آشنایی با رنگ پاسپورت ها |رنگ پاسپورت در کشورهای مختلف

پاسپورت های هر کشوری، رنگ های مختلفی دارن که این رنگ ها معمولا توسط مقامات همون کشور و با توجه به دلایل خاصی انتخاب میشن. همچنین پاسپورت های کشورها از نظر اعتبار خیلی تفاوت دارن و کشورهایی که پاسپورت معتبر داشته باشن، برای سفر به کشورهای دیگه مشکلات کمتری رو تجربه می کنن. اگه دوست دارین اطلاعاتتون در زمینه گذرنامه و آشنایی با رنگ پاسپورت ها تکمیل بشه با ما همراه باشین.

گذرنامه

آشنایی با رنگ پاسپورت ها : تفاوت ها

گذرنامه به مسافر کمک می کنه تا سفر به کشورهای دیگه داشته باشه اما همین پاسپورت ها با توجه به کشور صادر کنندشون متفاوت هستن. مثلا رنگ پاسپورت های کشور هند آبی روشن هستش اما افرادی که تو اروپا زندگی می کنن پاسپورت هایی با رنگ قرمز تیره دارن.درسته که در حال حاضر کشورها حق انتخاب رنگ برای پاسپورتشون رو دارن اما در گذشته انتخاب رنگ تصمیم ساده ای نبوده. سال ها طول کشیده تا 9 عضو اتحادیه اقتصادی اروپا (اتحادیه اروپای قدرتمند فعلی) رنگ قرمز رو به عنوان رنگ پاسپورت انتخاب کنن. کرواسی تنها استثنای این اتحادیه است که از جلد آبی استفاده می کنه. با توجه به گزارش ها، رنگ صورتی در حال تصویب به عنوان رنگ جلد گذرنامه های اتحادیه اقتصادی اروپا بوده، چون دیپلمات ها رنگ خرمایی رو به علت خسته کننده بودن رد کرده بودن. ولی در نهایت رنگ قرمز در سال 1981 با بی میلی تصویب شد و انگلیسی ها از تأثیرگذاری احتمالی فرانسوی ها بر این تصمیم ناراضی بودن.
در سپتامبر 1988 اداره پاسپورت گلاسکو (Glascow Passport Office) اولین گذرنامه انگلستان رو به شکل رایج در کمیسیون اروپا صادر کرد و این کار تا بهار 1991 در سایر اداره ها نیز انجام شد.
طبق گزارش اکونومیست (Economist) کشورهای جامعه آندن (Andean Community) تو آمریکای جنوبی که زمانی آرمان هایی مثل اتحادیه اروپا داشتن، مثل کشورهای این اتحادیه از رنگ قرمز استفاده می کنن.
گروه های رنگی مشابهی هم مثل چهار کشور پیمان CA-4 (السالوادور، هندوراس، گواتمالا و نیکاراگوئه) وجود دارن که طراحی مشترکشون که به عنوان گذرنامه آمریکای مرکزی شناخته شده، رنگ آبی داره.
کلیر بوروز (Claire Burrows) از کمپانی بریتانیایی د لا رو (De La Rue) که تولید کننده پاسپورت از سال 1915 هستش، گفته که کشورها می تونن رنگی رو انتخاب کنن که بازتابی از کشورشون باشه. مثلا سوئیس پاسپورتی به رنگ قرمز روشن داره که شبیه به رنگ پرچمشون هم هست. همین طور خیلی از کشورهای اسلامی پاسپورت سبز رنگ دارن چون رنگ سبز هم تو پرچم خیلی از این کشورها استفاده شده. کشورهای کمونیست یا کشورهایی که تحت سلطه رژیم های کمونیست بودن از پاسپورت های قرمز استفاده می کنن.
به گفته بیل والدرون (Bill Waldron) از شرکت هالیستون (Holliston) که برای 63 کشور جهان اسناد و گذرنامه چاپ می کنه، کاربردی بودن هم می تونه نقش مهمی تو انتخاب رنگ برای نشون دادن یک کشور داشته باشه.
وقتی تو کشوری از رنگ های مختلف برای مشخص کردن گذرنامه های مقامات خاص استفاده می کنن، تفاوت رنگی پاسپورت ها پیچیده تر میشه.

پاسپورت
گذرنامه ها
تفاوت پاسپورت ها
تفاوت گذرنامه ها
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با دلیل تفاوت رنگ پاسپورت ها در جهان

مسلم علیمحمدی ، یکشنبه 14 دی 1399

در مقاله دلیل تفاوت رنگ پاسپورت ها در جهان با ما همراه باشید تا بدانید رنگ جلد پاسپورت ها چگونه انتخاب می شود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :