خانه تاریخی حیدرزاده؛ عمارتی زیبا با شیشه هایی رنگارنگ

خانه تاریخی حیدرزاده در بافت قدیمی تبریز، در محله مقصودیه و در جنوب غربی شهرداری واقع شده و مکانی است که شما می توانید آرامشی بی حد را در آن بیابید. به محض پا گذاشتن در آن، حس و حال خانه های قدیمی سراسر وجودتان را پر می کند. تاریخ دقیق ساخت این خانه سند و زمان مشخصی ندارد، ولی براساس مطالعات میدانی، 130 سال قدمت بنا هست. معمار آن حاج حبیب لک بود. این بنا در نقشه دارالسلطنه تبریز به نام حاج قلی خان سرتیپ نشان داده شده و در سال 1378 با شماره 2524 در فهرست آثار ملی ثبت شد. با ما در این مقاله خواندنی همراه شوید تا بدانید خانه تاریخی حیدرزاده کجاست و از ویژگی های معماری خانه تاریخی حیدرزاده آگاه شوید.

خانه تاریخی حیدرزاده

معماری بنا

خانه حیدرزاده در 3000 متر مربع و در دو طبقه به مساحت 900 متر بنا شده و دارای دو حیاط مستقل بیرونی و اندرونی هست که توسط یک تالار باشکوه با پنجره های چوبی منبت کاری شده از هم جدا می شوند. در طبقه پایین، حوضخانه ای زیبا قرار دارد که با طاق های چهاربخشی شگفت انگیز، بندکشی برجسته و آجرهای رنگ شده تلالو زیبایی را به بنا بخشید. فضاهای مختلف این بنا از طریق یک سرسرای مرکزی با ستونهای گچبری شده، پلکان عریض و باشکوه که جلوه خاصی را به نما داده و نورگیر سقفی با یکدیگر ارتباط می یابند. اتاق شاه نشین اصلی ترین و زیباترین فضای خانه بوده و در طرح مرمت و احیای مجموعه کاربردی اختصاصی یافته و به صورت یک فضای چند منظوره مورد استفاده قرار گرفت.

معماری خانه تاریخی حیدرزاده

دسترسی به بنا

اگر قدم زدن در کوچه پس کوچه های محله های قدیمی تبریز برایتان آرامش بخش هست، حتما به خانه زیبای حیدرزاده به آدرس زیر سری زده و از دیدن این بنای زیبا لذت ببرید.

آدرس: تبریز، میدان ساعت، مقصودیه، پشت عمارت شهرداری

دسترسی به خانه تاریخی حیدرزاده
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستایی با طبیعتی زیبا و سازه هایی تاریخی که در 48 کیلومتری زنجان قرار دارد

گلاره یوسف پور ، جمعه 12 آذر 1400

این خبر پیرامون روستایی با طبیعتی زیبا و سازه هایی تاریخی که در 48 کیلومتری زنجان قرار دارد، نوشته شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :