تاثیر پرواز بر غذاهای هواپیما | پروازهای بی مزه

شرکت های هواپیمایی اروپایی اغلب برای تهیه غذای حین سفر برای مسافرانشون از غذاهای پخته شده در آشپزخانه های صنعتی استفاده میکنن. برخی از این آشپزخانه های صنعتی معروف عبارتند از Gate Gourmet در کشور سوئیس یا LSG Sky Chefs در کشور آلمان که هر روز بیش از 25 هزار وعده غذای هواپیما رو تهیه میکنن و به شرکت های هواپیمایی اروپایی میفرستن. بر اساس آمار بیش از 100 میلیارد پوند هر ساله در دنیا صرف تهیه و تدارک غذای هواپیما و خوراک در سفرهای هوایی میشه که هزینه ای بسیار بالاس. صندلی هایی هواپیما به دو بخش first-class و economy تقسیم میشن اما غذاها با وجود اینکه در یک آشپزخانه ی صنعتی مشترک پخته میشه اما غذاها متفاوت هستن و همه با هم به هواپیما منتقل میشن. تفاوت غذا در دو بخش first-class با economy در نوع غذا و نحوه ی سرو اون هستش. در بخش  first-class غذاها در ظروف چینی زیبا با کارد و چنگال استیل سرو میشن. اما در بخش economy غذاها رو در ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف با کارد و چنگال پلاستیکی سرو میکنن. کارشناسان معتقدن استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی و خوردن خوراکبا اون ها باعث بد مزه به نظر رسیدن غذا میشه، چون مصنوعات پلاستکی حاوی مزه ای خاص هستن که در دهان باعث بدمزه به نظر رسیدنش میشه، همچنین احساس خوردن غذا با یک وسیله کم ارزش مانند چنگال و چاقوی پلاستیکی می تونه احساس منفی در ذهن افراد به طور ناخوآگاه ایجاد کنه که در نهایت باعث بدمزه به نظر رسیدن خوراک میشه.

غذای هواپیما

غذاهای مونده ی هواپیما!

 بر اساس آمار ها غذای هواپیما، روی زمین به طور کامل آماده میشه و در یخچال های صنعتی حداکثر تا 5 روز ذخیره میشن و در بازه های زمانی مورد نظر به هواپیما منتقل میشن. در هواپیما کادر پروازی و مهمانداران تنها غذا رو گرم و سرو میکنن، اما مراحل تهیه غذا بر روی زمین انجام میشه. با وجود رعایت تمامی نکات بهداشتی و استانداردهای سلامتی برای نگهداری مواد غذایی، اما به خاطر اینکه این خوراک ها تازه نیستن باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی مسافرین میشه. همچنین به دلیل مونده بودن، این خوراکی ها فاقد ارزش غذایی هستن و قسمت اعظمی از ویتامین هاشون رو از دست دادن . برخی از خوراکی ها مدت بیشتری میتونن در یخچال های صنعتی باقی بمونن و برخی دیگه باید زودتر مصرف بشن، برای حفظ سلامت باید در انتخاب غذای خودتون دقت کنید، به طور مثال از خوراک های گوشتی یا انواع سوپ ها استفاده کنین، از سفارش دادن ماکارونی خودداری کنین، چون احتمال مونده بودنش خیلی زیاده. با استفاده از گوجه فرنگی، پنیر پارمسان و یا قارچ خوراک خودتون رو خوشمزه کنین در عوض اینکه بهش نمک بیش از حد اضافه کنین. غذاهای حاوی برنج هم مثل ماکارونی احتمال مونده بودن به مدت زیاد رو دارن به همین دلیل از انتخاب و خوردنشون خودداری کنین. در سفرهای هوایی طولانی به دلیل اینکه مسافران کاری برای انجام دادن ندارن و تنها به تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی می پردازن به طور نسبی دچار کسالت و بی حوصلگی میشن، برخی افراد نیز به دلیل ترس از پرواز دچار استرس و نگرانی هستن به همین دلیل خوردن یک یا چند وعده خوراکی خوش مزه و مقوی میتونه در بهبود خلق و خوی مسافران و منحرف کردن ذهنشون از ساعات طولانی پرواز مفید باشه.

غذای هوایی

غذاهای بی مزه!

بر اساس تحقیقات در حین مسافرت های طولانی هوایی و در ارتفاع 30 هزار فوتی رطوب هوا کمتر از 12 درصد میشه و این باعث خشک شدن بینی و در نتیجه کاهش حس بویایی و چشایی در افراد میشه. کارشناسان مرکز Fraunhofer Institute در سال 2010 در یک مطالعه دریافتن در حین سفرهای هوایی افراد تا 30 درصد کمتر متوجه مزه شوری می شن، همچنین احساس مزه شیرینی هم تا 20 درصد کاهش پیدا می کنه به همین دلیل بسیاری از مسافران از بی مزه بودن طعم غذای هواپیما شکایت دارن. برخی از شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان برای رفع این حالت مسافران به خوراک های خود انواع سس های تند فلفلی و حتی نمک رو اضافه می کنن تا به این ترتیب طعم غذای هواپیما رو لذت بخش تر کنن. فشار کم داخل کابین هم باعث میشن تا آب در دمای 90 درجه به جوش بیاید تا دمای معمولی 100 درجه سانتیگراد؛ این حالت به همراه خشک شدن سینوس های مسافران باعث میشه تا طعم و مزه قهوه و چای تغییر کنه. قهوه، چای و سایر نوشیدنی ها در هواپیما با استفاده از بطری آب تهیه میشن و نه آب آشامیدنی به همین دلیل مزه اون هابا طعم عادی روی زمین فرق میکنه.امروزه  بسیاری از شرکت های هواپیمایی مشهور در جهان ازجمله Virgin Atlantic در تلاش برای همکاری با سرآشپزهای بین المللی و مشهور جهت ارائه غذای هواپیما با طعم مطلوب تر به مسافرانشون هستن، اما یکی از مشکلات در این زمینه مقررات سخت در ظرفیت وزن هواپیماس که باعث میشه شرکت ها نتونن به مشتریان خود برخی خوراکی رو ارائه بدن. کارشناسان به افراد توصیه می کنن برای لذت بردن بیشتر از وعده خوراک خود در حین مصرف غذا موسیقی آرام گوش کنن، زیرا این کار باعث میشه تا صدای موتور هواپیما کمتر به گوش برسه و به این ترتیب افراد در یک حالت سکوت نسبی و با آرامش بیشتری غذاشون رو مصرف کنن. با رعایت این راهکار ها مسافران می تونن از یک مسافرت جذاب هوایی لذت ببرن، اما اگر تمایل دارن با خود خوراکی به داخل هواپیما حمل کنن از مصرف بادام زمینی اجتناب کنن، زیرا عده زیادی از افراد در سراسر دنیا دچار آلرژی و حساسیت شدید به این ماده غذایی هستن و ممکنه با شوک آنافلاکسی مواجه بشن.

غذای پرواز
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

غذاهای ممنوع قبل از پرواز | قبل از پرواز چه نخوریم؟؟

شادی نیک نهاد ، چهارشنبه 29 شهریور 1396

شاید بسیاری از شما تجربه بد به هم خودن حالتان را داشته باشید. در این مطلب، غذاهای ممنوع قبل از پرواز را به شما معرفی می کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :