انتخاب لباس مناسب برای سفر، طبیعت گردی و کمپینگ

اگر اهل سفر، تور طبیعت گردی، کمپینگ و قدم گذاشتن به مناطق تاریخی هستید، حتماً در جریان هستید که پیاده روی، کمپینگ و گاهی ماندن در آغوش طبیعت و اتراق، جزء لاینفک این نوع از گردشگری هاست، پس لطفاً بعد از شناسایی نوع منطقه و شرایط آب وهوایی آن، اولین اقدام شما انتخاب لباس مناسب طبیعت گردی برای حفاظت از خودتان باشد و سعی کنید از پوشش هایی استفاده کنید که با محیط انتخابی شما و  شرایط جوی آن سازگاری داشته باشد و لباس مناسب سفر انتخاب کنید. شرایط اقلیمی منطقه را بررسی کنید و چمدان خود را فقط صرفاً از لباس های مختلف سنگین نکنید، لطفاً از روی آگاهی و با تدبیر بار سفر برای طبیعت گردی  و کمپینگ ببندید و عازم سفر شوید، تا در موقعی که قدم در دل طبیعت می گذارید، خدای ناکرده، لباس نامناسب از عواملی نباشد که شما را از لذت بودن در منطقه و بهره بردن از جاذبه های تفریحی، طبیعت گردی و کمپینگ بازدارد. حتماً به این مهم آگاهی دارید که اگر در فصل تابستان، هوای سفر به خیالتان زد، باید از لباس هایی استفاده کنید که شدت گرمای هوا را برای شما دوچندان نکنند و بالعکس اگر عاشق سفر و کمپینگ در فصل سپید برف و باران هستید، پوشیدن لباس گرمی که به وزن شما اضافه نکند و سنگین نباشد و البته شما را از حرکت باز دارد، خود مسئله ی شایان توجهی است. در ادامه چند توصیه در مورد لباس مناسب برای سفر و نوع پوشش مناسب در شرایط جوی مختلف، برایتان آماده کرده ایم، پس با ما همراه باشید و لطفاً توصیه های نه از نوع ایمنی بلکه از نوع پوششی را جدی بگیرید.

طبیعت

1) پوشیدن لباس تنگ و چسبان در شرایط اقلیمی گرم ممنوع!

اگر از زمین بریده اید و وسعت آسمان و دیدن ستاره هایش شما را راهی کویر کرده و یا اگر گردش در مناطق گرمسیری اولویت سفر شماست، قید لباس های تنگ و چسبان را بزنید و فعلاً بگذارید در کمد لباس هایتان بمانند، چراکه شرایط آب وهوایی در این مناطق و حتی هوای شرجی می دانید که باعث چه رخدادی در بدن شما می شود؟ بله، تعریق در بدن شما را به دنبال خواهدداشت و این خود عاملی است که باعث می شود، لذت همراهی و قدم زدن با گروه سفرتان را در پیاده روی ها از دست بدهید و بی شک نمی توانید پابه پای آن ها مسیر تعیین شده را بپیمایید. خیلی ساده است وقتی عرق می کنید، در حالی که شلوار تنگ به پا دارید حتماً بدنتان عرق سوز خواهد شد و آزردگی شما را به دنبال خواهد داشت، در چنین وضعی آنقدر که به فکر نجات دادن خود از این شرایط هستید دیگر چشمانتان یارای طبیعت گردی و دیدن زیبایی های آن را نخواهد داشت. و اما هوای سرد، لباسی ضخیم و سبک را می طلبد، اگر با توجه به جستجویی که از شرایط آب وهوایی مقصد دارید، محل موردنظرتان را سرد پیش بینی کردید، از بردن البسه از نوع نازک و زیادکردن بار چمدانتان لطفاً خودداری کنید. لباس گرم و البته سبک، حتماً باید از تدابیر اولیه ی شما و لباس مناسب برای سفر باشد. می دانید که سرما خوردن آن هم در سفر اصلاً واقعه ی جالبی نیست و ضعف و سستی در طول طبیعت گردی و کمپینگ شما را از همراهی با سایرین باز خواهد داشت.

لباس مناسب طبیعت گردی

2) لباس گرم و ضخیم برای مکان های سرد

اگر مطلع هستید که در محل اتراقتان در طول سفر، هوا سرد است، پس لباس گرم و لباس مناسب طبیعت گردی و کمپینگ با خود همراه داشته باشید. البته لباس سنگین انتخاب نکنید که خودش عاملی برای جلوگیری از راحت حرکت کردن و طبیعت گردی شما باشد.

لباس مناسب طبیعت گردی

3) لباس پنبه ای یا کمپرس آب؟!

در انتخاب جنس لباس، به خرج دادن وسواس، ضرر که ندارد، منفعت هم دارد. لباس پنبه ای اگر از گزینه های شما برای لباس مناسب سفر است، پس کاملاً در اشتباه هستید. این گزینه را کنار بگذارید. اگر شما در شرایط آب وهوایی گرم، قصد راهپیمایی، طبیعت گردی و کمپینگ داشته باشید، به طور قطع آب بدنتان شروع به تعریق می کند، این خود از یک طرف مسئله ساز است و از طرفی دیگر خود این جنس از لباس هم مزید برعلت خواهدشد و در خیس نگه داشتن بدن شما نقشی تأثیرگذار البته از بعد منفی دارد. درست شبیه به یک کمپرس آب که در بدن خود جای داده اید و بدنتان حالت مرطوب و خیسی دارد. این حتماً مورد پسند شما نیست و گاهی احساس می کنید که دیگر قادر به ادامه ی مسیر نیستید. یک نکته ی دیگر، این باور غلط را از ذهنتان دور کنید که در هوای سرد، لباس پنبه ای، گزینه ی مناسبی برای پوشش شما در برابر سرماست. در این مورد، و حتی موارد مشابه مثلاً روزهای بارانی هم لباس پنبه ای به تن نکنید، به خاطر همان کمک به تعریق بدن و وقتی هم که زیاد عرق کنید، علاوه بر احساس ناخوشایندی که دارید، آب بدنتان رو به تحلیل می رود و خیلی زود از طبیعت گردی خسته خواهید شد.

طبیعت گردی

4) جوراب، مهم ترین رکن در بهتر قدم زدن

برای این که در طول پیاده روی هایی که در سفر و طبیعت گردی، حتماً برایتان رخ خواهد داد، دچار تاول در پاهایتان نشوید، از جوراب های پشمی و مصنوعی استفاده نکنید چون اصلا لباس مناسب برای سفر نیستن. اگر تحمل سرما به خصوص در ناحیه انگشتان پا، برایتان دشوار است و حتماً باید از جوراب های کلفت استفاده کنید، یک راهکار برای شما و البته برای پاهایتان به منظور جلوگیری از تاول زدن وجود دارد، اول یک جفت جوراب نازک بپوشید و روی آن جوراب کلفت را به پا کنید. در هر صورت متناسب با شرایط جوی و مسیر راهپیمایی ای که پیش رو دارید، انتخاب کنید که جوراب نازک بپوشید یا کلفت.

طبیعت گردی

5) با لباس های چندلایه، خود را ایزوگام کنید.

اگر برای کمپینگ به مناطق سردسیر می روید، یک راهکار برای محافظت از خود و سلامتی تان این است که ابتدا در مرحله ی اول برای انتخاب لباس مناسب برای سفر؛ از نوعی لباس استفاده کنید که گرمای بدنتان را حفظ کند و قلعه بان گرمای وجود شما باشد، در مرحله ی بعدی یک لباسی انتخاب کنید که به سرما اجازه ی ورود به بدن شما را ندهد، و به هر ترتیب، دمای بدنتان در حد تعادل حفظ شود.

لباس مناسب سفر

6) لباس های پوشیده به تن کنید تااز گزند حشرات مصون بمانید.

مناطق کویری و گرمسیر را برای لذت از یک سفر شیرین، کمپینگ و طبیعت گردی، انتخاب کرده اید؟ در این صورت، به یاد داشته باشید که پوشیدن لباس آستین کوتاه و شلوار از نوع پاچه کوتاه و در اصطلاح شلوارک، در فرار شما از گرما تأثیر زیادی ندارد و اصلا لباس مناسب سفر نیست و البته مضرات آن بر احساس خنکی کاذبی که فکرش را می کنید، غالب تر است. اگر مهمان کویر هستید، که سعی کنید حتماً از لباس مناسب طبیعت گردی و کمپینگ استفاده کنید که امکان گزش حشرات محیطی را به حداقل برسانند. برخی بر این باورند که اگر لباس کم بر تن کنند و یا حتی پیراهن خود را دربیاورند، از گرمای کویر گریخته اند، این خیال باطلی است، بدانید که نداشتن لباس در کویر، به طور قطع، دمای بدن شما را بالاتر خواهد برد و احساس گرمای بیشتری را از سایرین تجربه خواهیدکرد.

لباس مناسب سفر

7) مکان های سرد و نوع پوشش مناسب

اگر محل اتراقتان در حین طبیعت گردی و کمپینگ، مکانی با هوای سرد است، فکر نکنید اگر یک کاپشن به تن کنید، حتماً گرم خواهید شد، اینطور نیست، ولی برای این که سرمای محیط زیاد شما را به لرز نیاورد و مجبور به خوردن آن شوید، سرما را می گویم، یک پیشنهاد برای شما داریم، اول یک لباس چسبان و اندامی به تن کنید، حالا نوبت پوشیدن کاپشن یا انواع بافت و لباس مناسب سفر هستش. انتخابش با شما.

لباس مناسب سفر

8) از لباس هایی استفاده کنید که جلوی نفوذ آب را بگیرد.

عازم کمپینگ و طبیعت گردی به منطقه ای بارانی هستید؟ در این صورت لباس مناسب برای سفر شما آن است که رویه ی آن در اثر قطرات آب و باران، خیسی را به شما منتقل نکند؛ در واقع جنس رویی کاپشن یا ژاکتی که تهیه می کنید ضدآب باشد. یک ویژگی دیگر هم داشته باشد و آن، این است که پوشش درونی لباس، که در تماس با بدن شماست از پشم گوسفند باشد. در این صورت بدنتان گرمای خود را از دست نخواهد داد. در نظر داشته باشید که لباس کلاه دار و البته جیب دار، حتماَ ارزش بیشتری در سفر خواهدداشت و لباس مناسب سفر شما خواهد بود.

 لباس مناسب برای سفر

9) در انتخاب کفش برای طبیعت گردی و کمپینگ، دقت کنید.

مهم ترین چیزی که باید در انتخاب لباس مناسب سفر، کمپینگ و تجهیزات سفر، نوعی دغدغه ی فکری شما باشد، انتخاب یک جفت کفش مناسب است. لطفاً برای خریدن این همراه مؤثر، خساست به خرج ندهید، کیفیت را ملاک قرار بدهید و کفشی انتخاب کنید که اولاً در آن احساس راحتی بکنید و عوامل بیرونی مثل سنگ و کلوخ و . . . نتوانند به پای شما آسیب برسانند. دوماً انعطاف پذیری کفش از ویژگی های مهم آن است. و دلیلی که برایتان خواهم گفت این است که؛ اگر مسیر کوهنوردی در پیش دارید، خیلی راحت بتوانید تغییر جهت بدهید و راه را حتی ناهموار، خیلی راحت طی کنید و یا حتی در مسیری دیگر بتوانید بدوید. نکته ی سوم در مورد کفش و انتخاب آن، این است که، کفشی انتخاب نکنید که انگار یه زنجیر آهنی به پاهایتان بسته اند، و به سختی قادر به حرکتید، کفش باید سبک باشد، تا وزن اضافی به پاهایتان تحمیل نکند که اگر این چنین باشد، شما خیلی سخت و خیلی کند از سایرین قادر به راه رفتن هستید البته اگر اصلاً قادر باشید!

 لباس مناسب برای سفر

مورد پایانی که در حوزه ی کفش و انتخاب لباس مناسب سفر و کمپینگ باید حواستان باشد این است که سعی کنید کفشی که تهیه می کنید، ضدآب باشد، در این صورت نگرانی از عبور از رودخانه های کوچک و مناطق آبخیز را ندارید. حتماً برایتان پیش آمده که وقتی آب از کفش شما عبور می کند و پاهایتان خیس می شود، احساس خیلی بدی دارید. پس از این نکته غافل نباشید.

 لباس مناسب برای سفر

10) برداشتن کلاه فراموش نشود.

کلاه در واقع نوعی پوشش حفاظتی و لباس مناسب طبیعت گردی و کمپینگ برایتان محسوب می شود، به هزار و یک دلیل البته با اغراق، چون دلایل آن را می توانیم به اختصار بگوییم: اول این که از تابش مستقیم نور خورشید به صورتتان جلوگیری می کند، به گونه ای حکم ضدآفتاب را دارد، دوم این که مانع از برخورد حشرات آن هم از نوع موذی که مسیر خود را درست صورت شما قرارداده اند، می گردد و در آخر این که اگر ریزش باران الهی در طی مسیر صورت گرفت، صورتتان خیس نخواهد شد و می توانید به مسیر ادامه دهید.

 طبیعت گردی و لباس مناسب سفر

11) دستکش را از قلم نیندازید.

انتخاب یک دستکش مناسب که دستان شما را در برابر سرمای هوا و گاهی خشکی پوستتان محافظت کند، یکی از تجهیزات البته کوچک با مزایای بسیار است. دستکشی انتخاب کنید که علاوه بر گرم نگه داشتن دستان شما در هوای سرد، از نفوذ آب به داخل و خیس شدن دستتان هم جلوگیری کند.

 طبیعت گردی و لباس مناسب سفر

سخن آخر

عاشقان کمپینگ، طبیعت و دوستداران سفر، با تهیه ی لباس مناسب طبیعت گردی، کمپینگ و تجهیز خود در برابر شرایط جوی، خود را برای سفری به یادماندنی و ثبت خاطرات خوش، آماده کنید. سفرتان بی خطر، حال دلتان خوش.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راه کارهایی ساده برای داشتن اندامی مناسب در طول سفر

الهام یاوری ، دوشنبه 1 خرداد 1396

راه کارهایی ساده برای داشتن اندامی مناسب در طول سفر در این مقاله برای شما گفته شدن که میتونین با مطالعه ی اون به نکات جالبی دست پیدا کنید

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :