مراکش یا مغرب و حقایق جالب در مورد آن که نمی دانستید!

مراکش که به مغرب هم معروف است، یکی از کشورهای شمال غرب آفریقا به حساب می آید که به خاطر ساحل طولانی اش به اقیانوس اطلس معروف است. یک کشور مسلمان نشین و عربی که حقایق و زیبایی های بسیاری در آن پنهان است. از آن جا که مردم ایران هم این روزها به این کشور شمال آفریقایی علاقه نشان داده اند، می خواهیم بیشتر در مورد دانستنی های جالب آن بدانیم. به خاطر طیف مسلمان مردم این منطقه و جاذبه های تاریخی و فرهنگی زیادی که در مراکش وجود دارد، گزینه خوبی برای سفر البته در زمستان است. به هر حال مغرب را باید یک کشور گرم و خشک دانست و ساحل طویلش نیز باعث شرجی شدن هوای آن می شود. مراکشی ها دارای حقایق جالب و عجیبی هستند که شما را شگفت زده می کند! 

عجایب کشور مراکش یا مغرب

حقایق جالب کشور مراکش یا مغرب 

1) کشور مراکش در زبان عربی به «مغرب الاقصی» معروف است که معنای «غربی ترین» می دهد. اگر به موقعیت این کشور نگاه کنید که در غربی ترین منطقه آفریقا است، دلیل این مورد از دانستنی های جالب را بهتر می فهمید.
2) این کشور آفریقایی با اروپا تنها 13 کیلومتر اختلاف دارد که آن هم دریا است.
3) مغرب یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان حشیش در دنیا است.
4) از حقایق جالب مراکش این هست که، مرتفع ترین پیست اسکی آفریقا به نام Oukaimeden در کوه های اطلس مراکش قرار دارد. اگر چه بارش برف در ارتفاعات آن، به ندرت به 20 سانتی متر می رسد.
5) موقع غذا خوردن در مغرب حواس خود را جمع کنید. غذا خوردن با دست چپ و نخوردن غذا، آن هم وقتی به شما تعارف می شود بی ادبی است. مراکشی ها در هنگام غذا تعارف ندارند!
6) برخلاف دیگر مسلمانان، رنگ عزاداری مراکشی سفید است. اگر زنی همسرش فوت کند، باید تا 40 روز لباس های سفید بپوشد.
7)از حقایق جالب این کشور این هست که؛ حیوان ملی مراکشی ها شیر بربری است. دو جمجمه ی شیر در برج لندن انگلستان کشف شده است که با تست DNA آنها متوجه شدند خانواده سلطنتی نیز در فاصله بین قرن 13 تا 15 به این حیوان علاقه داشته اند و 2 شیر بربری نگهداری می کردند!
8) زنان مغرب که اهل قوم بربر هستند، هنوز هم از طرح های هندسی برای خالکوبی روی صورت خود استفاده می کنند که بیشتر شامل پیشانی، گونه ها و گردن آنها می شود. این نشانه ها از زمانی رواج پیدا کرده است که برای شناسایی زنان قبیله که در جنگ کشته می شدند، دنبال نشانه یا علامتی مانند اینها که نشانه های هویت قبلیه ای بودند، می گشتند.
9) دندان پزشک در مراکش کیمیا است. برای مردم عادی اساساً درمانی غیر از کشیدن دندان در مراکش وجود ندارد. دندانت درد می کند، یک نفر را در بازار پیدا کن که مجموعه ای از انبردست و فرش کوچک و دندان های خونی در کنار خودش دارد. همان جا دندانت را می کشند!
10) آب شرب مراکشی ها از آب لوله کشی تامین می شود. مراکشی ها به این آب لوله کشی به شوخی می گویند شیر آقا یا سرور که به انگلیسی Sidi Robinet ترجمه می شود!
11) غذای ملی مراکشی نامش «کوسکوس» است. این غذا از نشاسته گندم، سبزیجات و مقدار زیادی گوشت درست می شود.

کوسکوس
12) مغرب را به نام شهر قرمز نیز می شناسند. زیرا حتی در زمستان هم از آفتاب خلاصی نیست و باید برای محافظت، کلاه روی سر خود بگذارید.
13) به غیر از حشیش، ساکنان مغرب روی ساردین هم سرمایه گذاری خوبی دارند و بزرگترین پرورش دهنده و صادرکننده ی این ماهی هستند.
14) یکی دیگر از حقایق جالب این کشور این هست که، مراکشی ها اعتقاد دارند در مکان هایی که آب وجود دارد، مانند حمام عمومی ها، ناودان ها، سینک ها و حتی قوری ها و قابلمه ها، موجوداتی زندگی می کنند که حالت غیرمادی دارند و اگر از او درخواست کنند، برخی از کارهای انسان را انجام می دهد. مردم مراکشی به این موجودات «جن» می گویند که کلمه ای عربی است و در انگلیسی به Genie تغییر کرده است!
15) کازابلانکا یکی از معروف ترین بندرهای مراکش است. در این شهر، فیلمی با همین نام ساخته شده و در سال 1942 به عنوان بهترین فیلم، برنده جایزه اسکار شد که افتخار مراکشی ها است.
16) یکی از دانستنی های جالب مراکش این هست که، هفتمین مسجد بزرگ جهان به نام مسجد حسن دوم در شهر کازابلانکای مغرب وجود دارد. برای ساخت این مسجد، 30 هزار کارگر و مهندس به مدت پنج سال در آن فعالیت کرده اند و سال 1993 آن را به اتمام رسانده اند. جالب است بدانید که مناره این مسجد مراکشی 210 متر طول دارد و بلندترین مناره جهان به حساب می آید. هشتاد هزار نمازگزار می توانند در این مسجد فریضه نماز را برگزار کنند و بزرگترین فضای سرپوشیده را در بین مسجدهای جهان دارد.
17) از حدود قرن هفدهم، خانواده سلطنتی فعلی مراکش بر این کشور حکومت می کنند. در سال 1957، سلطان محمد پنجم یک سلطنت مشروطه ایجاد کرد و عنوان پادشاه را برای خود برگزید. محمد ششم هم از 30 ژوئیه 1999 در مراکش پادشاهی می کند. او نوه سلطان محمد پنجم است.
18) پرچم مغرب به رنگ قرمز است و یک ستاره پنج پر سبز درون آن قرار دارد که به مهر و خاتم سلیمان معروف است. رنگ های قرمز و سبز سنتی پرچم اعراب هم در این ستاره و پس زمینه آن به کار رفته است. پنج پر بودن این ستاره نشانه پنج رکن اسلام و ارتباط خدا و ملت است. این پرچم در سال 1912 طراحی شده است.

پرچم کشور مراکش

 19) یکی دیگر از حقایق جالب و مهم  مراکش این هست که، این کشور را باید یکی از کشورهای پیشروی اسلامی در حقوق زنان به شمار آورد. این کشور در سال 2004 با اصلاح قانون احوال شخصیه ی کشور، به زنان اجازه داد حضانت فرزندان خود را بگیرند، حق طلاق یک جانبه داشته باشند و گرفتن زن دوم، فقط با اجازه زن اول ممکن باشد!
20) اگر در مغرب عاشق شوید، به جای قلب، از جگر برای نماد عشق استفاده کنید!
21)جادوگران فروشنده در بازار این کشور، امری عادی هستن. این جادوگران، دارو یا معجون های خاصی برای دعا و نفرین می فروشند و طریقه مصرفشان را نیز توضیح می دهند! به این جادوگران، پیشگوهایی را اضافه کنید که در شهرها و روستاهای این کشور فعالیت دارند و معتقدند می توانند آینده شما را پیشگویی کنند!
22) کشور مراکش حدود 446550 کیلومتر مربع مساحت دارد. و مساحت آن فقط کمی از ایالت کالیفرنیای آمریکا کوچک تر است.
23) از حقایق جالب  این کشور این هست که، یکی از مناطق شمالی کشور مغرب به نام ریف یا Rif، منبع اصلی درآمدشان از حشیش است! ریشه کلمه Reefer نیز از روی همین منطقه مراکشی برداشته شده است!
24) از دیگر دانستنی های جالب این کشور این هست که،  نام یکی از بازار های بزرگ مراکش «جماع الفنا» است که ترجمه آن «مجمع مردگان» است! این بازار به احتمال زیاد به سنتی اشاره دارد که در آن سر جنایتکاران اعدامی را در این محل نمایش می گذاشته اند. این سنت در قرن 19 اجرا می شده است.
25) تنها کشور آفریقایی که عضو اتحادیه آفریقا نیست همین مراکش است.
26) قدیمی ترین شهر مراکشی، طنجه نام دارد. این شهر، 1600 سال قبل از میلاد مسیح بنا شده است و فنیقی ها در آن ساکن بوده اند. جالب است که این شهر توسط نمایندگان هشت کشور اروپایی در بین سال های 1922 تا 1956 اداره می شده است و یک شهر بین المللی بوده است!
مراکش شهر بین المللی

27) از دانستنی های جالب مغرب این هستش که، قبرستان یهودیان صویره در مراکش، آرامگاه اولین مخترع چراغ عابر پیاده به نام Leslie Hore-Belisha است.
28) حمام خصوصی داشتن در مراکش، هنوز جا نیافتاده است. اما به اندازه کافی حمام عمومی جداگانه برای زنان و مردان وجود دارد.
29) با این که مراکش یک کشور پادشاهی است، اما بوحمرا در سال 1902 در شهر تازا ادعای پادشاهی مراکش را کرد. ده سال بعد در سال 1912 و در زمانی که دستگیر شد، کنترل بیشتر بخش های شرقی مراکش را در دست گرفته بود. او هم یک معجزه گر سرگردان در مراکش بود که با حیوان وفادار خودش سفر می کرد.
30) تا قبل از سال 1913، مراکش پایتختی نداشت و در این سال بود که شهر رباط، توسط کشور فرانسه به عنوان پایتخت مراکش در آمد.

حمام مراکش

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معروف ترین حقایق جالب در مورد فرانسه که نمی دانستید

نرگس بخشی ، سه شنبه 12 بهمن 1395

30 حقیقت جالب درباره فرانسه هست که با خوندنشون، خیلی بیشتر از قبل این کشور براتون جذاب میشید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :