شهرهای ایران در شب یلدا | طعم شیرین انار سرخ و حس آرامش

در مقاله دانستنی هایی درباره شب یلدا آمده که یلدا، یک نام و هزاران بیت شعر، یلدا، یک شب و هزاران داستان. رسمی به جا مانده از ایران باستان با هفت هزار سال قدمت، جشنی باشکوه که از گذشته تا کنون، پیوند بین اقوام و خانواده ها را محکم تر کرده است. یلدا یعنی انارِ سرخ رنگی که یار در ظرف سفالی می چیند، مادر بر روی کرسی گذاشته و دان می کند. یلدا یعنی فال حافظ که پدر برایت معنا می کند و در نهایت یعنی شادی و سادگی کودکی که سراپا ذوق شده از طولانی ترین شب سال و کنجکاو برای شنیدن داستانش. همگردی هم در این شب برایت داستانی کنار گذاشته است. داستان دخترک مو مشکی زمستان یعنی شب یلدا را، داستانی که تو را شهر به شهر، روستا به روستا و خانه به خانه، به رسوم مختلف در شب یلدا می برد تا جادوی شب چله و گرمی آن را ببینی، تا اگر آذری هستی این یلدا را به رسم کردها بشناسی و اگر پایتخت نشین هستی به رسم لرها، تا یلدا این بار نه تنها خانواده ها را بلکه مردمان را به هم نزدیک کند. با ما در شهرهای ایران در شب یلدا همراه باشید در شبی به سرخی انار و به شیرینی اشعار حافظ.

شب یلدا

یلدا، این شب سرخ

این جشن باستان که قلب دارد، رنگ دارد، حیات دارد و عمری به اندازه هفت هزار سال، از گذشته در میان ایرانیان جایگاهی ویژه داشته است. جشنی که دلایل و افسانه های زیادی برای برپایی آن وجود دارد و مهمترین و شناخته شده ترین آن بلند ترین شب سال بودنش است. هنگامی که ایرانیان دریافتند که آخرین شب پاییز، بلندترین شب سال است، برای مقابله با تاریکی در بین رسوم مختلف در شب یلدا بیدار ماندند و آتش برپا کردند. آن ها تاریکی را نمادی از اهریمن می دانستند و آتش و نور را نماد اهورا مزدا، نماد خیر و نیکی. این روزها اما بعد از گذشت هزاره ها، هنوز هم ما آخرین شب پاییز را تا صبح بیدار می مانیم، انار دان شده خورده و فال حافظ می گیرم، دل گرم می شویم به حضور بزرگترها و جان تازه می گیریم از تماشای کودکی بچه ها در شهرهای ایران در شب یلدا.

باد آسایش گیتی نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود (سعدی)

یلدا، این شب سرخ

یلدا، شبی مشترک بین تمام اقوام ایرانی

شهر به شهر می رویم تا از حال و هوای مردمش در این شب برایتان بگوییم، از شوق آن ها برای خرید، دورهمی و سرور و جشن تا نیمه شب. از پایتخت شروع می کنیم، به غرب و شرق می رویم، به استان هایی جنوبی و شمالی تا زیر کرسی خانه هایشان نشسته، داستان این شب را از زبان مادربزرگ ها شنیده و یلدا را به رسم آن ها پاس بداریم. هرچند که بعضی از رسوم مختلف در شب یلدا فراموش شده و یا حتی بین استان های مختلف مشترک هست.

یلدا، شبی مشترک بین تمام اقوام ایرانی

استان تهران

هرچند که پایتخت هست و شلوغ، هرچند که بسیاری فکر می کنند مردمش گاهی در بین هیاهوی سرسام آورش، بعضی از آداب و رسوم را از قلم می اندازند اما یلدا برایشان عزیز است. اگر وقت آزاد دارید حتما سری به محله های قدیمی بزنید و خریدتان را لحظه آخر انجام دهید تا علاوه بر طعم خوش آجیل و هندوانه، تصاویری به یاد ماندنی از حال و هوای شهر هم در خاطرتان به جا بماند. طهران قدیم هم حال و هوایی شبیه به این روزهای تهران داشته است، با رسم و رسومی که در بیشتر کل کشور رایج است اما همان طور که جعفر شهری در کتاب تهران قدیم نوشته است در گذشته تهرانی ها با میوه های تازه فصل پاییز و میوه های خشک شده تابستان و آجیل از مهمانان پذیرایی می کردند و معتقد بودند که خوردنی های سفره شب یلدا مثل خوراکی های پای سفره هفت سین، می تواند طبیعت گرم را سرد طبیعت سرد را گرم کند به این صورت کسانی که از گرمی مزاج رنج می بردند، هندوانه و انار و کسانی که از سردمزاج بودنشان ناراحت بودند توت، کشمش و خرما می خوردند اما جز این ها و رسم پسندیده دور هم جمع شدن اقوام و فامیل در خانه بزرگترها و دانستنی هایی درباره شب یلدا تهرانی ها باور داشتند که یلدا بخت گشاست. پس یلدا که نزدیک می شد، خانواده های که دختر دم بخت داشتند، پنبه زن خبر می کردند، نوای زده شدن پنبه تشک و متکاها در محل می پیچید و دست آخر هم دختر را از میان کمان پنبه زنی عبور می دادند.

استان تهران

استان آذربایجان شرقی

می رسیم به استان آذربایجان شرقی و نوای عاشق هایی که در این شب، فی البداهه از یلدا و افسانه های کوراوغلو و قربانی و پری می خوانند و می نوازند. هموطنان آذری الحق و النصاف برای این شب سنگ تمام می گذارند. علاوه بر آجیل شب یلدا و چیلله قارپیزی که همان هندوانه است، خشیل هم به عنوان غذایی محلی پخته و میل می کنند تا گرمای این غذا، قوت بدنشان شود برای روزهای سردِ پیش رو. هنگام بریدن هندوانه می گویند قادا بلامیزی بو گئجه کسدوخ یعنی بلایای خودمان را امروز بریدیم. درنهایت هم اعتقاد دارند که سپردن پوست های میوه و آشغال ها به آب روان برایشان خوش یمن است و نباید تا پایان چله کوچک خانه تکانی کنند زیرا معتقدند چله آن ها را نفرین می کند. اگر هم تازه عروس داشته باشند، زنان فامیل به هنگام غروب، برایش هدایا و خوانچه می فرستند که شامل شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آیینه و پارچه هایی است که با پولک و تور تزئین شده است. این مورد از دانستنی هایی درباره شب یلدا می باشد.

استان آذربایجان شرقی

استان اصفهان

داستان شب یلدا و چله در این استان واقعا شنیدنی است. اصفهانی ها در گذشته اعتقاد داشتند که زمستان دو چله دارد! چله و چله کوچک که زمان اولی از ابتدای ماه دی تا بهمن بود و دومی از دهم بهمن تا روز سی ام آن. البته آیین برگزاری چله هم نام خودش را دارد، چله زری (ماده) و عمو چله (نر) زیرا از گذشته تاکنون همه موجودات و اشیا را بر اساس جنس مذکر و مونث تقسیم می کردند و برای خوش آمدگویی به آن ها تمام البسه و رخت خواب های خودشان را در هوای آزاد و رو به خورشید قرار می دادند. هندوانه پای ثابت سفره چله آن ها است و اگر برف هم باریده باشند، با شیره انگور از آن خوراکی با طعمی بی نظیر فراهم می کنند. برای شام هم ماهی یا غذاهای محلی مانند کوفته، گندی، چرب و شیرین در یکی از شهرهای ایران در شب یلدا آماده می کنند.

استان اصفهان

استان مازندران

در این استان سرسبز هم مثل باقی شهرهای کشورمان شب نشینی و جشن و سرور جز رسوم یلداست. قبل از شروع شادمانی، بزرگ فامیل و یا پدر خانواده قرآن را می گشاید و یک صفحه از آن را می خواند سپس همه برای آمرزش اموات و افرای که در بینشان نیستند لحظاتی را دعا می کنند. پس از آن هم پذیرایی با خوراکی های معمول انجام می شود، هرچند که در گذشته هنگامی که زمستان ها سرد و سخت بود و راه ها بسته می شد، به خاطر اینکه به تنقلات دسترسی نداشتند، برف را با شکر و یا شیره مخلوط می کردند تا کام خود را اینگونه شیرین کنند. درگذشته معتقد بودند که آوردن یک بره نوزاد به خانه در این شب، خیر و برکت را با خودش به همراه دارد. برای تازه عروس ها و دختران نامزد شده هم خرجی می فرستند. داماد در این خوانچه تمام چیزهایی که برای شب چله لازم است به اضافه ماهی و مرغ قرار را قرار داده و بعد از غروب آفتاب، آن را به خانه همسر آینده خود می فرستد. رسم پسندیده دیگری که بین آن ها رواج دارد این است که اگر خانواده ای داغ دیده باشد، بزرگان و بستگان درجه یک، شب چله را در خانه آن ها سپری می کنند تا بتوانند التیام بخش درد و اندوه آنان باشند. پیرترها هم معتقدند که در این شب در بین دانستنی هایی درباره شب یلدا زمین نفس می کشد و از این به بعد روزها به اندازه یک جو بلند شده و شب ها کوتاه می گردد، می گویند اگر امشب باران بارید، ننه سرما گریه کرده و اگر برف بارید هم پنبه های لحافش را بیرون ریخته اما اگر تگرگ ببارد گردنبندش پاره شده است.

استان مازندران

استان فارس

خوشا شیراز و وضع بی مثالش در شب یلدا! چه چیز بهتر از گرفتن فال حافظ در زادگاهش؟ مردم شیراز که به جشن و شادی مشهورند، در این شب هم با تدارک دیدن سفره چله ای پر از آجیل، مرکبات، هندوانه و صد البته کلم پلوی شیرازی به عنوان غذای اصلی، از زمستان استقبال می کنند. این از رسوم مختلف در شب یلدا می باشد. شب را هم با تفال به دیوان حضرت حافظ، گرفتن فال کلوک و گفتن قصه و متلک صبح کرده و می خوانند که:

خوشا امشو که مهمون شمایم
کبوتر وار در بوم شمایم
ترشرویی مکن بر روی مهمون
خدا دوند که فرداشو کجایم

استان فارس

استان کرمان

داستان یلدا در کرمان در بین شهرهای ایران در شب یلدا داستان محبت است، داستان قارون افسانه ای که در لباس هیزم شکنی مهربان برای خانواده های فقیر تکه های چوب می آورد، تکه های چوبی که ذغال نمی شوند بلکه تبدیل به طلا شده و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه می آورند. چند سالی است که کویرهای کرمان، میزبان مهمانانی از خارج و داخل کشور هستند و همین موضوع باعث شده تا در این استان، جشنی باشکوه که در 2 روز برای استقبال از زمستان و شب یلدا ترتیب داده شود، جشنی که از نیمه شب پایکوبی آن در کویر آغاز شده و صبح روز بعد با گردش در شهر و چیدن سفره یلدا، اجرای برنامه هایی نظیر شترسواری و اسب سواری، آتش بازی و نورافشانی، اجرای موسیقی سنتی و محلی، تماشای غروب بی همتای کلوت ها و پذیرایی های ویژه ادامه پیدا می کند.

استان کرمان

استان کردستان

هیچ بعید نیست که شب یلدا در این استان همراه با بارش برف باشد، برفی که بیرون از پنجره می بارد درحالی که هموطنان دوست داشتی کرد ما زیر کرسی نشسته و انگور و بادام خشک شده ای که خودشان درست می کنند را به همراه سیب و گلابی نوش جان می کنند. عده ای هندوانه می خورند و عده ای هم جای آن، خربزه ای که ترشی انداخته اند و کالَک تورش (خربزه ترش) نام دارد را میل می کنند. غذای اصلی آن ها در شب یلدا هم معمولا دلمه برگ مو و کلم است اما این شب در کردستان داستان ها و رسوم دیگری هم دارد مثل اینکه بزرگترها داستان ها یافسانه ای مثل خاتون زمهریر را تعریف کرده و شاهنامه، گلستان و بوستان و یا اسکندرنامه می خوانند. بازی گوروابازی یا جوراب بازی هم یکی دیگر از کارهایی است که باعث شادی و خنده در بین مهمان ها و به خصوص جوان ترها می شود. خانواده ای هم اگر تازه عروس داشته باشد برایش خوانجه می فرستند. البته رسم دیگری به نام شه و زمسانی هم دارند که این بار عروس، اولین شب چله خود را در خانه شوهر تجربه می کند و درنتیجه وظیفه خانواده عروس است تا تمام نیازهای شب چله خانواده داماد را برطرف کند. این مورد از رسوم مختلف در شب یلدا می باشد.

استان کردستان

استان لرستان

هموطنان لر کشورمان به شب یلدا شو اول قاره می گویند و برای شب نشینی آداب و رسوم خاص خود را دارند. هرچند که این روزها رسوم کمرنگ تر شده اما در گذشته آغاز شب چله یا شب یلدا با صدای جوانانی بود که با بالا رفتن از پشت بام همسایه ها، شال یا چادری را برای دریافت آجیل و میوه به پایین می فرستادند و می خواندند :

امشو اول قاره، خیر د هونت بواره
( امشب اول یلدا یا اول زمستان است خیر از خانه ات ببارد. )

نون و پنیر و شیره _ کیخا هونت نمیره
( نان و پنیر و شیره کدخدا (صاحب خانه) خانه ات نمیرد. )

چی به علی کوشکه بیاره
( چیزی بده علی کوچک یا بچه ات بیاورد... )

در لرستان علاوه بر خوراکی های معمول این شب، گندم شیره نیز خورده می شود. اقوام دور هم جمع شده و به کوچکترها توجه ویژه دارند، برایشان از فصل ها می گویند از افسانه امیل و ممیل. بسیاری از خانواده ها هم با توجه به وضعیت اقتصادی خود و تا جایی که ممکن است، قربانی می دهند. درگذشته رسم قربانی در شب چله به این شکل بود که خانواده ها، گوسفندی را که از شش ماه پیش نزد عشایر به امانت گذاشته بودند را قربانی می کردند و گوشتش را کباب. خانواده های کم درآمد تر نیز بوقلمون، خروس یا مرغ را در بین دانستنی هایی درباره شب یلدا سر می بریدند.

استان لرستان

استان قزوین

در مقاله شهرهای ایران در شب یلدا آمده که شب یلدا در این استان شبیه به خاطرات نوستالژیک همه ما از کودکی است، آن ها رسم دارند که به خانه مادربزرگ بروند تا از آجیل و میوه هایی که او برایشان تدارک دیده و شب چره نام دارد میل کنند تا در نهایت شگون آن هم برکتی باشد برای بزرگشان البته کوچکترها هم رسم خودشان را دارند که خانودن این شعر است: " هر که نیارد شب چره – انبارش موش بچره" مادربزرگ هم با شنیدن این شعر متوجه می شود که طاقت کوچکترها کم شده و زودتر خوراکی ها را می آورد.

انار

استان آذربایجان غربی

در این استان، آغاز شب یلدا یا چله در گذشته با برگزاری جشن خدر نبی و قورتولوش بایرامی (عید نجات) همراه بوده، جشنی که در آن جوانان روستا از خانه اهالی دیگر حبوباتی را جمع کرده و با نمک آسیاب می کردند تا قوت درست شود، معجونی که اگر به اندازه هفت ناخن از آن را بخورند، آن شب خوابی می دیدند که برای تعبیرش، دست آخر باید پیش بزرگی می رفتند و این خواب می توانست برایشان سرنوشت ساز باشد. دختران هم با حبوبانی که جمع کرده بودند برای گرفتن حاجت، آش نذری می پختند. البته هر شهر رسم به خصوص خود را داشته و دارد مثلا در تکاب زنان و دختران دستانشان را حنا می گذارند، پسرهایی که نامزد داشتند شترکی می ساختند و با طناب، هدیه نامزد خود را از هواکش پایین می فرستادند، عده ای هم معتقدند که ریختن گندم برشته بر روی پشت بام، رزق و روزی برای آن ها می آورد. از خوراکی های این شب نیز می توان به پشمک، حلوا، هندوانه اشاره کرد درحالی که آش کشک که به آن مقداری نخود و سبزی اضافه می کنند و در اصطلاح محلی به آن کاچی می گویند هم جز غذاهای اصلی آن ها در بین رسوم مختلف در شب یلدا می باشد.

استان آذربایجان غربی

استان مرکزی

در دانستنی هایی درباره شب یلدا آمده که در گذشته مردم این استان یلدا را در سه شب متوالی به نام های چله بزرگه، چله وسطی و چله کوچیکه جشن می گرفتند. البته رسم دیگری هم دارند که اتلیک نام دارد و برای اجرایش از تابستان آماده شده اند. در این رسم هر خانواده روستایی در تابستان، یکی از گوسفندان را نشان می کردند و تا شب یلدا آن را پرورش می دادند تا در این شب آن را قربانی کرده و شامی که آن را اتلیک شامو می نامند، درست کنند.

استان مرکزی

استان کرمانشاه

حتی تصور جشن یلدا در برف هم زیباست، تصوری که بیشتر مردم استان کرمانشاه با آن بزرگ شدند. آن ها در برف راهی خانه بزرگترها می شدند و برف خانه آن ها را می تکاندند، سپس همگی به زیر کرسی می رفتند و درحالی که فال می گرفتند، از عاشقانه های شیرین و فرهاد، دلاوری های قهرمانان ملی، رستم و سهراب و حسین کرد شبستری می گفتند، میوه، آحیل و شیرنی های سنتی خودشان را که شامل نان برنجی، کاک میل می کردند.

استان کرمانشاه

استان خراسان

شب یلدا و خوراکی هایش در این استان متفاوت از همه جای ایران است. آن ها گلابی، انار و زیتون سبز می خورند تا در تابستان بعد از نیش حشراتی مثل عقرب در امان بمانند. رسم متفاوت دیگری هم که دارند کف زدن است. آن ها ریشه گیاه چوبک را در آب خیس می کردند و بارها می جوشاندند سپس آن را در فضایی که هوایش سرد بود در ظرف بزرگ سفالی می ریختند و با چوبی نازک آن را هم می زدند تا کف کند و شبیه به چیزی شبیه گز بشود در نهایت هم آن را با شیره شکر، پسته و گردو خوش طعم می کردند تا دهانشان را آخر شب شیرین کند. جوان ترها هم تا قبل از اینکه خوراکی برای خوردن آماده شود، می توانستند با کف روی آن با هم شوخی کرده و شادی کنند. این مورد از شهرهای ایران در شب یلدا می باشد.

استان خراسان

استان گیلان

امشب شب چله / خانم جیر (زیر) پله / چاقو بزنیم / هندوانه کله (سر)

اگر شب چله را مهمان گیلانی باشید حتما این شعر را موقع بریدن هندوانه می شنوید. علاوه بر این خوراکی خوشمزه ای به نام آوکونوس دارند که با ازگیل و نمک درست شده و از پاییز آن را تدارک دیده اند.

استان گیلان

طولانی ترین، بهترین یا بدترین

از شب یلدا گفتیم، از جشنی که میلیون ها نفر در کشورمان آن را جشن می گیرند و میلیون ها نفر هم نه! واقعیت تلخی که وجود دارد این است که در کنار تمام خرجی که بسیاری از ما برای خاطره انگیزتر شدن این شب می کنیم، عده ای هزینه ای نمی کنند حتی جشن هم نمی گیرند زیرا آمدن فصل سرما برای خانواده که لباس و غذا کافی و مناسب و یا حتی سرپناه ندارد، خوشحالی هم ندارد! هرچند که بسیاری از ما از این دسته جدا هستیم، اما از آن ها جدا نیستیم! ای کاش یلدا را ساده و نه تجملاتی تنها با همین رسوم شیرین جشن بگیریم و برای جشن و شادی هموطنان خودمان هم فکری کنیم. هرچند که این روزها بسیاری از افراد در حال تدارک برای آوردن جشن یلدا به آسایشگاه سالمندان، معلولین و در خیابان ها و بین بچه های کار هستند اما ای کاش، یلدای دیگر همه از ته دل برای آمدن زمستان و بارش برف شاد باشند و رها از فقر.

طولانی ترین، بهترین یا بدترین

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

من صدای ابرها و کوه ها را شنیده ام و به دنبال نجوای آنان، پاهایم ناخود آگاه ترین قدم هایشان را برداشته اند، چشمانم زیباترین مناظر را دیده و طبیعت را در آغوش کشیده است. همه را نت به نت، مو به مو، رنگ به رنگ از بر کرده ام و نوشتم تا تو بخوانی و حس کنی، جادو ی آنچه را که من دیده ام، همچو بار اولم، مبهوت، ماتِ زیبایی، اشک در چشم و لبخند بر لب ...

بیشتر بخوانید

آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای ایران

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 30 آذر 1402

با ما همراه شوید تا بدانید شب یلدا چیست و با آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای ایران بیش از پیش آشنا شوید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :