غذاهای محبوب ایرانی | طعم های معروف ایرانی

سرزمین مادری ما ایران تاریخی چندین هزار ساله داره با غذاهایی خوشمزه به همون قدمت. غذاهای سنتی ایران  به خاطر طعم و عطر بی نظیرشون در کشورهای دیگه هم شهرت دارن و در کشورهای دیگه هم میتونین توی رستوران ها پیداشون کنین. از دیرباز در تمامی مراسم های قدیمی ایرانی و جشن ها سفره های رنگین پهن میشده و امکان نداشته که در یک مراسم غذای ایرانی خاصی پخته نشه. در ادامه به بررسی ده غذای محبوب و معروف ایرانی چه در بین خودمون و در میان دیگر ملل می پردازیم. البته در این بین از دیزی، بره کبابی؛ خاویار، ترشی و ماهی دودی در شمال کشور و فلافل، میگوی ترش در جنوب و انواع رشته ها، فطیر و بستنی هایی با طعم گلاب در سراسر ایران هم میشه اسم برد. در ایران تنوع غذایی خیلی بالاس و دلایل این تنوع هم پر واضحه؛ ایران زمانی امپراطوری بزرگ پرشیا بوده و در همسایگی شوروی سابق و عثمانی و ... بوده. همچنین این کشور در خاورمیانه قرار داره و نزدیک به اروپاس و جاده ی ابریشم رو هم که از ایران عبور میکرده رو هم نمیشه نادیده گرفت. در قرون مختلف با حمله ی ترک ها، مغول ها و اعراب؛ غذاهای این ملت ها هم به منوی متنوع غذاهای ایرانی اضافه شد. به عنوان مثال برش (آبگوشت سبزی دار روسی) رو در نظر بگیرین که به همراه زیره ی سبز، گشنیز و رشته ی چینی به همراه سوپ لوبیا، گیاهان مختلف و کشک ترش سرو میشه. بسیاری از انواع مختلف مواد غذایی و میوه ها مثل پسته، بادام، گردو، زعفران،نعناع، انار و انگور ریشه ی ایرانی دارن. در ایران 4 فصل مختلف وجود داره و برخلاف دیگر قسمت های خاورمیانه که به دلیل آب و هوایی گرم و خشک غذا هایی محدود دارن، در ایران از دیرباز با استفاده از آب های زیرزمینی و برف های ذوب شده حتی در  مناطق خشک و بیابانی هم انواع گیاهان و میوه ها رشد میکردن. غذاهای محبوب ایرانی کم نیستن و در رستوران های زیادی هم سرو میشن. با این حال ما ده تا از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی رو انتخاب کردیم. برای آشنایی با این برترین و غذاهای محبوب ایرانی با ما باشین.

غذای ایرانی

کباب

کباب خیلی بیشتر از اونی که فکر کنین در ایران تنوع داره و یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی محسوب میشه. از معروف ترینش کباب کوبیده که گوشت چرخ کرده به همراه پیاز خرد شده اس و به ظاهر ساده میاد اما طعمی بسیار عالی داره. کباب برگ که از تکه های گوشت بره یا گوساله درست میشه و برای خوش طعم شدنش گوشت رو در آبلیمو و پیاز میخوابونن و بهش کره و زعفرون اضافه میکنن. جوجه کباب که از کباب کردن مرغ به همراه استخوان هاش تهیه میشه ( البته در رستوران های آمریکایی این غذای ایرانی رو از سینه ی بدون پوست مرغ تهیه میکنن) و برایخوش طعم شدنش توی آبلیمو و پیاز میخوابونن و سطح اون رو با زعفرون و کره میپوشونن. البته خواهش میکنم از دل و جگر نگذرید که از غذاهای محبوب ایرانی هستش که خیلی هم خوشمزه اس و به همراه ریحون تازه و لیمو یا نارنج خورده میشه.

کباب

ته دیگ

ته دیگ روحِ غذای ایرانی به حساب میاد و خیلی کم پیش میاد کسی ته دیگش بگذره. لایه ای ترد و طلایی که ته قابلمه ی برنج و ماکارونی گذاشته میشه و عاشقای زیادی داره. ته دیگ شاید غذا نباشه اما جزو  پرطرفدارترین غذاهای ایرانی به حساب میاد و به هر شکلی که باشه خوشمزه اس. اگه کسی تا حالا ته دیگ نخورده باشه و بخوایم براش مزه ی این غذای ایرانی رو تعریف کنیم، مزه ی اون مثل مزه ی مخلوطی از چیپس، پاپ کرن و برنج باسماتی هستش. معمولا ته دیگ رو در رستوران ها سرو نمیکنن و باید جداگونه درخواست کنین. با این حال در تمامی مهمونی های ایرانی که همیشه غذا هم اضافه میمونه تنها بشقابی که همیشه خالیه، بشقاب ته دیگ هستش. ته دیگ به عنوان مخلفات غذا محسوب میشه و هیچ اشکالی نداره اگه اون رو با دست بخورین.

ته دیگ

 مرصع پلو

از دیگر غذاهای محبوب ایرانی، مرصع پلو هست که نوعی برنجِ که مغز ها و میوه های مختلف روی اون مثل جواهر می درخشن. غذای ایرانی شیرین و خوش طعم که در پختنش از انواع مغز ها و میوه های ایرانی مثل پسته، بادام، پوست پرتقال شیرین، زرشک، هویج و زعفران استفاده شده. از مرصع پلو برای مراسم های خاص استفاده میشه، خصوصا استفاده از این غذای شیرین در مراسم عروسی نشانه ای برای زندگی شیرین در آینده برای عروس و داماده. مرصع پلو به طور سنتی به همراه مرغ سرو میشه که با شیرینی برنج مغایرت داره. 

مرصع پلو

 آش رشته

آشی پر از رشته، لوبیا، سبزیجات، برگ های سبز مثل اسفناج و برگ چغندر ترکیبی بینظیر رو میسازن که تبدیل به یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی شده. روی این آش پر از نعنا داغ، پیاز سرخ شده ی ترد و کشک ترش هستش. کشک ترش نوعی خوردنی محبوب در خاورمیانه اس که مزه ی اون شبیه به ماست ترشِ. رشته ها که از چین به ایراناومدن، نشون دهنده قسمت های مختلف و طولانی زندگی هستن و به همین دلیلِ که وقتی کسی به سفری طولانی می ره، آش رشته براش میپزن. همچنین از غذاهای محبوب ایرانی هستش که در مراسم های مختلفی مثل چهارشنبه سوری، سیزده به در و نیمه شعبان هم حتما خورده میشه.

آش رشته

قورمه سبزی

این غذای ایرانی که از سبزیجات، لوبیا قرمز و گوشت بره درست میشه، ترش و تند پر از سبزیهسنش. سبزی های پخته شده با لیموی خشک که به اون لیمو عمانی گفته میشه، طعم دار میشه. این لیمو ها ترش هستن و با ته مزه ای تلخ و شیرین، طعمی متفاوت به سبزی می دن. شنبلیله سبزی دیگه ی مورد استفاده در قرمه سبزیه که مزه اش برای آمریکایی ها نا آشناس. از دیگر سبزی های استفاده شده در قرمه سبزی میشه از جعفری، گشنیز و پیازچه نام برد و بی شک میشه گفت که قرمه سبزی یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی و شاید محبوب ترین غذای ایرانی باشه.

قورمه سبزی

زرشک پلو 

مردم ایران عاشق طعم های ترش و ملس هستن. ظرف برنجی سنتی پر از برنجی که سطح اون با زرشک پوشیده شده. این برنج با کره پخته شده؛ که به نرم تر شدن زرشک کمک بسیاری می کنه. بِه، ریواس، گوجه سبز، پرتقال ترش، لیمو، لیمو عمانی، آلبالو، تمبرهندی، سماق و انار، مواد غذایی استفاده شده در غذا های ایرانی هستن که به اون ها طعمی خاص و خوشمزه میدن. زرشک پلو غذایی هستش که در تمامی مهمانی های ایرانی حضور داره و جزو غذاهای محبوب ایرانی هستش که مامان ها هروقت ندونن چی باید درست کنن و بخوان یه غذای عالی درست کنن سراغش میرن، و همه ی اعضای خانواده هم بدون هیچ بهونه ای خیلی خوشحال میخورنش. 

زرشک پلو

باقالی پلو

توی آشپزی ایرانی برنج رو همراه کره و زعفرون طبخ میکنن که بهش چلو گفته میشه و اما اگه همراه با دیگر مخلفات و سبزی خورده بشه بهش پلو گفته میشه. پلو میشه به همراه گیاهان، سبزیجات، لوبیا، انواع مغز ها، میوه های خشک شده، گوشت و حتی رشته پخته بشه. بهترین زمان برای پختن باقالی پلو بهاره که در این فصل باقالی و شوید تازه ان. این غذا پر از شوید و باقالیه و معمولا به همراه تکه های گوشت بره سرو میشه. و حتی به همراه گوشت بره ی استخوان دار و ماهیچه خورده میشه. باقالی پلو از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستش که قبل از سرو بهش مقداری زعفرون میزنن تا بو و عطر بی نظیر زعفرون بگیره. 

باقالی پلو

بادمجان

این غذا با گوجه تفت داده شده با زردچوبه که به رنگ قرمز و طلاییه درست می شه. سطح بالای گوجه رو روغن می پوشونه. این روغن روی غذا نکته ای مثبت در آشپزی ایرانیان محسوب میشه و نشون دهنده ی اینه که غذا به اندازه ی کافی پخته شده. این غذا به همراه گوجه، شربت لیمو و گاهی شربت غوره در کنار بادمجان هایی که از قبل سرخ شده و به رنگ طلایی و قهوه ای دراومدن و با پیاز و گوشت بره پخته شده، سرو میشه. مثل همه ی غذا های ایرانی، تکه های بادمجان در این غذا ضخیمِ و باید به همراه برنج و با استفاده از چنگال خورده بشه.

بادمجان

فسنجان

فسنجان غذایی سنتی و متداول میان بین مردم ایرانِ، از دانه های ترش انار به همراه گوشت مرغ یا اردک درست میشه و حتما در منوی غذای عروسی ها وجود داره. گردو، رب انار و پیاز به آرامی در کنار هم می جوشن تا سسی غلیظ به دست بیاد. گاهی زعفران، دارچین یا کمی شکر هم برای کم کردن ترشی اضافه میشه. فسنجان ریشه ای طولانی داره. باستان شناسان در باقی مانده های پرسپولیس، پایتخت باستانی امپراطوری ایرانیان، سنگ نوشته هایی مربوط به 515 سال قبل از میلاد مسیح یافته ن که در اون لیستی از غذا های ایرانیان وجود داره. این لیست شامل گردو، گوشت مرغ و خروس و انار وجود داره که مواد اولیه و اصلی طبخ فسنجان هستن.

فسنجان

سبزی خوردن

هیچ غذای ایرانی بدون سبزی خوردن کامل نیست. این بشقاب سبزی می تونه شامل نعناع، شاهی، ترخون، ریحون و گشنیز در کنار پیازچه، تربچه، گردو، پنیر و نان ایرانی باشه. به راحتی تیکه ای نون برداشته روی اون نون و انواع سبزیجات رو بزارید و لقمه کنید.بشقاب سبزیجات روی میز قرار میگیره و افراد در بین لقمه های غذاشون سبزی هم میخورن. سیزیجات تازه  هر روز بر روی سفره ی غذای ایرانی استفاده میشن. همچنین منوی غذای مخصوص نوروز، سال نوی ایرانیان، شامل غذا های مختلف به همراه سبزیجات مثل سبزی پلو، املت سبزیجات و دیس سبزیجات هستش.

سبزی خوردن
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معروف ترین غذاهای محلی ایرانی و تنوعی بی نظیر از رنگ و طعم

ز. نیرومند ، پنج شنبه 17 آبان 1397

نام اغلب برترین غذاهای محلی ایرانی برای شما آشناست و شاید در شهر خودتان نیز این غذا را میل کرده باشید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :