خوراکی های مفید و مضر برای دندان | لبخند هالیوودی

 لبخند زیبا و دندان های سالم نه تنها چهره ی آدم رو زیبا میکنه حتی به سلامتی دستگاه های بدن هم کمک میکنه، داشتن لبخند زیبا یکی از آرزوهای هر فردی میتونه باشی تا حدی که امروزه میلیون ها تومن خرج زیباهای دندان میشه، که شاید با یک سری کارهای ساده بتونیم خودمون به تقویت دندان هامون و زیباییشون کمک کنیم. با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان شویه سلامت دندون هامون رو تضمین کنیم اما نه صد در صد. اگه دوست دارید سلامت دندان هاتون رو گارانتی بکنید باید مواظب غذاهایی هم که میل میکنید باشید، خیلی از غذاهایی که ما در طول روز میخوریم، خوراکی های مفید و مضر برای دندان هستن. پس خیلی خوبه که این خوراکی های مفید و مضر برای دندان رو بشناسیم که بتونیم از الان هم که شده به تقویت دندون هامون کمک کنیم. البته لازم هم نیست همیشه استرس خوراکی ها و نوشیدنی هایی که میخورید رو داشته باشید چون اگه بعد از خوردنشون مسواک بزنید این آسیب ها رو میتونید محدودتر بکنید. از همین الان باید به فکر تقویت دندون ها و استخوان هامون باشیم تا سالم بمونن. با ما باشید برای شناخت خوراکی های مفید و مضر برای دندان. 

دندون

غذاهایی برای تقویت دندون

شیر و تخم مرغ

فرآورده های لبنی مثل زرده تخم مرغ و شیر، سرشار از ویتامین D و کلسیم هستن. این دو ماده برای بدن بسیار مهم هستن و برایتقویت دندان ها و استخوان ها ضروری به حساب میان. در کنار شیر و تخم مرغ، سایر فرآورده های لبنی و نور آفتاب نیز برای جذب ویتامینD بسیار مفید هستن.

شیر و تخم مرغ

پنیر و ماست

غذاهای سرشار از کلسیم و فسفر می تونن به تقویت دندون و حتی جایگزینی مواد معدنی در دندان (رمینرالیزاسیون دندان) کمک ویژه ای کنن. پنیر کم چرب و ماست بدون چربی انتخاب های ایده آلی برای سلامت دندون هستن چرا که پنیر دارای فسفر، کلسیم و پروتئینِ و ماست هم سرشار از کلیسم هستش که به تقویت دندون خیلی کمک میکنه.

پنیر و ماست

گوشت، ماهی و توفو

گوشت، ماهی های چرب (مثل قزل آلا) و توفو یکی دیگه از مواد سرشار از فسفر و مواد معدنی مهم هستن که برای تقویت دندون بسیار مفیدن. این خوراکی ها سرشار از فسفر هستن.

توفو

سبزیجات تیره رنگ

سبزیجات دارای برگ های زیاد و رنگ تیره ، سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستن و برای تقویت دندون نیز بسیار مفیدن. از جمله خوراکی هایی که این ویژگی رو دارن میشه از کلم بروکلی، کلم پیچ، بامیه، بوک چوی و برگ کولارد اسم برد.

سبزیجات تیره‌رنگ

سبزیجات ترد

درست مثل سایر اعضای بدن، دندان نیز به کارهای آسان نیاز داره. سبزیجات رو باید غذاهایی حاوی آب فراوان دونست که با توجه به میزان جویدن شان، جریان آب دهان رو تحریک می کنن و این موضوع نیز به تمیز کردن سطوح دندون، سفید موندن و تقویت دندان کمک می کنه. این خوراکی های ترد علاوه بر این، سرشار از ویتامین، فیبر و آب هستن. از جمله این سبزیجات، کرفس هستش که خود به تنهایی یک غذای رژیمی کامل به حساب میاد.

سبزیجات ترد

شیرین کننده های مصنوعی

هنوز هم در این که شیرین کننده های مصنوعی مفید هستن یا نه بحث وجود داره اما از نظر دندان پزشکان، برخی از این شیرین کننده‎ها از جمله زایلیتول رو که از ترکیبات برخی از آدامس های بدون قنده، برای جلوگیری از پلاک دندون مفید می دونن.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

سیب

سیب و همچنین سایر میوه های غنی از فیبر، سطح دندون رو تمیز میکنن و دهان رو نیز خوش بو می کنن و به تقویت دندان کمک زیادی میکنن.

سیب

غذاهایی ضد تقویت دندان

لیمو، پرتقال و گریپ فروت

مرکبات دارای اسید سیتریک هستن و ایناسید دارای امتیاز pH پایینی اس که به این سبب می تونن مینای دندان رو خراب و باعث پوسیدگی بشن. اگه شما از این میوه ها یا عصاره ی اونها به عنوان صبحانه استفاده می کنید، بهتره در ادامه روز از خوردن خوراکی های اسیدی دیگه اجتناب کنین تا به دندان تان آسیب کمتری وارد بشه.

پرتقال

ترشی

باید ترشی رو بدترین کابوس برای دندان دونست؛ جایی که این خوراکی به دلیل داشتن سرکه و حالت اسیدی شکل، می تواند مینای دندون رو نابود کنه.

ترشی

قهوه

متاسفانه برای طرفداران قهوه باید بگیم این نوشیدنی برای سلامت دندان شما بسیار مضره. اسیدهای تانیک در قهوه، علاوه بر آسیب زدن به مینای دندان، می تونن لکه های قهوه ای رنگی هم ایجاد کنن. با این حال اگر در مصرف این نوشیدنی زیاده روی نکنیم، می تونیم از خواص فراوانش بهرهببریم و از آسیب رسیدن به دندون هم جلوگیری کنیم

قهوه

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هم یکی از خوردنی های محبوبه که بر خلاف انتظار هم خودش و هم رب و سس کچاپش برای دندون مضره! گوجه و مشتقاتش به دلیل حالت اسیدی شون می تونن سطح دندان ها رو تخریب کنه. البته پزشکان توصیه می کنن که برای ضرر کمتر، گوجه فرنگی رو به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف کنیم.

گوجه‌فرنگی

نوشابه

تقریبا همه ی ما می دونیم که نوشابه به دلیل داشتن شکر بسیار زیاد، کربن فراوان و مواد اسیدیش، حکم قاتل رو برای دندون ها بازی میکنه. مطالعات متعدد نشان داده که مصرف نوشابه چه کم و چه زیاد سبب پوسیدگی دندان ها می شه.

نوشابه

شکلات

غذاهای شیرین می تونن در دندان ها حفره ایجاد کنن و سپس باکتری ها نیز از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و نهایت آسیب رو به دندون برسونن. آب نبات و شکلات هم صدر این لیست هستن که به دلیل وجود قند زیاد، بعد از کمی ماندن در دهان، اسید ایجاد میکنن و به لثه و دندون آسیب می زنن.

شکلات

میوه های خشک شده

میوه های خشک شده طوفانی کامل از چسبندگی هستن و به این دلیل تا مدتی در دندان ها باقی می مونن و با تولید اسید در این مدت سبب تخریب دندون میشن.

دندون
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

خوراکی های مفید و مضر برای ریه

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 1 بهمن 1399

به گزارش WebMd ، ریه های شما ممکن است بنا به هر دلیلی از جمله بیماری های عفونی و یا آلودگی هوا، ملتهب شوند. این التهاب خطر ابتلا به آمفیزم، آسم و برونشیت را افزایش می دهد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :