ناگفته هایی از جاده چالوس | خاطرات شمال محاله یادم بره

جاده چالوس که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران هست، مثل مسیر پیچ در پیچ زندگی، همیشه یادآور خاطرات کودکی و جوانی اکثر ما ایرانی هاست، همون زمانی که زیر نم نم بارون، سرمون رو به شیشه تکیه داده بودیم و می شنیدیم که کسی از ضبط ماشین کسی یادآوری می کنه: " خاطرات شمال، محاله یادم بره ". حالا ما نمی دونیم که اون شخص، خاطراتش هنوز یادش هست یا نه، اما چیزی که مطئنیم اینه که خودمون هیچوقت این خاطرات رو فراموش نمی کنیم، به خصوص فریادهایی که موقع رد شدن از تونل کندوان می کشیدیم و از طنینش لذت می بردیم، بنابراین جالبه بدونید که این جاده به یاد موندنی با اسم دیگه ی جاده کندوان، درواقع هشتاد سال پیش با دست خالی و فقط چندتا بیل و کلنگ ساخته شده، اگه فکر می کنین که این موضوع خیلی عجیب و باور نکردنیه، بهتره تا آخر با همگردی همراه باشین.

جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس

ساخت جاده جالوس

احتمالا تا حالا این مطلب رو نشنیدین اما باید بگیم که به این جاده به طور رسمی میگن جاده 59. این مسیر که یکی از پررفت و آمدترین و دوست داشتنی ترین جاده های ایرانه و چهارمین جاده زیبای دنیا هم شناخته شده، حدود هشتاد سال پیش به دستور رضا شاه سابق ساخته شده. اون موقع هیچ تجهیزاتی برای ساخت جاده وجود نداشته و گفته میشه که کارگرها رو با دادن سکه های پنج ریالی که در اون زمان پول زیادی بوده ترغیب به کار می کردن و در ازای هر کلنگ بهشون پول می دادن، بنابراین ساخت جاده چالوس در سال 1312 با تعدادی کارگر و بیل و کلنگ، چندتا قاطر برای حمل ملزومات و تعدادی دینامیت برای منفجر کردن مسیرهای مسدود به پایان رسید و از اون زمان بود که بالاخره یک مسیر غیر مالرو از کرج به سمت چالوس باز شد و تبدیل شد به یکی از مهمترین محورهای ارتباطی شمال به جنوب کشور، اما این آخر کار نبود. بعد از اتمام جاده چالوس، نوبت تونل کندوان بود. ساخت تونل کندوان، 4 سال طول کشید، اما ارزشش رو داشت، چون برای دور زدن کوه، 13 کیلومتر مسیر اضافه باید طی می شد. بعد از ساخت این تونل بود که جاده چالوس به جاده کندوان معروف شد.

جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس

رستوران های جاده چالوس

غذا خوردن تو جاده های سرسبز، به خصوص جاده چالوس که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ایرانه، اشتهای آدم رو باز می کنه، البته اگه مسیر سفر طولانی باشه که این کار میشه جزو واجبات. مسیر کرج به چالوس پر از رستوران های سنتی و مدرن با غذاهای خوشمزست و از این بابت هیچ نگرانی وجود نداره، خصوصا برای اونایی که عاشق کباب ترش ها و زیتون پرورده های خوشمزه شمالی هستن. شما توی ابتدای این مسیر می تونین از غذاهای رستوران بزرگ ارکیده چالوس که هم فضای باز و هم بسته داره، لذت ببرین. رستوران دونا هم جزو رستوران های خوب این مسیره که صبحانه هم سرو می کنه.

جاده چالوس

جاده چالوس

جاده چالوس

دیدنی های جاده چالوس

اگرچه که جاده چالوس خودش جزو دیدنی ها و مناطق گردشگری محسوب میشه، اما به جز زیبایی کلی و لذت مسیر و رانندگی، یکی از پرطرفدارترین قسمت هاش، رودخانه چالوس هست که از کوه های کندوان سرچشمه می گیره و به دریای خزر می ریزه. این رودخونه پر از ماهی هست و شما می تونین توی فصل تابستون اونجا ماهیگیری کنین و یک پیک نیک خونوادگی بین راهی ترتیب بدین. پارک جنگلی چالوس یا همون پارک فین هم تقریبا در انتهای این مسیر قرار داره و البته رودخونه هم از کنارش می گذره. یادتون باشه وقتی که از جاده کندوان عبور می کنین، حتما توی سیاه بیشه توقف کنین و ماست های محلی این منطقه رو که طعم بهشت داره، امتحان کنین.

جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس

یکطرفه شدن جاده چالوس

باید گفت که مسیر کرج به چالوس با وجود همه زیبایی هاش و خاطره انگیز بودنش، متاسفانه خطرهای زیادی هم داره. درواقع جاده کندوان، حدود هشتاد سال پیش، نهایتا برای تردد 10 خودرو در طول روز ساخته شده، درحالیکه امروزه در روزهای پر رفت و آمد و در تعطیلات، تا 40 هزار خودرو هم ازش عبور می کنن، به همین دلیل در تعطیلات خطر تصادف بالا میره و یا اینکه توی زمستون، احتمال ریزش بهمن وجود داره، برای همینه که راهنمایی و رانندگی در بعضی از اوقات سال، مسیر تردد رو یکطرفه می کنه و مجبوره بعضی تمهیدات رو در نظر بگیره. توصیه می کنیم که برای موندگار شدنِ یه خاطره خوب و شاد، حتما تمامی قوانین رانندگی رو رعایت کنین و حتی الامکان در روزهای پر تردد و پر ترافیک یا روزهای برفی از این جاده عبور نکنین، درضمن زنجیر چرخ فراموش نشه.

جاده چالوس
جاده چالوس
جاده چالوس
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

یک طرفه شدن جاده چالوس در مسیر جنوب به شمال از ساعت 11 امروز

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 27 اسفند 1402

براساس آخرین اخبار منتشر شده، یک طرفه شدن جاده چالوس در مسیر جنوب به شمال از ساعت 11 امروز صورت می گیرد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :