با شماری از بهترین جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی آشنا شوید

یکی از استانهای دیدنی و زیبای ایران، استان خراسان جنوبی است. این استان دیدنی های بیشماری را در بطن خویش برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. با ما در مقاله معروف ترین دیدنی های خراسان جنوبی همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با جاهای دیدنی معروف خراسان جنوبی برایتان جالب خواهد بود.

غار خونیک

در سال 1949 میلادی، پروفسور استانلی کوون اولین گمانه زنی ها در مورد غار خونیک را انجام داد. این غار در شهر قائن واقع شده و گفته می شود، آثار بدست آمده از این غار حدود 30 هزار سال قدمت داشته و شباهت عجیبی به ابزارهای یافت شده موسترین در فلات ایران دارند. این آثار به گفته باستان شناسان، باقیمانده از دوران پارینه سنگی تا عصر اسلام هستند و در اثر زلزله و زیر و رو شدن طبقات غار بدست آمده اند. محیط داخلی این مورد از جاهای دیدنی معروف خراسان جنوبی با وجود دیواره های سنگی توروس بسیار جالب است.

غار خونیک

غار چنشت

614 سال پیش، شخصی به نام سید محمد مشعشع غار چنشت را که در شهرستان سربیشه قرار گرفته، کشف کرد. غار چنشت در غرب روستای چنشت و بر دامنه کوهی به نام باقران واقع شده است. براساس گفته مشعشع که کاشف غار بود، اجساد سید محمد علوی و همچنین دو فرزندش را که به دست خلیفه عباسی کشته شده بودند، پیدا کرده و بیرون غار در سردابه ای به خاک سپرده است. بقعه ساخته شده توسط او برای این شخص هم در حال حاضر در آن منطقه موجود هست.

غار چنشت با توجه به آثاره باقیمانده خود این گونه به نظر می رسد که در آن زمان پناهگاهی برای فراریان بوده است. در این مورد از معروف ترین دیدنی های خراسان جنوبی آثار عجیبی از تلفیق زندگی و مرگ جای گرفت. پارچه ها، چوب ها و قطعات سفالی که در این مکان یافت می شوند، انرژی زندگی و حیات را در این منطقه القا می کنند. از طرف دیگر، آثار استخوان های شکسته و پراکنده چیزی دیگری را نشان می دهد. قدمت این غار هزاران سال قبل بوده و بر اثر زلزله ای شدید در آن منطقه بوجود آمده است. وسعت غار چیزی نزدیک به 90 هزار متر مربع بوده و بیش از 59 متر طول و بالای 10 متر ارتفاع دارد.

غار چنشت

غار بتون

بتون نام دهانه خروجی یکی از غارهای خراسان جنوبی است که در روستای چمه و در شهر سرایان واقع شد. دهانه ورودی این غار معروف به اژدهاست و نام غار را از روی نام دهانه خارجی آن گذاشته اند. برای پیمایش این غار زیبا حتما نیاز به تجهیزات پیشرفته غارنوردی دارید. جاذبه های دیدنی غار بتون شامل قندیل های زیبای آهکی داخل غار، حوضچه های آب معدنی و بلورهای کوارتز و کلیسیت است. در نزدیکی غار، زیارتگاه پیر اباذر واقع شده که آنجا هم از اماکن تفریحی شهرستان بشمار می رود. چاه جالبی هم در محوطه جلویی این مورد از بهترین جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی وجود دارد.

غار بتون

غار جوجه

غار جوجه برخلاف اسمش یکی از بزرگترین غارهای خراسان جنوبی است. انتهای این مورد از بهترین جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی بر اثر فرسایش سنگها یا زلزله بسته شد. دهانه آن ابعادی در حدود 2 در 4 متر دارد ولی ارتفاع مناطق داخل غار گهگاه به 40 متر نیز می رسد. شگفتی های غار جوجه تشکیلات زیبای بلوری و گل کلمی موجود بر سطح دیواره های غار و کف است. استالاکتیت و استالاگمیت هم از تشکیلات جالب و دیدنی دیگر این غار محسوب می شوند. این غار هم برای پیمایش نیاز به تجهیزات کامل سنگ نوردی دارد و مسیر قابل سیر در آن حدود 600 متر است.

غار جوجه

غار حلوان

پس از طی کردن 15 کیلومتر در جاده ای خاکی، پس از روستای حلوان به غاری بر می خورید که حلوان نام دارد. سن سنگهای داخل غار به حدود 160 میلیون سال رسیده و متعلق به دوران ژوراسیک میانی است. غار حلوان به احتمال بسیار در گذشته پناهگاهی برای حیوانات درنده بود، چون استخوانهایی از حیواناتی مثل گوسفند و الاغ در آن زیاد بچشم میخورد. برای پیمایش این مورد از جاهای دیدنی معروف خراسان جنوبی هم بجز طناب، به وسیله ای نیاز ندارید.

غار حلوان

غار دیو ورزق

در نزدیکی روستای ورزق و در مکانی صعب العبور، غاری بسیار شگفت انگیز قرار دارد که طول آن نزدیک به 100 متر بوده و دهانه ورودی آن تنها نیم متر است. کف غار دیو ورزق با ماسه و قندیل های جالبی توسط طبیعت طراحی شده و استالاگمیت های آن با جلوه های خاص و مناطق بکر دست نخورده طبیعت شگفت انگیزی را بوجود آورده اند.

غار دیو ورزق

غار لکی اسپیور

غار لکی اسپیور با دهانه ای به طول 2 متر و فضای 1.5 در 3 متری، با شماره 9592 در آثار ملی کشور به ثبت رسید. در سال 1958 میلادی، شخصی به نام کالتون استانلی کوون این غار را مورد بررسی قرار داد و نتیجه بررسی های او این بود که قدمت غار به 30000 سال پیش بر می گردد و با توجه به آثار بدست آمده در آن زمان که دوران پارینه سنگی بوده، نئاندرتال ها در این مورد از معروف ترین دیدنی های خراسان جنوبی زندگی میکردند و با حفاری بسیار دقیقی آن را شکل داده اند.

غار لکی اسپیور

آبشارهای دره سبزرود

پس از 35 کیلومتری شمال سرایان، به دوراهی چرمه رفته و جاده سد را پیش میگیریم. در روستای مصعبی که در ادامه مسیر وجود دارد و در کنار رودخانه انتهای سد حرکت می کنیم. از این پس، بدون تجهیزات لازم کوهنوردی ادامه مسیر این بخش از آبشارهای دره سبزرود بسیار دشوار و خطرناک است. این مورد از جاهای دیدنی معروف خراسان جنوبی یکی از مناطق ییلاقی بسیار جالب برای صخره نوردی و کوهپیمایی هست.

آبشارهای دره سبزرود

آبشار گیوک

آبشار گیوک در منطقه ای به نام گیوک واقع شده که مسیر دسترسی به آن حرکت از ابتدای جاده بیرجند به خوسف و سپس مسیری فرعی به سمت جنوب است که در انتها به گیوک می رسد. سراسر این مسیر پر از باغ های زرشک، توت، زردآلو، بادام و انگور بوده که به زیبایی های آن می افزایند.

آبشار گیوک

آبشار چهارده

چهارده نام روستایی در پنج کیلومتری جنوب شهر بیرجند بوده که همواره محل عبور دوستداران طبیعت و کوهنوردان است. دلیل این موضوع وجود 80 آبشار کوچک و بزرگ در این منطقه بوده که بخش اعظمی از آبشارهای خراسان جنوبی را تشکیل می دهند. از طرفی، وجود آبهای روان و گوارا در منطقه ای نزدیک به کویر، از شگفتی های این منطقه و آبشار چهارده به شمار می رود.

آبشار چهارده

سد کریت

موقعیت مکانی سد کریت در 28 کیلومتری شرق روستای کریت است. در کتابهای تاریخی در خصوص سد کریت روایات مختلفی بچشم میخورد که برخی قدمت این سد را متعلق به زمان مغول می دانند و برخی سابقه این سد را حدود 400 سال پیش تخمین می زنند و اهالی خود منطقه طبس عمر این سد را 700 سال می دانند. به این دلیل و همچنین به دلیل از بین رفتن طرح کامل سد، اطلاعات دقیقی در خصوص قدمت آن در دست ما نیست. البته با توجه به تنوع مصالح بکار رفته در ساخت این سد میتوان نتیجه گرفت که سد کریت متعلق به چند دوره زمانی است.

ضخامت تاج سد کریت 1.2 متر بوده و این سد در 4 مرحله احداث شده است. این سد فاقد سرریز بوده و براساس برآورد انجام شده، بیش از هزار روگذری سیلاب را تجربه کرد. یکی از ویژگی های منحصر بفرد بند کریت که هنر سد سازی در ایرانیان قدیم را نشان می دهد، قوسی شکل بودن آن است. در حدود 150 سال پیش با اضافه کردن 4 متر به ارتفاع سد، از ویران شدن آن جلوگیری شد. جالب است بدانید که سد کریت با ارتفاع 60 متری خود برای مدت زمان 550 سال بلند ترین سد جهان بوده و دلیل این موضوع، همان قوسی شکل بودن آن است که باعث می شود بند در مقابل حوادثی چون زلزله مقاومت بیشتری را از خود نشان دهد. سد کریت در سال 1379 با شماره 3523 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سد کریت

طاق شاه عباسی

ارتفاع طاق شاه عباسی حدود 25 متر است. قدمت این مورد از بهترین جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی بیش از 700 سال و جنس بند آجری بوده و در تاج آن از سنگ استفاده شده است. خلاقیت جالبی که ایرانیان در ساخت این سد بکار گرفتند، به این شکل بود که سد را روی طاقی آجری احداث کردند و با این کار دیگر نیازی به درست کردن سیستم انحراف در زمان ساخت نبود. در سیلاب های بزرگ حجم زیادی از سیلاب پشت سد ذخیره میشد و به این ترتیب بود که سد عباسی یک شهر را در برابر سیل های رودخانه نهرین حفظ کرد. این سد با توجه به اینکه رسوب در پشت خود ذخیره نمی کند، پیش بینی می شود که برای هزاران سال سالم و پابرجا بماند.

طاق شاه عباسی

بند عمر شاه

بند عمر شاه در فاصله 2 کیلومتری جنوب غرب بیرجند، در مسیر رودخانه ای فصلی و داخل رشته کوه باقران احداث شده است. مصالح ساخت این سد آجر و سنگ و همینطور ملات ساروج بود. در دو طرف کانال تخلیه آب در مواقع اضطراری دو عدد پشت بند قرار داده شده که موجب می شود مقاومت بند بیشتر گردد. طول تاج سد عمر شاه 27 متر و عرض آن 4 تا 6 متر است. قدمت این بند بر می گردد به زمان قاجار که البته در سال 1367 بدست اداره کشاورزی بازسازی شد. این سد تفرجگاه مناسبی برای گردشگران و دوستداران طبیعت است.

بند عمر شاه

بند دره

بند دره بزرگترین سد کوهستانی شهر بیرجند است. این سازه در سال 1294 قمری به دستور امیر شوکت الملک ساخته شد و قدمت آن به اواخر دوره زندیه بر می گردد. ابعاد بند دره شامل 31 متر طول، 3 متر عرض و حدود 13 متر ارتفاع است. قطر دیوار سد هم از پایین 8 بوده و در قسمت بالایی تاج از 5 تا 3 متر متغیر است. مصالح استفاده شده در ساخت این سازه تشکیل شد از آجر، آهک، ساروج و سنگهای شکسته شده کوهها. شماره ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران 4816 هست.

بند دره

چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس قرار گرفته است. علت زیبایی این مورد از معروف ترین دیدنی های خراسان جنوبی، وجود دو نوع آب سرد و گرم در کنار هم و در مجاورت کویر است که بسیاری از علاقمندان را به سمت خود میکشد. برای دسترسی به این چشمه نیاز است که پس از گذر از شهر طبس، مقدار 5 کیلومتر مسیر پیاده روی را طی کنید و در طول این مسیر، دیواره های بلندی را می بینید که همچون دره در دو طرف مسیر قرار گرفته و در انتهای این مسیر چشمه های متعدد آب است که به حمام مرتضی علی معروف شده اند.

چشمه آبگرم مرتضی علی

تالاب کجی نمکزار

وسعت تالاب کجی نمکزار برابر با 22765 هکتار بوده و موقعیت آن واقع در 75 کیلومتری شهرستان نهبندان و در حاشیه محور ارتباطی بیرجند به زاهدان است. این تالاب گونه های فراوانی از حیوانات را در خود جای داد. پرندگان و آبزیان موجود در این منطقه شامل مرغابی های سرسبز و فلامینگوها بوده و زاغ بور، هوبره و عقاب طلایی هم از پرندگان بومی این منطقه محسوب می شوند. علاوه بر پرندگان، خزندگان و پستانداران بسیاری هم در این تالاب زندگی می کنند. خرگوش، روباه، گرگ، کفتار، مار قیطانی، مار شتری، بزمجه بیابانی و...هم دیگر انواع حیواناتی هستند که در این منطقه یافت می شوند. آب تالاب به علت داشتن املاح معدنی خاص دارای خواص درمانی بسیاری برای بیماری هایی مثل روماتیسم، آرتروز و انواع دیگر بیماری های مربوط به مفاصل هست.

تالاب کجی نمکزار
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین آشنا شوید

مهیار قاسمی ، چهارشنبه 8 فروردین 1403

با ما در مقاله مشهورترین جاذبه های گردشگری سرعین همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی سرعین آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :