دانستنی های سفر به آنتالیا | نکاتی که باید در سفر به آنتالیا بدانیم

آنتالیا یکی از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است.  بهتر است قبل از مسافرت به هرشهر یاکشوری سعی کنید به توصیه های زیر عمل کنید تا سفری خاطره انگیز برای خود و خانواده تان رقم بزنید و بامشکلی برخورد نکنید .همان طور که پیش تر اشاره کردیم، یکی از مهم ترین و البته توریستی ترین شهرهای ترکیه آنتالیا است، که دارای جاذبه های فراوانی است. آنتالیایی که در آن، خیابان های باریک و پیچ و تاب خورده با خانه های کم و بیش قدیمی و درختان نخل بالا بلند، بسیار خودنمایی می کنند. در این نوشته نکات سفر به آنتالیا را برای شما جمع آوری کرده ایم که اگر بخواهید سفر به آنتالیا را تجربه کنید، می تواند به دردتان بخورد.با ادامه از مجموعه دانستنی های سفر به آنتالیا با ما همراه باشید.

سفر به آنتالیا

استفاده از تلفن همراه در آنتالیا

 مانند هر شهر خارجی دیگری، در صورتی که موبایل شما قابلیت رومینگ داشته باشد، می توانید از آن در سفر به آنتالیا استفاده کنید و به طور کلی، تلفن همراه در این شهر آنتن دهی خوبی دارد، بنابراین جای نگرانی نیست. اما هزینه ی تماس ممکن است کمی بالا برود پس از مجموعه دانستنی های سفر به آنتالیا پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید زیاد از تلفن همراهتان استفاده کنید، حتما یک سیم کارت اعتباری ترکیه ای بخرید. خرید سیم کارت در ترکیه هم راحت است، کافی است به یکی از فروشگاه های مربوطه در آنتالیا بروید تا با استفاده از کد IMEI گوشی موبایل و نیز اطلاعات شخصی تان بتوانید یک سیم کارت نو بخرید.

تلفن همراه در سفر

شماره تلفن های اضطراری ترکیه

 در سفر به آنتالیا همیشه ممکن است اتفاقات ناخواسته ای بیفتد یا مشکل خاصی پیش بیاید بنابراین دانستن شماره تلفن های اضطراری هر کشوری مهم است. بعضی از این شماره ها را از مجموعه نکات سفر به آنتالیا می توانید در پایین ببینید:
115 پلیس
112 اورژانس
110 آتش نشانی
118 اطلاعات شماره تلفن
161 اطلاعات پستی ترکیه

شماره های ترکیه

برق در شهر انتالیا

جریان برق مانند دیگر شهرهای ترکیه در خانه ها و ساختمان های آنتالیا ، 220 ولت است. پریزهای برق ترکیه نیز عمدتا مانند ایران از استاندارد دوشاخه استفاده میکنند که شما را از تبدیل های سه شاخه بی نیاز می کند. بنابراین از مجموعه دانستنی های سفر به آنتالیا بدانید که می توانید با خیالی آسوده، وسایل برقی خود اعم تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و غیره را به راحتی شارژ کنید. البته تعداد اندکی از مناطق ترکیه از برق 110 وقت استفاده می کنند که آنتالیا شامل آن نمی شود، پس جای نگرانی نیست

برق در آنتالیا

تعطیلات رسمی

موزه ها، امکان تاریخی و مناطق گردشگری وتوریستی مشابه، در روز نخست تعطیلات در آنتالیا بسته هستند اما معمولا از روز دوم و سوم، مجددا شروع به فعالیت می کنند. در صورت نیاز می توانید اطلاعات مورد نیاز را از مکان های مربوطه نیز کسب کنید.

در آنتالیا چطور لباس بپوشیم؟

آنتالیا شهر مذهبی ای نیست اما اگر بخواهید از یک مکان مذهبی آن مثل مثلا مسجد دیدن کنید، بهتر است لباس پوشیده داشته باشید که این مورد هم برای خانم ها و هم آقایان ضروری است.از نکات سفر به آنتالیا بدانید که اگر هم همراهتان لباس مناسبی مناسبی نداشتید، نگران نباشید چون در ورودی این مکان ها معمولا لباس های مناسب رایگان به بازدید کنندگان داده می شود. پوشش مناسب برای مردان نیز واجب می باشد. نکته ی دیگری که موقع بازدید از مکانهای مذهبی آنتالیا باید در نظر بگیرید، این است که حتما سکوت را رعایت کنید و با صدای بلند نخندید. ممکن هست باعث آرزدگی خاطر مردم این شهر شود.

سفر به آنتالیا 2

بلیط

اگر در ایام تعطیلات مذهبی میخواهید به آنتالیا مسافرت بکنید، حتما از قبل بلیط وهتل خودرا رزرو کنید . همچنین از مجموعه دانستنی های سفر به آنتالیا اگر قصد سفر به آنتالیا را با خودروی شخصی خود دارید باید مراقب جاده های ترکیه باشید، چون درایام تعطیلات ، بزرگراه های ترکیه خیلی شلوغ وپررفت وآمد می باشد. مردم ترکیه نیز در ایام تعطیلات همانند دیگر مردم دنیا به مسافرت می روند. البته آنها با اتوبوسهای بین شهری بجای خودوری شخصی خود مسافرت می کنند. در طول ایام تعطیل تمامی جاده ها وبزرگراه های ترکیه خیلی شلوغ هستند ودراین ایام  بسیاری از فروشگاهای واقع در شهرهای کوچک ترکیه تعطیل هستند که این موضوع ممکن است سفر شمارو با مشکل روبرو کند . اگر قصد سفر به آنتالیا به استانبول دارید این نکته ضروری می باشد که بازار بزرگ این شهر ، همیشه روز اول وگاهی روز دوم تعطیلات بسته است.

ماه مبارک رمضان

از مجموعه دانستنی های سفر به آنتالیا بدانید که همانند دیگر مسلمانان جهان، مردم مسلمان ترکیه نیز در ایام ماه مبارک رمضان روزه می گیرند. البته توریستها و مسافرانی که در این ماه به آنتالیا و دیگر شهرهای ترکیه مسافرت می کنند، اجازه خوردن و نوشیدن دارند؛ اما ادب حکم می کند در ملأ عام و در مقابلدیدگان روزه داران از این کار پرهیزبکنند. درطول روز ماه رمضان، بعضی از رستوران های شهرهای کوچک ترکیه بسته  هستند اما در شهرهای بزرگی مانند آنتالیا و نیز هتل ها اکثر رستوران ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

رمضان در ترکیه

آب شیر

درتمامی شهرهای ترکیه منجمله آنتالیا، آب شیرترکیه دارای کلر بوده و به لحاظ بهداشتی در سطح سالم و آشامیدنی است. البته ممکن است برخی به دلیل کلر دار بودن آب ، از بوی آن خوششان نیاید. با این حال، تقریبا در تمامی فروشگاه های آنتالیا آب معدنی موجود است. همچنین می توانید با خیالی آسوده، دندان های خود را با آب شیر مسواک بزنید.

رانندگی در آنتالیا

اگر رانندگی درشهر آنتالیا یا دیگر شهرهای ترکیه دارید، بایستی گواهینامه رانندگی بین المللی (International Driving Permit) داشته باشید. گواهینامه رانندگی بین المللی، مدرکی است که اجازه می دهد در بیش از 160 کشور جهان،  مسافران و گردشگران بدون نیاز به گذران هیچ گونه امتحانی، رانندگی کنند. اعتبار آن یک سال پس از تاریخ صدور است.

رانندگی در ترکیه

خدمات درمانی

در مراکز درمانی بزرگ آنتالیا مانند بیمارستان یا مطب های شخصی دکترها و دندان پزشک های  در حال فعالیت هستند. در استانبول و آنتالیا بیمارستان های خاصی که مختص خارجی هااست وجود دارد. اکثر داروخانه های ترکیه تحت مالکیت اشخاص حقیقی است.

پروازهای داخلی ترکیه

قبل از سفر به این کشور، از آژانس های هواپیمایی متفاوت قیمت بلیط شهرهای داخلی ترکیه را پرسیده وبعد اقدام به رزرو آن بکنید.چون هزینه ی بلیط پروازهای داخلی ترکیه در خارج از این کشور، بسیار گران است.

مواد مخدر

در مجموعه نکات سفر به آنتالیا در نظر داشته باشید که هرگونه فروش، حمل یا استفاده از مواد مخدر در ترکیه شدیدا و همچنین انتالیا ممنوع بوده و ترکیه بیشترین مجازات را برای جرائم مربوط به مواد مخدر در نظر گرفته است در صورت مشاهده، با اشد مجازات برخورد خواهد شد.

مواد مخدر در ترکیه

کفش

 در مجموعه نکات سفر به آنتالیا در نظر داشته باشید که  این نکته ضروری است که مردم ترکیه به ویژه آنتالیا، مانند ایرانیان با کفش وارد خانه نمی شوند. بنابراین اگر یکی از خانواده های ترک شما را به خانه خود دعوت کرد، پیش از ورود به خانه کفش های خود را در بیاورید. البته در بیشتر خانه های مردم آنتالیا، دمپایی هایی برای میهمانان وجود دارد تا در صورت نیاز مورد استفاده ی قرار گیرد.

چای

 یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های مردم ترکیه و آنتالیا ،چای مخصوص ترکی  می باشد. که مانند ایرانیان، در وعده ی صبحانه ی خود و نیز در طول روز، چایی می نوشند. وهمچنین در مراسمهای خاص خود از میهمانان معمولا با چای پذیرایی می کنند. برای مثال  اگر برای خردی به یکی از فروشگاه های آنتالیا  بروید، ممکن است مغازه داران به شما یک فنجان چای تعارف کنند.

صادرات کالاهای عتیقه

به یاد داشته باشید هنگام ورود به این کشور، اگر عتیقه جات خاصی به همراه دارید، حتما آن را در گذرنامه ی خود ثبت کنید تا موقع خروج از کشور به مشکلی بر نخورید. چون صادرات کالاهای عتیقه از ترکیه، مطلقا ممنوع است.

قهوه

در هنگام دیدن از ترکیه و آنتالیا ، شاید با خودتان فکر کنید که به سرزمین قهوه سفرکرده اید درحالیکه حقیقت این است که حتی یک اصله درخت قهوه بخاطر شرایط آب و هوایی ترکیه که مناسب کشت قهوه نیست؛ وجود ندارد به همین دلیل، ترک ها  از سال 1540 میلادی، اقدام به واردات قهوه می کنند. روش تهیه و سرو آن چیزی است که موجب شهرت قهوه ی ترک در جهان شده، است. این قهوه ی سیار داغ سرو می شودو اگر به درستی تهیه شود، کف زیادی روی آن که به آن «کوپوک» می گویند روی آن را می گیرد هر چه میزان این کف بیشتر باشد، قهوه  بهتر و خوشمزه تر خواهد بود. کم بودن میزان کف روی قهوه، نشانه  پایین بودن کیفیت دانه های قهوه ی تهیه شده می باشد. اگر در آنتالیا قهوه ای که سفارش دادید، دارای کف کمی بود، آن را قبول نکنید و هر چه که گارسون می گوید را نپذیرید. به خاطرداشته باشید که نباید قهوه ی ترک را هم بزنید، چرا که دانه های ته نشین شده ی قهوه باید همان جا بمانند. قهوه را آرام آرام بخورید، زیرا روش خوردن قهوه ی ترک همین گونه است. کیفیت قهوه از مکانی به مکان دیگر در آنتالیا متفاوت است. قهوه در ظروف خاصی به نام CEZVE در برخی از کافه-رستوران های شیک و لوکس آنتالیا، تهیه می شود. این ظروف دارای یک دسته ی بزرگ و ظرفیت بالایی است که از جنس برنج، مس یا سفال میباشند.  خدمتکار وقتی که قهوه دم کشید فنجان شما را پرازقهوه خواهد کرد. قهوه ی ترک به همراه مقداری آب با دمای فضای مورد نظر سرو می شود.

قهوه در ترکیه

سیستم سرمایشی

سیستم سرمایشی درهتل ها، رستوران ها، مسافرخانه ها و دیگر اماکن آنتالیا، به کیفیت دیگر شهرهای کشورهای اروپایی نمیباشد. اما هتل ها و رستوران های لوکس این شهر، از این قاعده مستثنی هستند. همچنین بعضی از رستوران ها و اقامتگاه های آنتالیا برای خدمات سرمایشی خود، هزینه ی اضافی از مشتریان دریافت می کنند.

تاکسی

در ترکیه تاکسی های  (TAKSI) بسیار فراوانی وجود داردکه همیشه آماده ی خدمت رسانی به مشتریان هستند. نرخ تاکسی ها در تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا، دو نوع است؛ نرخ روز و نرخ شب. هزینه کرایه ی شب 50 درصد بیشتر از کرایه ی روز است از نیمه شب شروع شده و تا 6 صبح ادامه می باید . هزینه های اضافی مانند کرایه ی عبور از پل های خاص یا کرایه ی قایق نیز می تواند به هزینه ی تاکسی اضافه گردد. انعام دادن به راننده ی تاکسی در آنتالیا لازم نیست، اما کار پسندیده ای در این شهر به شمار می رود.

عبور از خیابان ها

عبور از خیابان های بزرگ آنتالیا  کار خطرناکی میباشد.  بنابراین هنگام عبور از خیابان های شلوغ این شهر، همیشه از خطوط عابر پیاده رد شوید. رانندگان طبق قانون و عرف، باید به عابران پیاده اجازه ی عبور دهند، اما متأسفانه برخی از رانندگان این شهر، این قوانین را رعایت نمیکنند . بنابراین همه جوانب احتیاط  را  هنگام عبور از خیابان های آنتالیا، رعایت فرمایید.

رستوران

بیشتر رستوران های آنتالیا، غذاهای خود را در ویترین جلویی خود قرار می دهند و برخی کباب ترکی را جلوی درب آن طبخ می کنند. همچنین میتوانید در صورت نیاز  از خدمتکار رستوران بخواهید تا مقدار کمی از غذا به عنوان نمونه برایتان بیاورد. همچنین می توانید از خدمتکار سوال کنید ، منوی غذا را به زبان های دیگر مانند انگلیسی درصورت امکان برایتان بیاورد. البته بخاطر داشته باشید قیمت غذاها در منوهای به زبان خارجی غالبا بیشتر از منوهای ترکی است. در اکثر رستوران های آنتالیا، هزینه سرویس که 10 یا 15 درصد میباشد به مبلغ صورتحساب تان اضافه می شود. بنابراین لازم نیست انعام خاصی بپردازید. البته کارکنان بیشتر هتل ها، اقامتگاه ها، پارکینگ ها و غیره در آنتالیا، انتظار انعام دارند که پرداختش به خود شما بستگی داشته و اجباری در آن نیست.

رستوران در ترکیه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

اطلاعات سفر به مالدیو | نکاتی که در سفر به مالدیو باید بدانیم!

مسلم علیمحمدی ، جمعه 29 دی 1396

جزیره مالدیو که پایتخت آن شهر ماله می باشد دارای جمعیتی بالغ بر 427000 نفر است و در قسمت جنوب غربی کشور بزرگ هندوستان و در اقیانوس هند واقع شده است

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :