پارک های شمال و شرق تهران | آرامش در پایتخت ایران

تهران شهر شلوغ و پر ترددیه که همه تو این شهر در مشغول کار و تلاش برای زندگیشون هستن، اما همه ی زندگی مردم این پایتخت تو کار خلاصه نشده و زمان هایی برای فراغت و تفریح هم برای ساکنین وجود داره. بسته به سلایق و مقتصد خاص برای افراد مختلف، رفتن به سینما ها، سالن های نمایشی، رستوران و کافه گردی همه نمونه گزینه های پیش رو برای تهرانی ها و میهمانان این شهر هستن. پارک ها هم به عنوان یکی از مقصد های تفریحی و آرامشی در تهران محسوب میشن که هرکدوم از اونها امکانات و تفریحات خاص خودشون رو دارن. برای اینکه گردشی در پارک های پایتخت داشته باشین باید شناخت خوبی نسبت به این اماکن تفریحی تهران باشین. در ادامه با ما همراه باشین تا مروری بر پارک های تهران و آدرس پارک های تهران  داشته باشیم و محل این پارک های شمال و شرق تهران رو بهتون معرفی کنیم...

پارک های تهران

1 ) پارک جمشیدیه

 پارک جمشیدیه در گذشته باغ وسیعی بوده که تحت تملک شخصی به نام جمشیدالدوله قرار داشته که در ابتدا تصمیم داشته  این مکان رو برای خانه سالمندان احداث کنه اما بعدها قسمت وسیعی از این پارک رو در اختیار شهرداری قرار داده. تو این مکان که یکی از  اماکن تفریحی تهران هم هست، شما میتونین پیاده روی در شیب های سربالایی و سرپایی رو تجربه کنین و از چشم انداز زیبای تهران لذت ببرین. نمای کف این پارک سنگی هست و گیاهانی مثل اقاقیا، نارون، چنار، زردآلو و .. وجود داره. امکانات پارک جمشیدیه عبارتند از : نمازخانه، نگارستان جمشیدیه، آمفی تاتر، آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی.
آدرس: خیابان شهید باهنر – خیابان شهید امیدوار

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه

2) پارک قیطریه

در گنجینه پارک های تهران و تو محل پارک قیطریه، یک باغ شخصی وجود داشت که حدود 160 سال پیش در زمان اتابک اعظم در زمان قاجار ساخته شده و در سال 1372 توسط شهرداری خریداری شده و به پارک اضافه شده. راه های درونی این پارک تو در تو هستن و محل مناسبی رو برای پیاده روی و ورزش فراهم میکنه. گذر از میان پارک ها و زیر سایه درختان، تجربه ای لذت بخشی هست که میتونین بارها اون رو تجربه کنین. امکانات و فضاهای متفاوت تو این پارک عبارتد از : فرهنگسرای ملل که دارای کتابخانه، نگارخانه، سالن همایش و کلاسهای آموزشی هست، نگارخانه ملل ( امیرکبیر ) که میزبان نمایشگاه های خارجی و داخلیه. پیست اسکیت، زمین بازی، برکه، نمازخانه و سرویس بهداشتی هم تو این پارک وجود داره. که این مکان هم یکی دیگه از اماکن تفریحی تهران و پارک های تهران هست.
آدرس: خیابان قیطریه – نرسیده به میدان پیروز – جنب خیابان روشنگر

پارک قیطریه

پارک قیطریه
3) پارک ملت

یکی دیگه از پارک های تهران، ملت هست که بخش های مختلف پارک ملت در سال 1353 به سبک پارک های انگلیسی و پولسن به روی تپه ها احداث شد. مجسمه ها و تندیس های شاعرانی بزرگ مثل فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج تو این پارک به نمایش درومدن و میتونین در حین قدم زدن و استشمام درون فضای سبز این پارک، انرژی روحتون رو دو چندان کنین. فضاهایی که میتونین در این پارک لحظات به یاد ماندنی رو ثبت کنین، حیات وحش کوچک در غرب پارک که طاووس، فنچ، مرغ عشق، طوطی، شتر مرغ و میمون و… در اون نگهداری میشن هستن. آبنمای پله پله در بالای پارک، آبنمای بزرگ در مرکز پارک، دریاچه با امکان قایقرانی، آبنمای موزیکال مدرن و پیشرفته خاورمیانه، محوطه استقرار اولین قطار دیزل مشهور به قطار دودی مربوط به سال 1887 میلادی، محوطه های استقرار وسایل ورزشی ،پیست اسکیت ،کلینیک گل و گیاه، زمین بازی کودکان، خانه شطرنج، سینمای چهاربعدی، پردیس سینمایی ملت با 5 سالن، رستوران، بوفه، یک نماز خانه و 4 سرویس بهداشتی از امکانات مورد استفاده ی افراد در این پارک هستن و نمونه ی دیگری از اماکن تفریحی تهران هم محسوب میشن.

ملت
پارک ملت

4) پارک نیاوران

پارک نیاوران یکی دیگه از اماکن تفریحی تهران هستن که این پارک هم در گذشته به نام صاحبقرانیه شناخته میشد که از بازماندگان قاجاریه هم بوده. بعد از ساخت کاخ نیاوران این قسمت در سال 1340 به دستور محمدرضا پهلوی به نقشه ی طراحی شده توسط سردار افخمی تبدیل به باغ ایرانی شد. قسمت های مختلف پارک عبارتند از : پیست اسکیت، ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتاب خانه، آمفی تئاتر، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب سواری، سالن ورزشی بانوان، چهار استخر بزرگ و آبشار، محوطه چنار 150 ساله تهران، آب نماهای بزرگ، نمازخانه ، سرویس بهداشتی و بوفه از امکاناتی هستند که در این پارک در اختیار شما قرار گرفتن.
آدرس: پاسداران، ابتدای خیابان شهید باهنر

پارک نیاوران
پارک نیاوران

5) پارک طالقانی

این پارک در گذشته جز مکانی در عباس آباد شمال تهران بوده که زمین های کشاورزی بسیاری هم در اون قرار داشته. فضای حفظ و نگهداری این بوستان در سال 1361 بر عهده ی سازمان پارک ها و فضای سبز تهران بوده. پارک جنگلی عباس آباد ، پارک جهان کودک و تپه های داوودیه از نام های قبلیِ این پارک هستن که چشم انداز بزرگی که به شهر تهران داره،  یکی از جاذبه های این پارک هست که افراد بسیاری رو به سوی خودش میکشونه. نمونه فضای داخل این پارک عبارتند از: 2 زمین بازی کودکان، برکه، زمین های ورزشی ( بسکتبال و پینگ پنگ )، مسجد ، بوفه و سرویس بهداشتی. دسترسی به این پارک از طریق مترو به راحتی امکان پذیره و با ایستگاه های مترو همت و حقانی که در خط 1 هستن، میتونین به این پارک بیاین.
آدرس: بزرگراه شهید حقانی، بعد از پل بزگراه مدرس

طالقانی
پارک طالقانی

6) پارک جنگلی لویزان

پارک لویزان یکی از پارک های تهران هست که در 13 کیلومتری شهر تهران به عنوان بزرگترین فضای پایتخت هست.چشم انداز زیبای تهران رو میتونین تو این پترک تماشا کنین. با وسایل نقلیه میتونین به راحتی تو این پارک رفت و آمد راحتی داشته داشته باشین و آب و هوای این مکان هم بسیار سرسبز و خنک هست. قسمت های تفریحی و مختلف این پارک عبارتند از: زمین بازی کودکان، زمین های ورزشی، استخر و سونا، زمین های پینگ پنگ سیمانی، محوطه آبشار و امکاناتی مثل مسجد، قهوه خانه سنتی، هتل و رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی که همگی داخل این پارک هستن. دفتر اجرائیات شهرداری منطقه و یگان ویژه نیروی انتظامی نیز در این پرک به ارائه خدمات مشغول هستن.
آدرس: خیابان هنگام – بالاتر از چهارراه استقلالِ و یکی از اماکن تفریحی تهران هم محسوب میشه. ورودی اصلی : درب واقع در خیابان هنگام

پارک لویزان
پارک لویزان

7) پارک پلیس

پارک پلیس یکی از پارک های شمال و شرق تهران هستن که در زمینی قرار گرفته که به باغ مجید آباد یا باغ اناری مشهور بوده. بعدها به پیشنهاد شهرداری به دو قطعه تقسیم میشه که توسط یک پل عابر پیاده به یکدیگر متصل میشن. گردو، انار، گیلاس، چنار، سرولاوسون و سدروس گیاهانی هستن که تو این پارک به چشم می خورن. از امکانات دیگه ی این پارک : زمین بازی کودکان، پارک ترافیک برای کودکان،  زمین های ورزشی، محوطه آبنما، سینما چند بعدی، محوطه ستون های معروف به کلوناد در ورودی جنوبی،مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی ، مسجد، سرویس بهداشتی و آلاچیق از جمله امکاناتی هستن که تو این پارک وجود دارن.
آدرس: تهران پارس ـ خیابان توحید

پارک پلیس
پارک پلیس

8) پارک آب و آتش

پارک آب و آتش که نام اصلی اون پارک حضرت ابراهیم هست در سال 1388 افتتحاح شده. از ویژگی های منحصر به فرد این پارک رقص آب و آتش در میان آبنما و جلوه های تماشایی هست که این پارک توسط پل هایی به پارک طالقانی هم متصل میشه. این پل ها به دلیل چشم اندازهای جذابی که دارن همواره مورد توجه و استقبال مردم هستن و بسیاری از گردشگران از اون بازدید میکنن. فضاهای متفاوت این پارک :چهار برج آتش ، چادری 700 متری با روی گردان ، لانه کبوتر، مسیر کالسکه رانی، محوطه فانوس دریایی، آبنما هستن که میتونین از سرویس بهداشتی ، نمازخانه ، پارکینگ ، فود کورت و رستوران ها و کافه ها استفاده کنین.
آدرس : خیابان آفریقا – نرسیده به چهارراه جهان کودک – انتهای کوچه ژوبین

آب و آتش
آب و آتش

9) پارک ملی خجیر

این پارک در سال1361 به عنوان پارک ملی به ثبت رسید که به عنوان قدیمی ترین منطقه حفاظت شده دنیا هم شناخته شده. این پارک به دلیل در اختیار گذاشتن اطلاعات و تجربه که در میون پوشش های گیاهی و جانوری گذرانده اند همواره مورد توجه دوستداران طبیعت بوده. بادام کوهی، ارس ، داغداغان، چنار، سپیدار، پده، بید، زالزالک تبریزی، افرا، زبان گنجشک، عرعر،  اقاقیا، کاج، تنگرس، تمشک، گز، شیشعان، روناس، زرشک، سوفورا، شیرخشت، سیاه تلو، دغدغکو ارمک در سراسر این منطقه دیده میشن. جانوران زنده ای که تو پارک هستن: کل وبز، قوچ و میش البرزمرکزی، گراز،کفتار، پلنگ، روباه قرمز، گورکن، گربه وحشی، شغال، خرگوش یافت میشن. برای ورود به این پارک هم نیاز به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست دارید.
آدرس اول: انتهای اتوبان بابایی ـ پارک ملی خجیر
آدرس دوم : ابتدای جاده هراز – پارک ملی خجیر.

خجیر
خجیر

10) پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار از سال 1358 در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت که به عنوان پارک ملی در نظر گرفته شد. بخشی از این پارک برای دامداری در اختیار اهالی قرار گرفت. این منطقه به عنوان پارک جنگلی پذیرای علاقه مندانی هست که با وسایل نقلیه مشغول گشت و گذار هستن. آبنمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک، کمپ بازپروری معتادان، آلاچیق ، باربیکیو، نمازخانه و سرویس های بهداشتی از دیگر امکانات این پارک هستن. آدرس: انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق

سرخه حصار
سرخه حصار

11) پارک باغ ایرانی

پارک باغ ایرانی دارای معماری و طراحی خاصی هست که ویژگی های یک باغ ایرانی و عناصر مختلف اون رو هم به نمایش میگذاره. این پارک تو محل قدیمی تاسیس و درختان قدیمی قرار گرفته ویژگی پارک این هست که فضای کاملا ایرانی برای استفاده از معلولین داره . قسمت های مختلف این پارک عبارتند از :کوشک مرکزی با کاربری رستوران و چایخانه، راه های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه، آبنماهای محوری در طول مسیر  باغ راه ها، 6 آبنمای مجزا در سطح پارک، کتابخانه عمومی با فضای مطالعه مجزا برای خواهران و برادران سر در غربی و سردر شرقی، زمین بازی کودکان، محوطه وسایل ورزشی بزرگسالان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی، رختکن و نمازخانه نمونه امکاناتی هستن که در این پارک در اختیارتون قرار گرفتن. آدرس 1 : خیابان شیخ بهایی شمالی – 20 متری پیروزان – کوچه شهید صابری . آدرس 2 : خیابان ده ونک – میدان ده ونک – کوچه شهید صابری

باغ ایرانی
باغ ایرانی

12) پارک جنگلی یاس

پارک جنگلی یاس در هفده اسفند سال 1393 تاسیس شد، و چون آماده سازی این پارک بین سالروز وفات و زادروز حضرت فاطمه انجام شد، نام اون رو یاس گذاشتن. رانندگی در میان این پارک یکی از تجربیاتی هست که لذت بسیاری را نصیب علاقه مندان میکنه. فضاهای مختلف این پارک عبارتند از : جاده های آسفالته و مناسب رانندگی، 9زمین بازی برای کودکان، 6زمین بازی برای بزرگسان، مکان های ورزشی مانند زمین فوتبال و گل کوچیک، یک دریاچه کوچک، 110آلاچیق، دو هزار دستگاه صندلی پارکی،نمازخانه های متعدد برای بانوان و آقایان،  پارکینگ خودرو با گنجایش بیش از سه هزار دستگاه خودرو. آدرس: بوستان جنگلی یاس در بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر

یاس
یاس

13) پارک الغدیر

برای رفاه حال و حضور فعال معلولین و جانبازان در فعالیت های اجتماعی فرهنگی و ورزشی، این بوستان ایجاد شده که محل سابق اتوبوسرانی بوده. تمام قسمتهای این پارک برای استفاده معلولین و جانبازان مناسب هست که فضاهای مختلف و مورد استفاده دیگه ای که در این پارک هستن، مرکز فرهنگی هنری برای معلولین، ناشنوایان، نابینایان، معلولین ذهنی، کافی شاپ و کافی نت ،مجموعه فرهنگی هنری شامل آمفی تئاتر ، زمین بازی کودکان ، زمین بدمینتون، زمین چمن مصنوعی، آبنمای مرکزی ،مسیرهای تفرجگاهی و تندرستی، محل های نشیمن، سرویس بهداشتی ، نمازخانه و آلاچیق.

پارک الغدیر
الغدیر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

امامزاده صالح تهران؛ بارگاهی کهن در شمال پایتخت ایران

شادی نیک نهاد ، پنج شنبه 5 بهمن 1402

با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید امامزاده صالح کجاست و همچنین امامزاده صالح کیست.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :