باغ موزه قصر | موزه ای که هم زندان و هم قصر بود

باغ موزه قصر یا همان زندان قصر سابق، دوران پرتلاطمی را پشت سر گذاشته و یادگاری از سده های پیش است که در گوشه گوشه خود از آثار این دورانها نگهداری می کند. باغ موزه قصر که در خیابان شریعتی و میدان پلیس قرار گرفته، یکی از جالبترین اماکن دیدنی تهران با سرنوشتی پرپیچ است. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را از قیمت بلیط باغ موزه قصر و همچنین ساعات بازدید باغ موزه قصر آگاه کنیم. همچنین، کمی هم در این مطلب درباره پلان باغ موزه قصر نیز سخن خواهیم گفت.

باغ موزه قصر

آشنایی

در ابتدا به عنوان یک قصر و به دستور فتحعلیشاه قاجار در سال 1177 ساخته شد. این قصر شامل بخشهایی مثل اندرونی، استخر، کلاه فرنگی و هر آنچه که پادشاه در آن زمان نیاز داشت، بود. پس از آن، ناصرالدین شاه، نوه فتحعلیشاه به این قصر علاقه ای نداشت و آن را تبدیل به مکانی برای قوای قزاق کرد. در دوران مظفرالدین شاه نیز این باغ به دست اداره ژاندارمری افتاد، کاربردش را از دست داد و تبدیل به ویرانه ای شد که باران و اتفاقات طبیعی نیز به از بین رفتنش دامن می زدند. سالها گذشت تا اینکه در زمان پادشاهی رضاشاه و به پیشنهاد سرتیپ درگاهی، این محل تبدیل به زندانی با 192 اتاق شد.

علاوه بر این، این زندان دارای یک مریض خانه بوده و اولین زندان متمرکز تهران تا آن زمان بود. رضاخان برای افتتاح این زندان از معمار سرشناس روسی، نیکولا مارکوف کمک گرفت. این بنا این روزها تبدیل به موزه قصر شده است.

آشنایی با زندان قصر

زندانیان معروف

اولین زندانی زندان قصر کسی نبود جز سرتیپ درگاهی که پیشنهاد ساخت زندان را داده بود و وقتی که به رضاشاه گفت از یکی از سلولهای زندان قصر بازدید کند، به مدت 2 روز زندانی شد. از دیگر زندانیان این زندان می توان به قوام السلطنه، صارم الدوله، صولت الدوله، عبدالحسین تیمورتاش، بزرگ علوی، علیمردان خان بختیاری، محمد فرخی یزدی و دکتر تقی ارانی زندانی اشاره کرد. بزرگ علوی نیز سرگذشت سالهای زندانی بودن خود و دیگر زندانیان را در کتابی به نام «53 نفر» به رشته تحریر کشیده است. از زندانیان قبل از انقلاب و چهره های اسلامی که با محمدرضا شاه مبارزه می کردند، می توان به آیت الله سید علی خامنه ای، آیت الله طالقانی، مهدوی کنی، محمدتقی شریعتی، اکبر هاشمی رفسنجانی، مرتضی مطهری و شهید باهنر اشاره کرد.

برخی از اخبار حاکی از این هستند که امام خمینی نیز چند روزی را در زندان قصر سپری کرده اند. در دوران بعد از انقلاب، زندان قصر همچنان به عنوان زندان استفاده می شد و امیرعباس هویدا یکی از زندانیان آن بود. بسیاری از زندانیان اعدامی رژیم پهلوی نیز در این مکان نگهداری می شدند.

شکل و ساختار بنا

پلان باغ موزه قصر به شکل دایره ای بوده و در سه طبقه بنا شد. ساختارش بگونه ای بنا گشته که در زمستانها بسیار گرم و در تابستانها نیز بسیار گرم هست. این مکان در زمان حال علاوه بر قصر و زندان بودن، کاربری یک موزه و مکانی تفریحی را هم به خود گرفته است.

پلان باغ موزه قصر

فراری های زندان قصر

سید فرهاد نامی که یک از مخالفان رضاشاه بود، توانست بزرگترین فرار از زندان را در این دوران انجام دهد. در دوران محمدرضا شاه نیز اشرف دهقان که او نیز یکی از مخالفان شاه بود، توانست از این زندان فرار کند. اندکی پیش از انقلاب درهای زندان باز و بخشی از دیوارهایش تخریب شدند و زندانیان توانستند پای به فرار بگذارند. در میان زندانیان، دو آمریکایی نیز که به جرم اختلاس در زندان قصر بودند نیز پای به فرار گذاشتند و بعدها فیلمی با نام فرار عقابها با همین موضوع ساخته شد.

حال و هوای این روزهای بنا

در سال 1383 این زندان تعطیل شد و شهرداری شروع به تخریب آن کرد که با تذکرات و پیگیری های کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، این زندان به ثبت رسید و از تخریبش جلوگیری شد. نهایتا، در سال 1391 بوسیله شهرداری تهران این مکان به باغ موزه قصر تبدیل و افتتاح گردید.

حال و هوای این روزهای باغ موزه قصر

اطلاعات تکمیلی

آدرس باغ موزه قصر: انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس

قیمت بلیط باغ موزه قصر: 50000 ریال برای ایرانی ها و 100000 ریال برای غیر ایرانی ها

ساعات بازدید باغ موزه قصر: 11 صبح الی 19

اطلاعات تکمیلی باغ موزه قصر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تور مجازی باغ موزه قصر در روزهای کرونایی

گلاره یوسف پور ، جمعه 23 اسفند 1398

بدلیل شیوع کرونا در کشور، علاقمندان تا اطلاع ثانوی می توانند از تور مجازی باغ موزه قصر لذت ببرند و بر اطلاعات خود بیفزایند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :