قبرستان خالد نبی | گورستان اسرارآمیز استان گلستان

شهر گنبد کاووس و شهرستان کلاله  تمدن کهنی داره ، و جاذبه های گردشگری گلستان محسوب میشه، همچنین دومین شهر بزرگ بعد از گرگان هست. آثار باستانی و جایگاه ارزشمند و تاریخی باشکوهی داره که تمدن ایرانی به اون افتخار میکنه. یکی از این آثار تاریخی کهن و باشکوه، مجموعه قبرستان خالد نبی هست که مکان اون تو منطقه کوهستانی واقع شده و شامل سه بقعه زیارتی خالد نبی و یه گورستان تاریخی منحصر به فرده که مکان زیارتی اون، مشهور به قبرستان خالد بن سنان، بقعه چوپان آتا و قبرستان عالم بابا هست. پایین تر از گورستان خالد نبی، بقعه های عالم بابا و چوپان عطا و دره ای که به پنج شیر و چشمه خضر دندان معروف هست قرار داره. طبق عقاید اهالی عالم بابا پدر همسر خالد نبی بوده که همه اولیای گمنام مورد توجه و احترام ترکمن ها قرار گرفتن. در ادامه با ما همراه باشین تا زیارتگاه خالد نبی رو به خوبی بشناسیم ...

گورستان

مکان تاریخی قبرستان

زیارتگاه خالد نبی برای تعیین قدمت هیچ تاریخ خاصی نداره و شیوه معماری اون هم به سبک معاصر هست. بر اساس مطالبی که در زبان فارسی نوشته شده و داخل این قبرستان هم موجود هست، قبر اصلی و ساده، فاقد کتیبه هست و متعلق به خالد نبی بوده. ایشان از پیامبران تبلیغی دین مسیح هست که 40 سال قبل از ولادت حضرت محمد میزیسته. این پیامبر، یکی از پیامبران مسیحیت تا اسلام بوده که به تبلیغ مسیحیت هم میپرداخته و از زادگاهش در یمن به این نقطه مهاجرت میکنه. این زیارتگاه به صورت بنایی مسقف با تعدادی پنجره و در ورودی دارای طاق های هلالی هست که هیچ کدام با کتیبه تزئین نشده اند. اطراف این بقعه تعدادی اتاق و زائرسرا برای اقامت زائرین و یک مسجد و آب انبار ساخته شده. ترکمن ها به این آب انبار ها اصطلاحا لاری میگن که آب اونها هم بوسیله باران و شیروانی داخل منازل هدایت میشه.

قبرستان خالد

قبرستان خالد نبی

 سنگ گورستان خالد نبی و بقیه قبرستان ها، بصورت یکپارچه تراشیده شدن و 3 نوع سنگ هم در این مکان وجود داره. سنگ مزار های استوانه ای، سنگ مزار های صلیبی و سنگ مزار هایی که به شکل قوچ هستن که تعدادشون از دو دسته اول کمتر هست. تو منطقه ترکمن صحرا بر اساس شکل سنگ زیارتگاه خالد نبی، به گروه هایی تقسیم بندی میشن که هرکدوم ویژگی خاص خودشون رو دارن و روایات متعددی هم راجشون وجود داره. طبق عقاید عده ای از اهالی، در گورستان خالد نبی پیکره سنگ شده دشمنان خالد نبی هستن که گرفتار خشم خداوند شدن و به شکل سنگ درومدن. گروهی دیگر آنان رو از یاران خالد نبی میدونن که به دستور خدا برای در امان ماندن از آسیب دشمنان به سنگ تبدیل شدن. طبق برخی روایات و گفته ها خالد بن سنان که یکی از پیامبران خداست، هنگام فرار از دست قوم خورشید به قله کوه گوگجه داغ پناه میبرده و با یارانش به خواست خداوند به صورت سنگی درمیان تا اسیر دشمنان نشن. همچنین قبرستان ها در گورستان خالد نبی، که به شکل قوچ هستن، نماد یک حیوان پرقدرت بوده و نشان دهنده باروری و زایش در گله هستن و قرار دادن شاخ بر روی قبرها هم در نمایش های ترکمنی و گلیم و قالی ها استفاده شده و جزو جاذبه های گردشگری در گلستان و شهرستان کلاله محسوب میشه.

قبرستان خالد نبی

قبرستان

افسانه ها و باورهای اهالی قبرستان ...

قسمت داخلی این زیارتگاه خالد نبی، بر رو قبرستان پارچه سفیدی کشیده شده که بر روی آن نوارها و تکه پارچه های رنگارنگ به صورت افقی نمایان هست که علت اینکار هنوز مشخص نشده. در این منطقه سنتی وجود داره و اون این هست که وقتی فرد جوانی که به تازگی ازدواج کرده ، از دنیا میره و به اصطلاح جوان مرگ میشه برای او علاوه بر سنگ مزار، از نماد های خاص مثل پارچه های سفید و نوارهای دوخته شده رنگی هم قرار میگیره. روی طاقچه ها و یکی از پنجره های گورستان خالد نبی، سنگ های کروی شکل و گرد نگهداری میشه که از محوطه بیرونی این امامزاده از پای سنگ این مزارها جمع آوری شده. به عقاید و باورهای اهالی ترکمن، قبرستان خالد نبی، جالیز هندوانه هایی بوده که توسط نفرین این پیامبر تبدیل به سنگ شده.

قبرستان خالد نبی

محوطه تاریخی خالد نبی ...

در قسمت محوطه این زیارتگاه چوبی دیده میشه که به چوب درمان یا چوب سرگرمی معروف هست. جنس این چوب از درختان روسی و به نام سوور هست که در کناره ی چشمه خضر دندان روییده. به اعتقاد ترکمن ها هرکس دندان درک داره و تمایل داره که به این درد هم مبتلا نشه، باید از چوب گاز ی بگیره  که بر اثر استفاده زیاد از این تیر چوبی، سطح خارجی اون صاف و صیقلی شده به صورتی که بالا رفتن از اون هم با دشواری همراه هست. در کناره این زیارتگاه هم چشمه آبی وجود داره که در فصل بهار جریان داره و به اعتقاد زائرین برای تبرک و شفا آب رو به همراه خودشون میبردن. روبه روی در قبرستان هم درخچه ی کوچکی قرار داره که به نام درخت شفا معروف هست که زائرین در جهت قبله به اون نخ گره میزنن و این مکان هم جزو جاذبه های گردشگری گلستان  شده.

قبرستان خالد

آدرس و دسترسی به قبرستان خالد نبی

دسترسی به این زیارتگاه به راحتی وجود داره و میتونین بوسیله اتومبیل شخصی و یا مینی بوس به راحتی وجود داره. برای دسترسی به این قبرستان، بعد از طی کردن مسیری حدودا 40 کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله باید به سمت روستای گچی سو حرکت کنین (فاصله این روستا تا قبرستان 6 کیلومتر هست) و تابلوهایی برای راهنمای شما به سمت این نمونه از جاذبه های گردشگری گلستان هم وجود دارن.

قبرستان خالد نبی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

قبرستان خالد نبی گنبد کاووس؛ نفرین شده یا تاریخی؟

ره بال آسمان ، چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400

قبرستان خالد نبی با آرامگاه خالد نبی در منطقه ترکمن صحرا قرار گرفته است. بهترین زمان بازدید از گورستان تاریخی خالدنبی، فصل بهار است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :