تهران گردی| خانه صادق هدایت، گمشده ای در دل تاریخ تهران

 همیشه قدم زدن در محله های قدیمیاحساس خوبی داشته. محله های که روزگاری نه چندان دور  شاهد اتفاق های تلخ و شیرینی بودن  که فقط خاطرشون در ذهن ها مونده. شاید سالیان سال در خیابون پرهیاهوی سعدی رفت و آمد داشتین. اما بی تفاوت از کنار آن عبور کردین. خانه ای که روزگارانی نه چندان دور محفل نویسندگانی نامدار بوده اما هم اکنون مانند گمشده ای در شهر، از میان مردم جدا شده و به فراموشی روزگار سپرده شده. خانه ای از یاد رفته در شهری پرجنب و جوش که یادآورِ روزگارانِ پرمشغله ی هدایت ها بوده. سرنوشت خانه صادق هدایت مانند گره های کور یک کلاف سردرگمه، سرنوشت این خونه به بوف کور مغموم هدایت تشبیه شده و خدا میدونه چه بلایی بر سر آن خواهد آمد. دیوارهای ترک خورده حیاط خانه، ستون های موریانه خورده، تنه ی درختان سر بریده و ته مانده ی وسایل بازی یک مهدکودک که به حال خود رها شده. سنگ ریزه های ساختمون های مجاور که با ارتفاعی بلندتر از ساختمان هدایت در حال ساخته، نقاشی های کودکانه که هنوز سر و صدای کودکان کارمندان بیمارستان امیرعلم رو در گوش ها زمزمه میکنن، همه نشون از بی نشونیِ صاحب خونه دارن و جمله ای زیبا از صادق هدایت " چه خوب بود اگر همه چیز را می شد نوشت. اگر می توانستم افکار خودم را به دیگری بفهمانم، می توانستم بگویم.نه... یک احساساتی هست، یک چیزهایی است که نمی شود به دیگری فهماند، نمی شود گفت، آدم را مسخره می کنند. هرکسی مطابق افکار خودش دیگری را قضاوت می کند، زبان آدمیزاد مثل خود او ناقص و ناتوان است"  پس با همگردی همراه باشید...

خانه ی صادق هدایت

صادق هدایت

صادق هدایت از پیشگامان داستان نویسی نوین ایران و روشنفکری برجسته بوده. صادق درسه شنبه 28 بهمن ماه 1281 شمسی در خانواده ای نویسنده متولد میشه. پدرش هدایت قلی خان هدایت (اعتضاد الملک) فرزند جعفر قلی خان هدایت (نیرالملک) و مادرش خانم عذری زیورالملک هدایت دختر حسین قلی خان مخبر الدوله دوم بود. پدر و مادر صادق از تبار رضا قلی خان هدایت یکی از معروفترین نویسندگان، شعرا و مورخانِ قرن سیزده بودن. گذر از زندگی پرجنب و جوش صادق از بلژیک تا رشته مهندسی از فرانسه تا داستان های "زنده به گور" و "یاداشت های یک دیوانه" تا بازگشت به ایران و استخدام در بانک ملی، اداره اقتصاد و اداره موسیقی کشور، سفر به هند و آموختن فارسی میانه، از هییت تحریریه مجله موسیقی تا سمت مترجمی در هنرکده هنرهای زیبا و بازگشت همیشگی به فرانسه تا فروردین غم انگیزه 1330 در پاریس، خودکشی و پایان حیات خود، فرجامی تلخ که زمینه ساز بحثهای مخالف و موافق درباره او بود. حجم آثار و مقالات نوشته شده درباره ی نوشته های هدایت، نوع زندگی و خودکشی صادق هدایت بیانگر ژرف او بر جریان روشنفکری ایران بود و هم اکنون آرامگاه او در گورستان پرلاشز پاریس واقع شده. اما هنوز هم به نظر میرسه او شگفت انگیزترین نویسنده ی این مرز و بومِ و خالق خواندنی ترین آثار ادبی.

خانه ی صادق هدایت

خانه ی پدری صادق هدایت

باز هم تهران، میراث جاودانه ای دیگری رو فراموش میکنه. میراثی که بدون داشتن نام و نشونی چون برگ خزان از درخت فرهنگ مردم جدا میشه و زیر پاها له. این بار نوبت به میراث و خانه صادق هدایت رسیده. خانه ی پدری صادق هدایت در سال 1323 توسط اعتضاد الملک پدر هدایت فروخته شده، اما تا سال 1353 خالی مونده، بعد توسط دفتر فرح پهلوی خریداری شده و قرار شده به موزه هدایت تبدیل بشه. اما مورد بی مهری روزگار قرار گرفته و سال های بعد لوازم این خانه از موزه ی رضا عباسی سر دراورده و این خونه هم به بیمارستان امیر علم داده شده و بعدها به مهدکودک صادقیه تبدیل شده و این نامهربانی ها با اعتراض هایی روبه رو شد و به همین دلیل به کتابخونه تبدیل شد. حتما به این خانه صادق هدایتِ سری بزنید و روزهای پرهیاهو قاجاریه رو به یاد بیارین و فراموش نکنین که تماشای زیبایی های آن خالی از لطف نیست.

خانه ی صادق هدایت

موقعیت و دسترسی

تهران، خیابان سعدی، خیابان شهید سروش الدین تقوی (هدایت سابق، کپنهاک اسبق و کوشک دیرین)، پلاک 3 (11 سابق)، جنب خانه سفیر دانمارک (سفارت سابق) و بیمارستان امیراعلم.

خانه ی صادق هدایت

خانه ی صادق هدایت
خانه ی صادق هدایت
خانه ی صادق هدایت
خانه ی صادق هدایت
خانه ی صادق هدایت
خانه ی صادق هدایت
خانه ی صادق هدایت
آرامگاه صادق هدایت
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

امکان بازدید دائمی عموم از خانه پدری صادق هدایت فراهم می شود؟

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 28 فروردین 1399

با پاک شدن دیوار بیرونی خانه پدری صاق هدایت از نقاشی های مهدکودک، امید است که امکان بازدید دائمی عموم از خانه فراهم شود.

نظرت چیه
3 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 29 اردیبهشت 1396

    این چه جور روشنفکریه که به پوچی رسید و خودکشی کرد؟

    • 28 اردیبهشت 1396

    در متن یک چیزی اشتباه نوشته شده . رفتن ایشان به خارج بعد از استخدام ایشان در بانک بوده نه قبل از ان . چون رفتنش بی بازگشت بود و همانجا در گذشت .

    • 28 اردیبهشت 1396

    عالی بودمجکریم