بزرگداشت روز معلم؛ انسان هایی دلسوز و فداکار

همه ما روزی پشت میز و نیمکت نشسته و درس خوانده ایم. الان که بزرگ شده ایم و بچه مدرسه ای ها را می بینیم، خاطرات دور یا نزدیک آن ایام برایمان زنده می شوند؛ روزهایی که با شیطنت می گذشتند و معلم هایی که با صبر زیاد سعی داشتند تا کلاس درس را منظم نگاه دارند. آن روزها شاید وقتی اخم معلم را می دیدیم، از او می ترسیدیم یا ته دلمان هزار جور فکر می کردیم. براساس تاریخچه روز معلم باید بدانید الان که خود در مقام بزرگتر قرار گرفته ایم، حس آن روز او را بیشتر درک می کنیم. کل سال به هر نحوی می گذشت تا وقتیکه اردیبهشت و بزرگداشت روز معلم یا شهادت استاد مرتضی مطهری فرا می رسید. آنچنان تب و تابی در مدرسه برپا بود که چه کادویی بخریم و گل و شیرینی دست چه کسی باشد تا وقتی معلم آمد، گل را به دستش دهد.

شاید آن روز معلم ها برای لحظه ای، شیطنت های بچه ها را فراموش کرده و همه بچه ها ساکت و منظم شده تا یکصدا جمله ای را که بارها تمرین کرده بودند، فریاد بزنند: " معلم عزیزم، روزت مبارک". معلمان جایگاه ویژه ای در جامعه دارند هر چند که متاسفانه این جمله شعاری بیش نیست و فشار اقتصادی که معلمان و فرهنگیان تحمل می کنند، واقعا زیاد هست. معلمان استعدادهای کودکان و نوجوانان را کشف کرده و آنان را طوری تعلیم می دهند تا انسانهایی مسئولیت پذیر و نیکو برای خود و جامعه باشند. واقعا شغلی تاثیرگذارتر از معلمی هم وجود دارد؟! قشری مظلوم که با آینده سازان کشور ارتباطی نزدیک داشته و می توانند موفقیت و سربلندی یک کشور را رقم بزنند.

بی شک، یکی از مهمترین روزها روز دوازده اردیبهشت بوده که شاید در آن برای لحظه ای بتوان قدردان این قشر مهم و تاثیرگذار جامعه بود. با ما در مقاله خواندنی و جذاب تاریخچه روز معلم همراه شوید تا بدانید که روز معلم چه روزی است.

روز معلم چه روزی است

تاریخچه روزی مهم

دوازده اردیبهشت، تاریخ روز معلم و شهادت استاد مرتضی مطهری هست. در اردیبهشت 1340 و در گردهمایی اعتراضی فرهنگیان در میدان بهارستان، یکی از فرهنگیان به نام دکتر ابوالحسن خانعلی با گلوله سرگرد شهرستانی کشته شد و این روز تا چند سال از سوی فرهنگیان روز آموزگار نام گرفت. اما، 18 سال بعد و در واپسین دقیقه های شب دوازدهم اردیبهشت سال 58، آیت الله مرتضی مطهری شهید و بار دیگر دوازده اردیبهشت روز معلم اسم گذاری شد. استاد مطهری برای روشنگری اقشار باسواد بویژه قشر فرهنگی قدم های اساسی برداشت. از سوی یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد 5 اکتبر روز جهانی معلم نامگذاری شده است.

بیش از 100 کشور جهان از جمله ایران در جریان تصمیم گیری برای نامگذاری روز جهانی معلم حضور داشتند و هدف از آن، توجه بیشتر به وضعیت معاش معلمان و کیفیت تدریس هست. براساس مقاله بزرگداشت روز معلم باید بدانید که همه ساله و در چنین روزی، در کشورهای مختلف جهان از مقام و نقش معلمان تجلیل می شود. جوامع پیشرفته آموزش عمومی را به عنوان مهمترین و شاید تنها عامل توسعه اجتماعی دانسته و سرمایه گذاری دراز مدت و بزرگی را در این حوزه انجام داده اند.

تاریخچه روز معلم
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روز جهانی معلم؛ روز فرشتگانی دلسوز و فداکار گرامی باد

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 13 مهر 1402

در این مقاله جالب با ما همراه شوید تا بدانید چرا 5 اکتبر روز جهانی معلم است و از تاریخ دقیق روز جهانی معلم آگاهی یابید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :