با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی خراسان جنوبی آشنا شوید

با وجود اینکه خراسان جنوبی در حال حاضر یک استان جدید و مستقل بوده، اما هنوز غذاهای محلی، سنت، تاریخ و فرهنگش تاثیر گرفته و شبیه خراسان بزرگ است. این استان شرقی کشور دارای فرهنگ غذایی مخصوص و منحصر بفرد خود بوده که شاید برای کسانی که می خواهند به این نقطه سفر کنند، جالب باشد. بعضی از خوشمزه ترین غذاهای محلی خراسان جنوبی مانند کشک سالاری و قوروت بادمجان بیشتر در بیرجند پخت شده و بعضی هم مانند اشکنه بلغور شیر و آش شلغم در بیشتر شهرها تهیه می شوند. با ما در مقاله مشهورترین غذاهای محلی خراسان جنوبی همراه باشید تا شما را با شماری از محبوب ترین غذاهای محلی خراسان جنوبی آشنا کنیم.

آش شلغم

شلغم را بیشتر هنگام سرماخوردگی و در فصل سرما می شناسیم؛ ماده ای غذایی که خواص بی نظیری دارد و در دفع بیماری ها هم مفید است. با این وجود، افراد زیادی هستند که شلغم را دوست ندارند؛ چه خام باشد و چه آب پز. اما، آش شلغم می تواند گزینه مناسبی برای خوردن شلغم در زمستان باشد. در این مورد از مشهورترین غذاهای محلی خراسان جنوبی بجز خود شلغم که اسمش روی آش بوده، از برنج، پیاز داغ، گوشت چرخکرده، لپه، زردچوبه، روغن، فلفل و نمک هم استفاده می شود.

آش شلغم

اشکنه بلغور شیر

آماده سازی این اشکنه با آسیاب دستی کردن گندم نیم پخته شروع می شود. این گندم ها را خرد می کنند و به حالت بلغور در می آورند. بعد، این بلغورها را درون شیر گاو یا گوسفند می ریزند، کمی زردچوبه اضافه می کنند و روی حرارت قرار می دهند تا به نقطه جوش برسد. در انتها هم این مواد پخته شده را در یک سینی بزرگی می ریزند و زیر آفتاب قرار می دهند تا خشک شوند. وقتی بلغور شیر آماده شود، پختن اشکنه چندان کار سختی نیست. مراحل بعدی پخت این مورد از محبوب ترین غذاهای محلی خراسان جنوبی مانند دیگر اشکنه هاست.

اشکنه بلغور شیر

بلغور پلو

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای محلی خراسان جنوبی به بلغور پلو معروف است. برای پختن این غذا به روغن زیتون، پیاز، فلفل چیلی، گوجه فرنگی، نمک، فلفل، بلغور و عصاره مرغ نیاز داریم. اگر جز کسانی هستید که می خواهید کمی متفاوت تر این غذای محلی را درست کنید، می توانید گوشت چرخکرده و سیب زمینی هم به آن اضافه کنید. این غذای محلی خراسان جنوبی بدلیل ارزش غذایی بالا، یک غذای کامل بشمار می آید و انرژی و ویتامین های بدن را تا حد زیادی تامین می کند. پختن این غذا کمتر از نیم ساعت طول می کشد و حتی خانمهای شاغل و کسانی که وقت زیادی برای غذا پختن ندارند هم می توانند به سرعت بلغور پلو را آماده کنند.

بلغور پلو

قوروت بادمجان

قوروت بادمجان بیشتر در بیرجند پخته می شود. مواد غذایی لازم برای پختش کشک بیرجند بوده که به قوروت معروف است و همین موضوع پخت را ویژه می کند. مقداری از این کشک را درون آب می ریزند تا خیس بخورد. چند ساعت که گذشت، کشکها نرم شده و می توان مقداری گردو را درون یک تقارچه ریخت. این مخلوط را با سنگ گرد مخصوص می سایند تا به پودر تبدیل شود. با این کار، روغن گردوها بیرون می آید و وقتی روغن به خوبی جدا شد، کشکهای خیس خورده را به داخل تقارچه اضافه و عمل سابیدن را تکرار می کنند.

بعد از وا رفتن کشک ها و مخلوط شدن کامل گردوها، مقداری آب به آن اضافه کرده تا کشک به خوبی حل شود. آب را در ظرفی جداگانه می ریزند و پیاز داغ را در ظرفی دیگر سرخ می کنند. برای سرخ کردن پیازها از روغن حیوانی استفاده می کنند. محلول بدست آمده به قوروت اضافه شده و روی حرارت قرار می گیرد. به محض جوش آمدن، از روی گاز برداشته شده و آماده خوردن خواهد بود.

قوروت بادمجان

کشک سالاری

کشک سالاری طعم خاصی دارد و مانند قوروت بادمجان، مردم محلی بیرجند و خراسان جنوبی آن را تهیه می کنند. این غذا پخت طولانی و پیچیده ای دارد و دستور پختش چندان ساده نیست. در این غذا از آرد، ماست، زردچوبه، سیاه دانه، سیر، روغن، نمک، زعفران، گردو، فلفل سیاه، دارچین، آب، گوشت خورشی و پیاز استفاده می شود. این غذا هم مثل قوروت بادمجان با تیلیت خورده می شود.

کشک سالاری
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم

ز. نیرومند ، جمعه 17 آذر 1402

با ما در مقاله بهترین غذاهای محلی قشم همراه شوید تا شما را با تعدادی از غذاهای سنتی معروف قشم آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :