آشنایی با کشور گرجستان | مردمان و تاریخ و فرهنگ گرجستان

کشور گرجستان سرزمین با تاریخ، فرهنگ و طبیعتی بی نظیر که تمام تصورات و ایده آل های شما از سفری پر خاطره و لذت بخش را برآورده می کند. اینجا روستاهایی با طبیعتی سرسبز دارد و شهرهایی با خیابان های سنگ فرش شده و کلیساهای قدیمی، فرهنگی ناب از پوشش، گفتار، موسیقی و رقص را دارد در کنار زندگی شبانه و تفریحاتی مثل پاساژگردی در طول روز. کشور گرجستان این روزها، به یکی از شهر های مهم اروپا از نظر گردشگری تبدیل شده و همینطور مقصد مسافران ایرانی. افراد زیادی به کشور گرجستان سفر کردند، نام مکان های تاریخی و دیدنی آن را می دانند و حتی عکس های حرفه ای به یادگار نشانتان می دهند. اما درباره تاریخ این کشور قدیمی، خصوصیات مردمش، فرهنگ اصیل و غنی گرجی، نوع پوشش، رقص و موسیقی آن ها چیزی نمی دانند. اما بیشتر از دیدن و به یادگار عکس گرفتن در سفر، زندگی کردن خود سفر مهم است. این که شما برای یک هفته زندگی به سبک گرجی را تجربه کنید، لباس سنتی آن ها را پوشیده، چند کلمه ای گرجی با لهجه درست را یاد بگیرید و غذا و نوشیدنی آن ها را میل کرده و بنوشید، در گوشه و کنار خیابان ها موسیقی سنتی گوش کنید و حتی چند حرکت از رقصشان را یاد بگیرید. بنابراین در ادامه با همگردی همراه باشید تا با تاریخ و فرهنگ گرجستان آشنا شوید و کمی اطلاعات درباره گرجستان داشته باشید.

گرجستان 1

اطلاعاتی از مردمان و تاریخ و فرهنگ گرجستان

تاریخ و فرهنگ گرجستان از دیرباز تاکنون دست خوش تغییرات فراوان بوده، اما در همان برخورد اول با مردمان گرجی، خوشرویی، ادب و مهمان نوازی آن ها را احساس می کنید، به شما " Gamarjoba " می گویند که به معنی سلام و خوش آمدگویی است. اگر جمعی را بخواند به شما معرفی کنند از مسن ترین افراد شروع کرده و تنها در صورتی که با فردی رابطه فامیلی داشته باشند او را با نام کوچک صدا می زنند. همانطور که گفتیم مهمان نواز اند و مثلی ایرانی ها رسم " تعارف " دارند. سفره ای که برای مهمان می اندازند معمولا شامل چندین نوع غذاست و در طول پذیرایی سه بار به شما تعارف می کنند و بهتر است که هربار کمی غذا برداشته و تمامی غذاهای روی میز را هم بچشید و در آخر نظر مثبت خودتان درباره طعم غذا را اعلام و تشکر کنید. اما تمام این اصالت در رفتار و گویش به تاریخ و فرهنگ اصیل آن ها برمی گردد. درواقع کشور گرجستان یکی از قدیمی ترین کشورها و یکی از غنی ترین فرهنگ ها را داراست. کشور گرجستان در زمان باستان و تا قرن چهارم پیش از میلاد مسیح، " ایبریا " نام داشته، پس از آن هم حمله مغول ها و جنگ با صفویان را در تاریخ خود دارد و جدایی از اتحاد جماهیر شورویی در سال 1991 میلادی را. فرهنگ غالب گرجستان که عنصرش گرجی است، با فرهنگ قفقاز مشترکات بسیاری دارد. درواقع گرجی ها نه روسی هستن نه ترک و نه فارس بلکه از فرهنگ مستقلی برخوردارند.

گرجستان

کمی اطلاعات درباره گرجستان...

اگر بخواهید کمی بیشتر اطلاعات درباره گرجستان داشته باشید، در ادامه نیز ما را همراهی کنید! دین مردم آن ها مسیحیت و اسلام است. به زبان خود سخن گفته و با سیستم نوشتاری خود که یکی از قدیمی ترین سیستم های نوشتاری جهان است و " گرجی " نام دارد، می خوانند و می نویسند. نه تنها در اختراع زبان و خط، بلکه در خوشنویسی هم پیشرو بودند و قدیمی ترین کتاب های خوشنویسی شده گرجی متعلق قرن های اولیه میلادی است. در معماری، نقاشی و صورتگری هم از زمان باستان شهره بودند، و هنر کنده کاری، سفال سازی مجسمه سازی، میناکاری روی طلا و نقاشی را به خوبی و علمی می دانستند. موسیقی و رقص گرجی نیز این روزها نام گرجستان را بر سر زبان ها انداخته. موسیقی گرجی یکی از موسیقی های غنی و باستانی دنیا است و رقص گرجی یکی از رقص های سنتی منطقه ی قفقاز که انواع مختلفی دارد. غذاهای سنتی و مهم آن ها خاچاپوری (khachapuri)، خینکالی (Khinkali) و چاناخی (Chanakhi) که طعم آشنای گوشت، برنج و بادمجان را در خود دارند. بازارهای محلی را هم از دست ندهید، سوغات کشور گرجستان بسیار متنوع و زیباست. شاید جذاب ترینش لباس های محلی آن ها باشید که مدل مردانه اش، کلاه هایی نمدی دارد و لباس هایی ضخیم و پشمی و مدل زنانه آن ها، پارچه هایی رنگارنگ با جنسی لطیف و طرح هایی چشم نواز. صنایع دستی آن ها هم شامل انواع مجسمه های فلزی و چوبی، بشقاب های رنگارنگ، فرش و گلیم، انواع خنجر و شمشیرهای تزئینی و پیاله هایی که از شاخ گاو و بزکوهی است، که البته جای چانه زدن با فروشنده بر سر قیمت را دارد زیرا آن ها این رفتار را ناپسند نمی دانند. در آخر اما باید بگوییم که به اختصار و کوتاه از فرهنگ دلنشین گرجستان برایتان گفتیم و برای اطلاعات بیشتر قبل از سفر، پیشنهاد می کنیم که کتابی تخصصی را مطالعه کرده و یا در طول سفر از راهنمای خود اطلاعاتی دقیق بخواهید.

گرجستان 2

گرجستان 4
گرجستان 5
گرجستان 6
گرجستان 7
گرجستان 8
گرجستان 99

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

من صدای ابرها و کوه ها را شنیده ام و به دنبال نجوای آنان، پاهایم ناخود آگاه ترین قدم هایشان را برداشته اند، چشمانم زیباترین مناظر را دیده و طبیعت را در آغوش کشیده است. همه را نت به نت، مو به مو، رنگ به رنگ از بر کرده ام و نوشتم تا تو بخوانی و حس کنی، جادو ی آنچه را که من دیده ام، همچو بار اولم، مبهوت، ماتِ زیبایی، اشک در چشم و لبخند بر لب ...

بیشتر بخوانید

آشنایی با نقش آفرینی اسب در فرهنگ و تاریخ ایران

z.v ، جمعه 27 بهمن 1402

با ما در مقاله نقش اسب در مراسم مردم مناطق مختلف ایران همراه شده تا شما را با جایگاه اسب در میان اقوام ایرانی آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :