترین بخش های سفر به آنتالیا بازدید از آکواریوم زیبای این شهر است. آکواریوم آنتالیا یک تجربه ویژه از حیات زیر آب را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می نماید. از جذابیت های این آکواریوم تقسیم بندی موضوعی آن است. سه بخش این آکواریوم اقیانوسی، بارانی و نواحی برفی می باشند و به بازدیدکنندگان امکان آشنایی با موجودات خاص هرکدام از این مناطق را می دهند. چنانچه بتوانید در زمان غذا دادن به حیوانات در آکواریوم باشید، منظره های شگفت آوری را تماشا خواهید کرد. این آکواریوم از طرف بازدیدکنندگان این منطقه به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های آبی دنیا شناخته شده است.

آکواریوم آنتالیا

آسپندوس و ترمسوس (Aspendos and Termessos)

ترمسوس در شمال شرقی مرکز آنتالیا قرار گرفته است. این منطقه جزئی از پارک ملی گولوک (Gulluk) و از زیباترین جاهای دیدنی آنتالیا می باشد. از ویژگی های این مکان، تپه، میدان، یک بازار، آب انبار و تئاتر باستانی دیدنی آن است. اسپندوس از بهترین سالن های تئاتر در دوران حکومت روم است. ساختار این ساختمان به صورتی است که به خوبی صدا را اکو می دهد. به همین دلیل هم امروزه برای کنسرت های موسیقی کاربرد دارد.

آسپندوس

پاسه لیس (Phaselis) باستانی

خرابه پاسه لیس یکی از جاهای دیدنی آنتالیا می باشد که مکانی بسیار تاریخی محسوب می شود. این بندر شهر قدیمی که با ساحلی از ریگ و یک ساحل شنی زیبا محصور گشته، در قرن هفتم قبل از میلاد ساخته شده و از جذاب ترین جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می رود.این مکان محل مناسبی برای یک پیک نیک خانوادگی است. ساحل زیبای اطراف بندر امکان شنا و تفریحات ساحلی را فراهم می آورد. ضمن اینکه سرگرمی های تاریخی نیز در منطقه مهیا می باشد.

پاسه لیس

ساحل کنیا آلتی (Konyaalti)

بسیاری از راهنمایان گردشگری و بازدیدکنندگانی که سفرهای مکرری به آنتالیا داشته اند، ساحل کنیا آلتی را دوست دارند. در این منطقه دو ساحل اصلی وجود دارد و ساحل کنیالتی یکی از آنهاست. دومین ساحل در این منطقه ساحل زیبای لارا می باشد که اطراف آن با ده ها کافه، رستوران و مغازه پر شده. بازدیدکنندگان ساحل کنیالتی، این مکان را  به مسافران دیگر پیشنهاد می دهند، اما برای یک گردش خانوادگی ساحل لارا را توصیه می کنند.

ساحل کنیا آلتی

سیرالی و الیمپوس (Cirali and Olympos)

کنیاکی و لارا تنها سواحل دوست داشتنی آنتالیا نیستند.اگر برای تفریح کردن به دنبال مکان خلوت تری می گردید، می توانید به حومه آنتالیا سری بزنید. در اطراف آنتالیا استراحتگاه الیمپوس و سیرالی مناظر متفاوتی را پیش چشم شما نمایان خواهند کرد. یک ساحل ریگی بزرگ و طولانی و محیطی لذت بخش که مکان تخم گذاری لاکپشت های دریایی نیز هست. این منطقه به خصوص در میان جوانان طرفداران زیادی دارد. گذراندن یک شب به یاد ماندنی در این منطقه بسیار لذت بخش است، به خصوص که خرابه های الیمپوس در مجاورت ناحیه جنگی قرار گرفته. این به این معنی است که شما طبیعت و فضای باستانی را در کنار هم دارید. اگر به اکتشاف علاقه مند باشید، شعله های آتش سوزان چیموئرا (Chimaera) نیز چندان از شما دور نیست. البته این منطقه در روز هم چشم نواز است، اما زیبایی آن در شب و زمانی که کنار شعله های آتش وقت می گذرانید، جذاب تر میشود.

الیمپوس

مکان تاریخی راه لیسیان (Lycian Way)

آخرین جایی که ما در سفر به آنتالیا به شما پیشنهاد می کنیم، راه لیسیان است. این منطقه، مسیری طولانی در امتداد ساحل است که 520 کیلومتر امتداد دارد. ابتدای آن در مجاورت ساحل بوده و در فتحیه به پایان می رسد. با پیاده روی در این منطقه ساحلی منظره های چشمگیری را ملاحظه خواهید کرد، اما شما نمی توانید این مسیر را با اتوموبیل طی کنید. اگر برای رفت و آمد به استراحتگاه ها از سیستم حمل و نقل عمومی یا اتومبیل استفاده کنید، تجربه این سواحل دیدنی را از دست خواهید داد.

راه لیسیان

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دانستنی های سفر به آنتالیا | نکاتی که باید در سفر به آنتالیا بدانیم

مهیار قاسمی ، پنج شنبه 4 مرداد 1397

آنتالیا یکی از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است.  بهتر است قبل از مسافرت به هرشهر یاکشوری سعی کنید به توصیه های زیر عمل کنید

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :