غار آبی سهولان مهاباد | سفری اسرار آمیز به عجیب ترین غار آبی جهان

در اطراف شهر مهاباد، روستایی وجود دارد به نام " روستای سهولان " با منظره ای بسیار زیبا و دل انگیز  که تا حدود ده سال پیش، روستایی محروم بود اما اینک به مدد غاری که نامش را از همین روستا گرفته، پر رونق شده و تقریبا در هر خانواده سهولانی، یک نفر در صنعت گردشگری فعال می باشد. عجیب ترین غار آبی جهان، غاری تاریخی می باشد که در میان کوه های سربه فلک کشیده منطقه قرار گرفته، در دو دهه اخیر تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی شده و هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از غار آبی سهولان به مهاباد می روند. با همگردی همراه باشید تا بیشتر با غار سهولان مهاباد آشنا شوید.

غار - سهولان
غار - سهولان

غار آبی یا لانه کبوتران ؟؟

وارد جاده بوکان - مهاباد که می شوی، یعنی قدم در جاده عجیب ترین غار آبی جهان گذاشتی. 42 کیلومتری مهاباد و 28 کیلومتری بوکان، همان منطقه ای است که وقتی واردش می شوی، نه تنها خود غار، بلکه تمامی مناظر اطرافش هم گویی دنیای دیگری می باشد که با دست نقاشی شده. این غار که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی است، هرساله هزاران گردشگر را به خودش جذب می کند، در بین مردم محلی به " لونه کوتر " شهرت دارد که به معنی " لانه کبوتر " است و دلیل آن هم وجود تعداد زیادی کبوتر چاهی در داخل غار است که در آنجا لانه درست کرده اند. از طرفی سهولان هم در گویش کردی به معنای یخ و یخبندان است، این کی را دیگر وقتی خودتان پا به درون غار گذاشتید، به خوبی متوجه می شوید.

غار - سهولان

غار - سهولان

غار - سهولان

سرگذشت غار مهاباد

این غار که قدمتی دیرینه دارد، تنها چند سالی است که آغوش خود را به روی گردشگران باز کرده و پذیرای آن ها شده است. تا قبل سال 1370 تنها گروه های معدودی از غارنوردان سعی در کشف دنیای درونش داشته اند که چندان موفق هم نبوده اند. در سال 1370 یک گروه شناسایی به داخل غار رفتند و پس از آن کم کم مقدمات ورود گردشگران به غار انجام شد. در سال 1379 راه برای ورود مردم باز شد اما نکته جالب توجه اینجاست که هنوز هم بخش های بسیار زیادی از غار کشف نشده باقی مانده.

غار - سهولان

غار - سهولان

غار - سهولان

سفر اسرار آمیز به درون غار

با اتومبیل تا نزدیکی های ورودی غار سهولان را می توانید بروید، پس از آن باید جلیقه نجات را همچون لباس رزم بر تن کنید و آماده سفری اسرار آمیز شوید. اگر طبیعتی سرمایی دارید، حواستان به لباس هایی که می پوشید باشد، زیرا پا که به درون غار می گذارید، در بهترین حالت و در فصل تابستان، دمای هوا 13 درجه سانتی گراد می باشد. اولین چیزی که با ورود به غار آبی سهولان حس می کنید، بوی رطوبت و بوی گوگرد است، شاید رطوبت حدود 80 درصد غار سهولان مهاباد شما را اذیت کند و یا بوی گوگرد باعث سردردتان شود، اما سفر به سرزمینی چنین اعجاب انگیز ارزشش را دارد. پس از وارد شدن از در اصلی، کمی که پیاده روی کردید، باید سوار قایق های پارویی شوید و اجازه دهید که قایقران شما را هدایت کند و شما فقط با سفر از روی دریاچه ای با عمق 30 متر از منظره اطراف لذت ببرید. فقط یادتان باشد از دیدن تعداد زیادی قندیل، لانه کبوتر و خفاش تعجب نکنید. اینجا چیزی شبیه فیلم های اسرارآمیز و عجیب خارجی است. پس از یک گشت و گذار حسابی باید از در فرعی آن خارج شوید تا بتوانید شاهد منظره زیبای دشت و درختان بیرون از غار باشید، زیرا تنها نزدیک به 350 متر  از مسیر آبی و 250 متر از مسیر خشکی این غار دو هکتاری کشف شده است زیرا بخش های ناشناخته بسیار تاریک بوده و دالان های باریکی دارند.

غار - سهولان
غار - سهولان
غار - سهولان
شما هم رای بدهید
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بازدید بیش از 2000 گردشگر نوروزی از غار آبی سهولان مهاباد

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 8 فروردین 1401

براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، بازدید بیش از 2000 گردشگر نوروزی از غار آبی سهولان مهاباد صورت گرفت.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 25 فروردین 1396

    بر خلاف نظر این کاربر که احتمالا فقط برای تفریح وسرگرمی رفته باشد .همچنان که نویسنده اشاره نموده اند غاری بسیار مهم ودیدنی است.لابد این کاربر عزیز نمی دانند که ایجاد مراکز وساخت بنا ها ومحوطه سازی که در علیصدر شده با منطقه محروم وبه دور از هر گونه پیراستگی و کرد نشین حتما متمایز است. چشم ها را باید شست وجور دیگر باید نگاه کرد.غار علیصدر مرکز تفریح شاهان ایرانی بوده وتاکنون هم هست.اما غار سهولان مرکز گردشگران وزمین شناسان وتاریخ نگاران است.

    • 24 فروردین 1396

    بنده آنجا و غار علی صدر همدان رفته ام . غار سهولان ارزش دیدن و زحمت به آنجا رفتن را به هیچ عنوان ندارد.